فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ژاپن

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله ژاپن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

مقدمه
ژاپن کشوری است که با رشد صنعتی خود در سطح جهان نظر همه محققان را به سوی خود جلب کرده است ، هر فردی خواهان آن است که بداند این کشور کوچک چگونه در مدت کمتر از یک قرن توانسته است بازارهای بزرگ جهان را تسخیر نماید حتی اگر خودمان به پیرامون محل زندگی خویش نیم نگاهی بیندازیم آثار تلاش ها و اختراعات و ابتکارات مردم این کشور را خواهید دید . شکی نیست که پیشرفت هرکشور ریشه عمیق در آموزش و پرورش آن کشور دارد و این امر در کشور آفتاب تابان به خوبی توانسته است با برنامه ریزی دقیق و آموزش جدی بر همه مشکلات فائق آمده و تکنولوژی و صنعت خود را به اعلاء ترین درجه از پیشرفت رساند و نظر محققان آموزشی را به خود جلب نماید .
از آنجایی که یکی از اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ساختن جامعه ای ایده آل و موفق و الگو می باشد و این امر بدون توجه به آموزش و پرورش امری غیرممکن خواهد بود لذا آشنایی و شناخت آموزش و پرورش کشورهای درحال توسعه و پیشرفته بسیار ضروری بوده و راهگشای ما در پیشرفت علمی و صنعتی کشورمان می باشد . لذا بر آن شدم تا با مطالعه و تحقیق پیرامون سازمان آموزش و پرورش این کشور قدمی هرچند ناقص برداشته و به این ترتیب شناختی مختصر در این زمینه بدست آورم .
این تحقیق شامل سه بخش عمده می باشد . که بخش اول آن به شناخت وضعیت جغرافیایی و تاریخی و خصوصیات فردی ژاپنی ها می پردازد و بخش دوم آن که خود شامل دو بخش دیگر است به آشنایی با آموزش و پرورش گذشته ، قبل از عصر می جی ( miji ) ، سالهای (1868 1630) م و در عصر « می جی » ( 1945 1868 ) م ، پرداخته شده است و در بخش سوم که شامل آموزش و پرورش ژاپن امروز و نظام فعلی می باشد پرداخته شده است .
قابل توجه است که در این نوشته بیشتر سعی بر اختصار و فهرست نگاری از نظام آموزشی کشور ژاپن با مختصری از وضعیت هر موقعیت شده است هرچند که هر عصری دارای فلسفه ها و تعلیم و تربیت خاص مربوطه به خود است که در این تحقیق مجال به پرداختن گسترده آن نبود و بیشتر بر نظام فعلی تأکید شده است .
از خداوند متعال توفیق روزافزون و کسب تجارب ارزنده و پیشرفت همه جانبه همه
دست اندرکاران تعلیم و تربیت را خواستارم .
« و به امید روزی که نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران الگویی برای همه
نظام های دنیا باشد »
هاشم جعفرزاده ـ آبان ماه 85

 

 

 

 

 

 

 

قسمت اوّل

 

شامل مشخصات :
1ـ جغرافیائی
2ـ تاریخی
3ـ خصوصیات فردی اجتماعی

 


1) آشنایی مختصر با وضعیت جغرافیایی ، اقتصادی ژاپن :
ژاپن ، با وسعت 372.313 کیلومتر مربع پنجاهمین کشور جهان است که در نیمکره شمالی و نیمکره شرقی در شرق قاره آسیا بصورت مجمع الجزایر در شمال غرب اقیانوس کبیر و در کنار دریای ژاپن و نزدیکی سواحل روسیه و کره جنوبی واقع شده است و در کمربند زلزله ای اقیانوس کبیر که قسمت اعظم آن را جنگل ها با آب و هوای نسبتاً گرم و پر باران می باشد وجود دارد .
 جمعیت آن در سال 1900 میلادی بالغ بر 180 میلیون نفر و تراکم جمعیت 313 نفر در کیلومتر مربع می باشد . 76% مردم کشور ساکن شهرها بوده و پرجمعیت ترین شهر آن توکیو با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت می باشد . 3/24% جمعیت را افراد کمتر از 14 سال و 4/64% را افراد بالاتر از 60 سال تشکیل داده است ، متوسط عمر مردان در سال 1983 معادل 5/72 سال و زنان 80 سال است . 4/99% مردم این کشور از نژاد ژاپن بوده و 5/0% از نژاد کره می باشند .
 زبان رسمی و رایج ژاپنی بوده که با خط مخصوص به خود نوشته می شود .
 دین اکثر مردم بودایی و شینتو بوده و 8/0% مسیحی می باشد و 2/0% مسلمان
می باشند .
 حکومت این کشور امپراطوری است و نخست وزیر و وزراء در عین حال عضو مجلس می باشند . قوه مقننه از دو مجلس که یکی مجلس نمایندگان با 511 عضو که به مدت چهارسال انتخاب شده و دیگری مجلس مشاورین با 252 عضو که به مدت 6 سال انتخاب می شوند ، تشکیل شده است .
 قانون اساسی که در سال 1947 تدوین شد ژاپن را که از 43 ناحیه که هرکدام بوسیله یک فرماندار انتخاب می شود و دارای یک شورای محلی می باشد و اداره می شود به دو ناحیه شهری و یک ناحیه پایتخت نشین تشکیل یافته است قرار داده است .
 صنعت و کشاورزی عبارت است از فولاد سازی ، ماشین آلات ، کشتی سازی ،
هواپیماسازی ، شیمیایی ، الکترونیک ، برنج ، غلات ، سبزیجات ، میوه جات ، سیب زمینی ، توتون مهمترین محصولاتش را تشکیل می دهد .
 نیروی کار بالغ بر 70.000.000 نفر است که 36% آن در صنایع 12% آن در کشاورزی و 52% در بازرگانی و تجارت مشغول می باشند .
 میزان تولید ناخالص ملی در سال 1985 حدود 1057 میلیارد دلار بوده که درآمد سرانه به 170.000 دلار که 8/36% از صنایع 1/8% از کشاورزی 23% از تجارت و 11% از خدمات می باشد بدست می آید .
 ارتباطات در ژاپن به صورت دولتی و خصوصی اداره می شود ، در سال 1976 تعداد 944 فرستنده رادیویی 6117 فرستنده تلویزیونی و 59.650.000 گیرنده رادیویی و 26.545.000 گیرنده تلویزیونی بوده است ( آمار مربوط به سال 1984 می باشد ) در سال 1975 تعداد 14.283.000 رادیو و 12.453.000 تلویزیون تولید شده است .
 نشریات در این کشور بطور متوسط 250 نشریه روزانه با تیراژی حدود 61.081.000 و سرانه 526 روزنامه برای هر هزار نفر منتشر می گردد که مقیاس آن براساس سیستم متریک می باشد ؟
2- تاریخچه مختصر ژاپن :
تاریخ روشن و واضح ژاپن به سال 660 قبل از میلاد برمی گردد که امپراطور ژاپن در این سال بوسیله جیموتنو تأسیس شد و از همان سال امپراطوران ژاپن به خود جنبة الهی دادند ، در قرون اولیه میلادی قبایل مختلفی در جزایر ژاپن سکونت داشتند که حکومت هریک از آنها در دست کاهنان بود . نخستین اروپایی هایی که به ژاپن راه یافتند پرتقالی ها بودند که در سال 1542 با این کشور روابط بازرگانی برقرار نمودند ، در اواسط و اواخر قرن شانزدهم مسیحیت به ژاپن وارد شد در اواخر قرن 16 سه جنگجوی بزرگ یعنی « بوتوناگا ، هیدیوشی ، وایباسو » یکی بعداز دیگری ژاپن را به تسلط خود درآوردند .
ایباسو ، مؤسس سلسله « شوگویی توکوگاوا » بود که در سال « 1867 1603 » بر ژاپن فرمانروایی کرد .
جامعه ژاپن در دوره خاندان « توکوگاوا » طبقه بندی شده بود و حدود و اختیارات آنها سخت رعایت می شد . این طبقات عبارت بودند از : فئودال ها ، سامورایی ها ، دهقانان ، صنعت کاران ، تجار . در قرون 17 و 18 شهرها رونق گرفت و طبقه بازرگانان بر کشور مسلط شدند .
در اواسط قرن 19 رژیم « شوگوتی توکوگاوا » که از داخل و خارج در معرض تهدید بود از پا درآمد و درسال 1868 « شوگون » وقت ناچاراً استعفا کرده و در سال 1868 امپراطوری « موتسوهیتو» به عنوان اولین امپراطوری پس از 700 سال قدرت را در دست گرفت و از این زمان دوره معروف بازگشت « می جی » آغاز گردید . در این دوره فرمانروایان ژاپن به جای خودداری از ورود بیگانگان و عدم تجارت با آنان ، سعی درا ستفاده از فنون و صنایع و تمدن مغرب زمین کرده و در این راه به پیشرفت های فراوانی نائل شدند و به خاطر وجود رهبرانی لایق ژاپن به سرعت به یک مملکت صنعتی نوین و یک قدرت نظامی و قطب اقتصادی مبدل شد .
3) خصوصیات فردی و اجتماعی مردم ژاپن :
به لحاظ اینکه در رابطه با خصوصیات فردی و اجتماعی ژاپنی ها در مقالات ، کتابها ، نقل قولها ، کنجکاوی زیادی نشان داده می شود در این قسمت سعی شده است باتوجه به سخنان وگفته های هیئت های اعزامی ، و فیلم های ژاپنی ، نوشتجات و مجلات و کتابهای گوناگون چکیده ای از این خصوصیات فردی ، اجتماعی را بیان کنیم . اما باید اذعان کنم که هرچند جامعه کنونی ژاپن رفته رفته دچار سرمایه داری غربی گردید . آموزش و پرورش ژاپن هنوز هم نتوانسته است مفاسد اجتماعی که خودبخود در نظام های سرمایه داری بوجود می آید را به کلی از بین ببرد و می توان گفت که مجموعه مفاسدی که در جامعه های غربی سرمایه داری به عیان مشاهده می گردد ، در جامعه ژاپن به صورت جوانه های ناپیدا و مخفی و یا به شکل عیان به چشم می خورد و برنامه های رادیو و تلویزیون و دیگر وسایل ارتباط جمعی خاصه مجلات و روزنامه های خاص در تقویت و اشاعة آن در بین جوانان بسیار فعال هستند ، بدیهی است خصوصیاتی که در ذیل آمده است عموماً به نکات مثبت اشاره شده است ولی به این معنا نیست که کشور ژاپن هیچ مشکلی ندارد بلکه چون ذکر علل پیشرفت مادی و فنی ژاپن مورد نظر بوده است فقط به موارد مثبت اشاره شده است .
به طور خلاصه و کلی خصوصیات فردی ، اجتماعی مردم ژاپن را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد :
1) سخت کوشی و خود اتکایی
2) نظم پذیری و رعایت ضوابط و دستورالعمل ها بطور مؤثر و خودکار
3) برخورداری از روحیه قناعت و صرفه جویی
4) جمع گرایی و وابستگی به خانه و گروه و توجه به « ما » در مقابل دیگران که در سطح ژاپن وجود دارد .
5) رعایت سلسله مراتب و احترام به تجارب و سابقه کار و اطاعت از همدیگر از روی احترام نه ترس .
6) آگاهی دادن و مطلع کردن افراد همه جامعه یا گروه و شرکت از فعالیت ها و اهداف مربوطه و برقراری نوعی سابقه پدرانه .
7) برخورداری از وجدان کاری بسیار بالا و اهمیت قائل شدن برای کار و ارجح شمردن مصالح شرکت و مؤسسه بر منافع شخصی .
8) توجه به نظافت و بهداشت و سرزندگی و نشاط و خنده رویی
9) توجه خاص به زیبایی و طبیعت و گل
10) وطن دوستی و دارابودن عرق مذهبی .
000 با توجه به این اصول درمی یابیم که رمز موفقیت و پیشرفت این کشور چه می تواند باشد .
مقدمه کوتاه :
دلائل انتخاب پرداختن به آموزش و پرورش ژاپن در زمان گذشته بدین علت است که چون پایه و اساس آموزش فعلی بر همان چهارچوبه های نظام آموزشی قبل می باشد . لذا شناخت و آشنایی با نظام گذشته ضروری می نمود به گفته « آقای محمد تقی زاده » استاد ایرانی دانشگاه چیبای ژاپن « شناخت ژاپن امروز» بدون شناخت ژاپن دیروز امکان پذیر نیست ، درواقع آنقدر که « دیروز ژاپن » از نظر بنیادی برای ما آموزنده است « امروز ژاپن » چندان چیزی برای آموختن ندارد » . لذا لازم دیدم مختصری هرچند کوتاه و گذرا از نظام گذشته آموزش و پرورش ژاپن داشته باشم که در ذیل از نظرتان می گذرد .

 

 

 

 

 

قسمت دوّم

 

شامل : آموزش و پرورش ژاپن در گذشته :
1ـ قبل از عصر می جی
( 1868 ـ 1630 )
2ـ در عصر می جی
( 1945 ـ 1868 )

 

1) آموزش و پرورش قبل از عصر می جی « miji »
« 1868 تا 1630 میلادی »
در سال 1615 جنگهای داخلی قبیله ای ژاپن پایان یافت و حکومت سلسله « توکوگاوا » آغاز شد . بنیانگذاران این سلسله دستورالعملی برای ایجاد سربازخانه ها داده بود که به « سامورایی » دستور می داد ، آموختن را مقدم دارند و بدین ترتیب درسال « 1630 م» اولین آکادمی تعالیم کنفوسیوس پایه گذاری شد و سپس بقیه مؤسسات آموزشی جهت پرورش « سامورایی ها » و فئودال ها ایجاد شد . هرچند در این زمان آموزش و پرورش ژاپن بر پایه سلسله مراتب طبقاتی بنا شده بود و فقط برای سامورایی ها آموزش بالاترین رتبه ای بود که بتوانند به عنوان طبقه حاکم کارایی خود را حفظ کنند .
بنابراین آموزش آنها رسماً و دقیقاً تحت کنترل بود و برای عوام هرچند که آموزش برایشان منع شده بود اما از کمک دولت برخوردار نبودند ، آموزش نخبگان دربار در یک مدرسه خاص که تعالیم کنفوسیوس و هنرهای باب طبع درباریانبود به آنها آموخته می شد ، تربیت سامورایی ها با حکمرانان و طبقه اداره کننده کشور در مدارس خاصی که به نام « شوگونالS ho-gunal » شناخته می شدند انجام می گرفت و سامورایی ها مجبور بودند بین 8 تا 15 سالگی این مدارس را طی کنند این مدارس بعدها با پذیرفتن برخی جنبه های غربی از اولین پیشروان معروف آموزش و پرورش غرب در ژاپن شدند که منحصراً جنبه حرفه ای و کاربردی داشتند .
در سال 1740 این مدارس اجازه یافتند که زبان آلمانی تدریس کنند و از آن پس آموزش به طریق غربی آغاز می گردد ، در سال 1756 یک دانشکده طب به شکل غربی گشایش می یابد که بعداً هستة اصلی ایجاد دانشگاه توکیو می شود . در قلمرو هر فئودال که تعدادشان به 280 می رسید حداقل یک مدرسة خاص به عنوان مدارس ایالتی ایجاد گردید که در قرن 19 توسعه فراوان یافت و کلیه مطالب تدریس آن از تعالیم کنفوسیوس مایه گرفته بود و تاریخ چین ، خط ، انشاء ، آداب و تشریفات را شامل می شد ، این مدارس برای هر طبقه از سامورایی ها کلاس خاصی داشت و از لحاظ محتوی نیز آموزش طبقاتی بود . آموزش دیگر مردم ، در مدارس خصوصی بسیار متفاوت صورت می گرفت . مدارسی که تحت عنوان « شی جوکو » خوانده می شد و در آن همه رقم آموزش ابتدایی تاعالی ترین درجات دانش را تدریس می کردند هرچند بسیاری از آنها به سامورایی ها تعلق داشت ولی به تدریج درهای خود را بر روی مردم عادی گشودند .
آموزش مردم عادی تر در مکتب خانه هایی که به نام « تراکویا ـ Terakoya » خوانده می شد صورت می گرفت و کلاً غیرمذهبی بودند و زائیده اشتیاق مردم برای تحصیل بود و از خانه معلم برای مدرسه استفاده می شد و محصلین آن را فرزندان عوام شهری ، تجار ، در شهر و در روستاها فرزندان خانواده های مرفه تشکیل می دادند . این مدارس بطور متوسط بین 30 تا 60 شاگرد داشت که دختران و پسران را با هم می پذیرفتند ورودی به این کلاس ها بین 6 تا 8 سالگی بود و در 11 تا 13 سالگی کارآموزی آنها شروع می شد . در این مدارس کلاس بندی وجود نداشت و عموماً خواندن ـ نوشتن و حساب را آموزش می دادند و حدودی هم درس اخلاق و حسابداری را می آموختند و برخی زبان چینی ، جغرافیا ، و تاریخ را آموزش می دادند . معلمین از احترام خاصی برخوردار بودند و شهریه منظمی را دریافت نمی کردند . در پایان سلسله « توکوگاوا » که یک سلسلة فئودالی بود وضع سواد بدین شرح بود :

 

درصد کل جمعیت
مردان سامورایی 100% طبقات صاحبان حرفه در شهر 50 60
7% 2%
زنان سامورایی 50% طبقات صاحبان حرفه در روستا 40 50%

بازرگانان 80 70% بزرگان دهات 100%
زنان بازرگانان 60 50% 3% طبقه متوسط دهات 50 60% 87%
بازرگانان شهرهای کوچک50 60% روستائیان دورافتاده 20%

 

2) وضعیت آموزش و پرورش درعصر می جی1 « miji »
( 1945 تا 1868 ) میلادی
با سقوط فئودالیسم و استقرار امپراطوری می جی ، فصل جدیدی در آموزش و پرورش ژاپن گشوده می شود و در همین دوره است که باید ریشه های آموزش و پرورش ملی را جستجو کنیم . باید گفت که تعلیم و تربیت در طی دوره امپراطوری « می جی » هدف خود را تربیت انسانهایی ، درست کار ، میهن پرست و باسواد و عاقل قرار داده بود و به تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش قبل اقدام کرد و مبنای کار خود را بر دو اصل استوار ساخت .
1- اصل سونو ـ Sonno ـ به معنای تقدس امپراطور و پیروی از تعالیم امپراطوران سابق .
2- اصل ـ کای کوکوـ Kaikoku ـ به مفهوم گشودن درهای باز کشور و بطور خاص غربی کردن جامعه ژاپن می باشد .
در سال 1871 برای آموزش کلیه مردم وزارت آموزش و پرورش تأسیس شد و در سال 1872 فرمان انقلابی « گاکوسة ای » یا فرمان تعلیم وتربیت صادرشد فرمانی که نشانه تغییر اساسی عبور از آموزش و پرورش فئودالی به تعلیم و تربیت انفرادی و نوین بود ـ درهمین سال وزارت آموزش و پرورش فرمان ترجمة آثار ادبی وقانون آموزش کشور را صادر کرد که اقتباسی از آموزش و پرورش فرانسه بود . اما نظریه ها ، روشها و مواد آموزشی از تعلیم و تربیت آمریکایی ها بود .
در این فرمان نخستین دستورالعمل مهم درباب نظام آموزشی بود ، دارای روحیه ترقی خواهی و درصدد آن بود تا علوم نوینی را به کشور ژاپن وارد نماید ، براساس این فرمان کشور ژاپن به 8 بخش دانشگاهی تقسیم شده بود و از نظر آموزش متوسطه شامل 32 بخش می شد و هریک شامل 210 بخش ابتدایی بود که بدین ترتیب در دهه ( 1872 تا 1880 ) م کشور ژاپن دارای 53.760 مدرسه بود ، تا سال 1873 تنها 24/4% دختران به مدرسه راه یافتند اما درسال 1891 با اجرای این طرح می توان ادعا کرد که 50% پسران و 50% دختران به مدرسه می رفتند .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   47 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ژاپن

دانلود مقاله شهرسازی

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله شهرسازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 


مقدمه
در رشته ظاهراً جوان شهرسازی رسم و روال بر این است که دو گروه نقشه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گروه اول
نقشه‌هایی در دو سه مقیاس از منطقه‌ای که شهر و پیرامون را فرا می‌گیرند و پس از آن نقشه‌های بزرگ مقیاس‌تری که جزئیات وضع موجود و عوارض موجود بر روی زمین اعم از طبیعی (Natural details) یا ساخت بشر Cultural details را نشان می‌دهند این گروه نقشه را اصطلاحاً نقشه‌های کاربری زمین در زمان حاضر (Existing land use maps) نم می‌گذارند اصالت ودقت این نقشه‌ها متناسب با مقیاس آن‌ها تاثیری عمده بر موفقیت‌ها یا مشکلات شهرسازان داشته است.
گروه دوم
نقشه‌های پیشنهادی هستند که آن‌ها نیز کاربری زمین را پس از اجرا دگرگون می‌کنند و اصطلاحاً نام proposed land use maps می‌گذارند.
در گروه اول «مادر نقشه‌ها» نقشه‌های توپوگرافی هستند که چون در کاربردهای شهرسازی مقیاس آن‌ها بزرگ است گروهی آن‌ها را «پلان توپوگرافی» نام می‌نهادند سخن از توپوگرافی یعنی چهره واقعی هندسی زمین شامل رودخانه‌ها کانال‌ها مسیل‌ها، مزارع یا باغات ودرخت‌ها، راه‌ها، پل‌ها تپه‌ ماهورها و کوه‌ها و... همچنین ساختمان‌های پیوسته شهری، دهکده‌ای یا منفرد و سایر عوارض طبیعی می‌شوند که اخیراً به آن‌ها عوارض فضایی، محیطی، فیزیکی نیز می‌گویند همه این عوارض با دقت‌های استاندارد شده‌ای که مقیاس‌ها دیکته می‌کنند باید در نقشه‌ها منعکس و مندرج باشند.
در مقیاس‌های چندگانه مربوط به شهرسازی، این دقت‌های هندسی از درجات بالا هستند چه در مختصات مسطحاتی (xها و yها) و چه ارتفاعاتی (zها یا hها) نیاز به توضیح نیست که فراهم بودن این نقشه‌ها حداقل از 1:500 و 1:1000 و 1:2000 و 1:2500ها و آن‌گاه 1:5000 و 1:10000 برای شهرسازان اساس کار است و بدون حضور و وجود آن‌ها شهرسازی در مسیر فنی خود متوقف می‌شود و بی‌جهت نیست که رشته‌های شهرسازی در ابعاد وسیع و کامل آن از جمله سفارش دهندگان و مشتریان درجه اول نقشه‌برداران وسازمان‌های نقشه‌برداری هستند و در رده کاربران بی‌شمار نقشه با گروه نظامی و عمران محیط و چند رشته دیگر کوس رقابت می‌زنند.
ضمناً در دقت‌ها و کیفیت‌ها (به دلیل نقشه‌شناسی) سخت‌گیر و مشکل‌پسند نیز هستند که خود خدمتی بزرگ علمی و فنی در جهت اعتلا و ارتقای کیفیت نقشه‌ها در هر کشور است بر لزوم توپوگرافی کامل در اولین نقشه‌هایی که برای طرح کلی در اختیار شهرسازان قرار می‌گیرد تکیه کنیم هیچ شهرساز با تجربه‌ای بدون توجه به توپوگرافی درونی و برونی منطقه کار خود نه مداد بر کاغذ می‌گذارد و نه بر صفحه کلید کامپیوتر انگشت می‌زند ارتباطات پیرامونی چیست و چه خواهد بود؟ نقاط و گره‌های کور و تراکم کجاست؟ سیل‌ها از کجا می‌آیند؟ عملیات خاکی چه خواهد بود؟ فضای سبز و حریم تنفس‌های کودکان چه خواهد شد؟ کودکستانی‌ها و مدرسه‌روها به کجا می‌روند؟ و ده‌ها سوال دیگر که مولفه مهمی از این سوالات را توپوگرافی زمین پاسخ می‌دهد.
اما بهتر است در همین ابتدا اشاره کنیم که در همین نقشه‌های توپوگرافی «پلان‌های مادر» چندین لایه اطلاعات مهم مربوط به زمین غیبت دارند (که البته GISها و LISها این مشکل را نیز حل کرده‌اند چون نقشه‌ها را از دو بعدی بودن کاغذ به چند بعدی بون با لایه‌های زیاد و شفاف تغییر داده‌اند).
من باب مثال، لایه خاک‌ها و جنس خاک‌ها (soil) تا عمق اندکی که مربوط به ریشه‌ها و آبیاری‌ها و زهکشی‌ها می‌شود لایه زمین‌شناسی‌ها (Geology) که اعماقی بیش از لایه خاک‌ها را فرا می‌گیرد و لایه فیزیک زمین (Geophysics) که حوزه فعالیتش از زمین‌شناسی ژرف‌تر است یا... .
در این مقطع به همین اشاره بسنده می‌کنیم که از نقشه‌های توپوگرافی چه خدماتی برمی‌آید نگاره‌های 7-1 و 7-2 دونمونه از نقشه‌های توپوگرافی را ارائه می‌دهند در همین نقشه‌های توپوگرافی، اگر به هنگام باشند شعاع دید و عمل شهرسازی‌ها از اثرات محیطی طوفان و باد و باران و مناطق صنعتی و کشاورزی و... و برداردهای متقابل با پدیده‌های ثابت و متغیر محیط، وسعت بیشتری خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نگاره 1- جایگاه کاداستر در سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نگاره 3- بازوهای سیستم‌های اطلاعاتی کاداستر

2-2- انواع کاداستر
سه فرم اساسی برای کاداستر متصور است:
- کاداستر حقوقی (Legal Cadastre)
- کاداستر مالی (Fiscal Cadastre)
- کاداستر چند منظوره (Multi- purpose Cadastre)
2-3- رابطه بین ثبت زمینی و کاداستر
هدف اولیه کاداستر در واقع اخذ مالیات بوده، ولی در زمان کنونی دیگر گردآوری مالیات، تنها هدف غایی نیست و ثبت حقوقی نیز مد نظر است. موقعیت کاداستر به عنوان ثبت روشمند امروزه این امکان را به ما می‌دهد که در کاداستر، ثبت حقوقی و مالی و دیگر مسایل اداری و اهداف طراحی را در نظر بگیریم. بستگی بین کاداستر و ثبت حقوقی باعث شده که واژه «کاداستر» به صورت‌های مبهمی به کار رود و در تمام پردازش‌های کاداستر و مسایل حقوقی و امور مربوط به زمین مورد استفاده واقع شود.
این لغت اغلب گیج‌کننده است و حتی ارتباط بین کاداستر که مساحت و موقعیت را بیان می‌کند و ثبت حقوقی که تملک (مال چه کسی بودن) و چگونگی این تملک را بیان می‌دارد، مبهم و تیره است. در ممالکی که مالکیت خصوصی نقشی عمده را بازی می‌کند، تمایز بین قسمت حقوقی (انتقالات زمینی) و بخش فنی آن یکی از وظایف بخش‌های خصوصی است. به طور کلی دو حالت در این ممالک دیده شده است:
1- ثبت خصوصی برای نقل و انتقالات و مسایل حقوقی تحت مسئولیت قوه قضاییه بوده و نگهداری آن توسط سازمان قضایی صورت پذیرد.
2- ثبت خصوصی در هر دو مورد نقشه و مسایل ثبتی (Registers & Maps) تحت مسئولیت اداره‌های غیرقضایی (اغلب نقشه‌برداری) است و نگهداری و حفظ آن از سوی توسط انستیتوهای تکنیکی یا اداری صورت می‌پذیرد.
هر کدام از اشکال فوق دارای فواید و مضراتی است که بستگی زیادی به ساختار اداری در کشورهای مختلف دارد.

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 33   صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله شهرسازی

دانلود مقاله راههای موفقیت (روانشناسی فردی)

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله راههای موفقیت (روانشناسی فردی) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله راههای موفقیت (روانشناسی فردی)


دانلود مقاله راههای موفقیت  (روانشناسی فردی)

به گفته روان شناسان موفقیت یک امر درونی و برداشت فردی می باشد که هر کس برداشت خاصی از موفقیت دارد بطور مثال: شاید کسانی باشند که تمام امکانات زندگی برایشان مهیا شده و احتیاجاتشان برطرف ولی احساس خوشبختی نمی کنند.

موفقیت از دید فرد با توجه به سابقه شخصیتی و تیپ خانوادگی آن متفاوت می باشد ممکن است شخصی احساس خاصی راجع به نوعی نگرش داشته باشد( واقعیت مهم نیست بلکه این برداشت از واقعیت است که مهم می نماید.)

موفقیت معنای گسترده تری هم دارد. برای اینکه از خودمان بپرسیم که آیا موفق هستیم یا نه باید دلایلی را برای خود ارزیابی کنیم بدین صورت که موفق بودن یا نبودن ما را اثبات کند. البته موفقیت معنای گسترده تری هم دارد که رضایتمندی و سازگاری از آن جمله اند. همین که انسان بتواند با محیط خود سازگار شود به موفقیت نسبی رسیده است برای آنکه بهتر در جریان امور مربوط به موفقیت قرار بگیریم لحظاتی را به پای صحبتهای استاتید برجستة رشته ارتباطات می نشینیم می خواهیم بدانیم حمید رضا پور دهقان کارشناس پزشک روانشناسی و یکی از موفقیت احساس دائم و پایدار می باشد و اگر ما هدفی را که در نظر گرفتیم به آن رسیده باشیم موفق خواهیم بود چه زمان موفق هستیم؟

شامل 25 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله راههای موفقیت (روانشناسی فردی)

دانلود مقاله پروتکل اینترنت خط سری SLIP

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله پروتکل اینترنت خط سری SLIP دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

پروتکل اینترنت خط سری (SLIP) و پروتکل نقطه به نقطه (PPP) در میان پروتکل‌های ICP/IP منحصر به فرد هستند زیرا عملکرد کامل لایه پیوند داده را در اختیار می‌گذارند. سیستم‌های که به یک LAn وصل می شوند برای کنترل اتصال واقعی به شبکه به یکی از پروتکلهای استاندارد لایه پیوند داده مثل اینترنت TokenRing وابسته‌اند. دلیل آن این است که سیستم‌ها معمولا از یک رسانه به صورت اشتراکی استفاده می کنند. پس باید یک مکانیزم MAC برای تنظیم دستیابی به ان وجود داشته باشد.
SLIP و PPP برای استفاده با مودم‌ها و اتصالات مستقیم دیگر که نیازی به کنترل دستیابی به رسانه ندارند طراحی شده‌اند. از آنجا که SLIP و PPP فقط دو سیستم را به هم وصل می کنند پروتکل‌های نقطه به نقطه یا انتها نامیده می‌شوند. در پشته پروتکل را تعریف می‌کنند، غیر از لایه فیزیکی که به یک استاندارد سخت افزاری مثلا برای واسط درگاه سری RS – 232 وابسته است که اتصال به مودم را در اختیار می‌گذارد.
معمولا سیستم‌ها ار SLIP یا PPP برای برقراری اتصال به انینترنت یا WAN استفاده می‌کنند، چه به LAN وصل باشد و چه نباشند. تقریبا همه Pc های مستقل که برای دستیابی به انیترنت از مودم برای وصل شدن به یک ISP استفاده می‌کنند این کار را با استفاده از یک اتصال PPP انجام می دهند هر چند برخی انواع سیستم‌ها هنوز از SLIP استفاده می‌کنند. LAn ها نیز در مسیریابهای خود برای وصل شدن به یک ISP و برقراری امکان دستیابی به اینترنت برای کل شبکه یا برای وصل شدن به یک LAn دیگر و تشکیل یک اتصال WAN از اتصالات SLIP یا PPP استفاده می کنند. هر چند این دو پروتکل تداعی کننده اتصالات مودم هستند، ولی فناوریهای دیگر لایه فیزیکی از جمله خطوط استیجاری ، ISDN ، رله فریم و TM هم می توانند از SLIP و PPP استفاده کنند.
SLIP و PPP پروتکل‌های اتصال‌گرا هستند که به ساده‌ترینن بیان یک پیوند داده را بین دو سیستم برقرار می‌سازند. آنها دیتاگرام‌های IP را برای انتقال بین کامپیوترها کپسوله می‌کنند، همان کاری که اترنت و Token Ring هم انجام می‌دهندع ولی آنها از فریم خیلی ساده‌تری استفاده می‌کنند. دلیل ان این است که این پروتکل‌ها مشکلات پروتکل‌های LAn را ندارند. آنجا که پیوند فقط از یک اتصال بین دو ک تشکیل می‌شود نیازی به مکانیزم‌های کنترل دستیابی به رسانه‌ای همچون CSMA /CD یا تبادل توکن نخواهد بود. همچنین در رابطه با آدرس‌دهی بسته‌ها به یک مقصد خاص مشکلی وجود ندارد، از آنجا که فقط دو کامپیوتر در اتصال شرکت دارند داده‌ها فقط به یک جا می‌توانند بروند.

 

 

 

 

 


SLIP
SLIP در اوایل دهه 1980 به عنوان ساده‌ترین راه حل ممکن برای ارسال داده به روی اتصالات سرای ایجاد شد. هیچ استاندارد رسمی این پروتکل را تعریف نمی‌کند، به خاطر این که چیز زیادی برای استاندارد کردن وجود ندارد و مشکلی در زمینه قابلیت همکاری وجود ندارد. اما در یکی از مستندات IETD تحت عنوان Nonstadard for Transmission of IP Datagrams over Serial Lines" ( 1055 RFC) عملکرد این پروتکل تعریف شده است.
فریم SLIP خیلی ساده است. یک فیلد یک بایتی با مقدار هگزادسیمال c0 به عنوان مرز END عمل می کند، که به دنبال تمام دیتاگرام‌های IP که به روی پیوند ارسال می‌شوند می‌آید. کاراکتر END به سیستم دریافت کننده اطلاع می‌دهد بسته که هم اینک ارسال می شد به پایان رسیده است. بعضی از سیستم‌ها پش از هر دیتاگرام IP هم یک کاراکتر END قرار می دهند. به این ترتیب اگر نویز خطی بین دیتاگرام‌ها پیش بیاید سیستم دریافت کننده با آن مثل یک بسته رفتار می‌کنند زیرا در دو طرف آن کاراکترهای END قرار گرفته‌اند. آن گاه وقتی پروتکل‌های لایه‌های بالاتر سعی می‌کنند که این بسته نویز را پردازش کنند می‌فهمند که آشغال است و آن را دور می‌ریزند.
شکل
اگر دیتاگرامی حاوی بایتی c0 باشد سیستم آن را پیش از ارسال به رشته دو بایتی db dc تغییر می‌دهد بسته به اشتباه خاتمه نیابد. بایت db به کاراکتر ESC (escape) اشاره می‌کند، که وقتی با کاراکتر دیگری جفتشود هدر خاصی را تامین کند. اگر دیتاگرام در قسمتی از داده خود حاوی یک کاراکتر ESC واقعی باشد سیستم پیش از ارسال رشته db dc را جایگزین آن می کند.
نکته: کاراکتر ESC تعریف می‌شود معادل کاراکتر ESC اسکی نیست.
نقایص SLIP
پیاده‌سازی SLIP به دلیل سادگی ان آسان است و سربار کمی را به ارسالات داده اضافه می‌کند، ولی در ضمن فاقد ویژگیهایی است که می توانستند آن را به پروتکل مفیدتری تبدیل نمایند. مثلا SLIP این قابلیت را ندارد که آدرس IP هر سیستم را در اختیار سیستم دیگر بگذارد، و این بدان معنی است که هر دو سیستم باید با آدرس IP سیستم دیگر پیکگربندی شوند. همچنین SLIP هیچ راهی برای شناسایی پروتکلی که فریم آن را منتقل می‌کند ندارد، این امر مانع از خطا را نیز ندارد، که پروتکل‌های لایه شبکه (مثل IP و IPX) روی یک اتصال می‌‌شود.. SLIP قابلیتهای تشخیص یا خطا را نیز ندارد، که باعث می‌شد این تکالیف به پروتکل‌های لایه‌های بالاتر سپرده شوند و در نتیجه تاخیر بیشتری نسبت به یک مکانیزم تشخیص خطای لایه پیوند داده حاصل شود.
SLIP فشرده (CSIP)
هنگامی که دو سیستم با استفاده از SLIP با هم ارتباط برقرار می‌کنند بیشتر سربار کنترلی که پروتکل‌های لایه‌های شبکه و انتقال ایجاد می‌کنند تکرار می شود، به خصوص در اتصالات TCP مثلا در هر دیتاگرام Ip، حاوی 64 بیت داده است که به آدرس‌های IP سیستم‌های مبدا و مقصد اختصاص داده می‌شوند. اما از آنجا که فقط دو کامپیوتر روی شبکه هستند لزمی ندارد که این آدرس‌ها در تمام بسته‌ها تکرار شوند. در مدتی که اتصال SLIP برقرار است دو سیستم به مبادله صدها یا هزاران بسته می‌پردازند که اطلاعات موجود در سرآیندهای پروتکل‌های لایه‌های شبکه و انتقال آنها مشابه است.
"Compressing TCP / IP Headers for Low- Speed SerialLinks " RFC 1144 مکانیزمی را تعریف می کند که توسط آن سیستم‌های شرکت کننده در یک اتصال SLIP بیشتر اطلاعات اضافی را از سرایندها حذف می‌‌کنند و سربار از 40 بایت به پنج بایت یا کمتر کاهش می‌دهند. به این ترتیب کارایی اتصال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
این نوع فشرده سازی سرآیند در بسیاری از پیاده‌سازی های PPP نیز تحت عنوان فشرده‌سازی سرآیند ون جکسون یافت می‌شود، نامی که از مولف " RFC 1144 گرفته شده است.
PPP
PPP به عنوان انتخاب دیگری در مقابل SLIP ایجاد شد، که کارایی بیشتری دارد، از جمله قابلیت ترکیب پروتکل‌های مختلف لایه شبکه و پشتیبانی از پروتکل‌های تایید اعتبار مختلف. طبیعی است که هزینه این ویژگیهای افزوده یک سرایند بزگتر است، ولی PPP فقط حداکثر هشت بایت به هر بسته اضافه می کند ( با فریم اترنت مقایسه کنید که 16 بایت برای آن لازم است ) برای بیشتر اتصالات به فراهم کنندگان خدمات اینترنت، همچنین توسط سیستم‌های مستقل و چه توسط مسیر یابها، از PPP استفاده می شود، زیرا ISP را قادر می سازد تمهیداتی را برای کنترل دستیابی پیاده‌سازی کند که شبکه‌های آنها را از ورود کاربران غیر مجاز محافظت می‌نمایند. هر نشست PPP شامل چند عملیات برقراری و خاتمه اتصال است، که برای انجام آنها از پروتکل‌هی دیگر غیر از PPP نیز استفاده می شود این عملیات عبارتند از:
برقراری اتصال
سیستمی که می‌خواهد اتصال را به راه اندازد از پروتکل کنترل پیوند (ICP) استفاده می‌کند تا درباره پارامترهای ارتباطی مشترک بین دو دستگاه مذاکره نماید.
تایید اعتبار – هر چند ضروری نیست، ولی سیستم می تواند برای مذاکره درباره دستیابی به سیستم دیگر از یک پروتکل تایید اعتبار مثل PAP (Challenge HandshakeAuthention Protocol ) CHAP , (Passwprd Authention Protocol استفاده کند.
برقراری اتصال پروتکل لایه شبکه – برای هر پروتکل لایه شبکه که سیستم‌ها در طی نشست از آن استفاده می‌کنند یک عملیات برقراری اتصال جداگانه با استفاده از یک پروتکل کنترل شبکه (NCP) مثل IPCP (پروتکل کنترل پروتکل اینترنت) انجام می دهند.
بر خلاف SLIP ، PPP استاندارد شده است، ولی مشخصه‌های آن بین چند REF تقسیم‌ شده‌اند. مستندات مربوط به این پروتکل در جدول فهرست شده‌اند.
RFC 1661 ThePoint – Point Protocol (PPP)
RFC 1662 PPP in HDLC- like Framing
RFC 1663 PPP Reliable Transmission
RFC 1332 The PPP internet Protocol Control protocol (IPCP)
RFC 1552 The PPP Internetworking Packet Exchange Contorol protocol (IPXCP)
RFC 1334 PPP Authention Protocol
RFC 1994 PPP Challenge Handshake Authention Protocol (CHAP)
RFC 1989 PPPChallengeHandshake Authentication
فریم PPP
REF 1661 فرمی که پروتکل PPP به کار می برد تا پروتکل‌های دیگر را کپسوله کند و به مقصد ارسال نماید تعریف می‌کند. این فریم کوچک است، با اندازه 8 ( یا گاهی 10 ) بایت و در شکل نشان داده شده است.

 


فیلدهای آن عبارتند از:
پرچم: (یک بایت) : حاوی مقداری هگزادیسمالV e است و به عنوان مرز بسته عمل می‌کند، مثل کاراکتر End که در SLIP همین نقش را دارد.
آدرس: (یک بایت) حاوی مقداری هگزادیسمال ff است به نشانه این که بسته به همه ایستگاه‌ها ارسال شود.
کنترل ( یک بایت) حاوی مقدار هگزادیسمال 03 است، که نشان می‌دهد بسته حاوی یک پیغام اطلاعاتی شماره‌گذاری شده HDLC است .
پروتکل ( دوبایت) – حاوی کدی است که پروتکلی را مشخص می‌کند که اطلاعات داخل فیلد را تولید کرده است. مقادیر فیلد در محدوده 0xxx تا 3xxx برای مشخص کردن پروتکل‌های لایه شبکه، مقادیر از 4xxx تا 7xxx برای مشخص کردن پروتکل‌های لایه شبکه low – volume که NCP متناظر ندارند، مقادیر از 8xxx تا bxxx برای مشخص کردن پروتکل‌های شبکه که NCP متناظر دارند و مقادیر fxxx تا cxxx برای مشخص کردن پروتکل‌های کنترل پیوند مثل LCP و پروتکل‌های تایید اعتبار به کار می‌روند. کدهای مجاز که در سند TCP / IP "Assined Numbers" ( 1770 REF) مشخص شده ‌اند.
0021- دیتاگرام‌ IP فشرده نشده وقتی به کار می‌رود که فشرده‌سازی وم جکوبسن فعال باشد.)
B002 – دیتاگرام IPX ناول
D002- دیتاگرام‌های IP با سرایندهای IP , TCP فشرده شده ( به کار می‌رود که فشرده سازی جکوبسن فعال باشد) .
8021- پروتکل کنترل پروتکل اینترنت (IPcP)
802 b - پروتکل کنترل Novell IPX (IPXP)
021C -پروتکل کنترل پیوند (LCP)
021c -پروتکل تایید کلمه عبور (PAP)
223C - پروتکل تایید اعتبار لا مصافحه مطالبه‌ای (CHAP)
داده و پد ( متغیر تا 1500 بایت) – حاوی بار تحویل شده بسته است، با طول حداکثر پیش فرض 1500 بایت ( که حداکثر واحد دریافتی ، یا MRU نامیده می شود) این فیلد ممکن است حاوی بایت‌های بی‌معنی باشد تا اندازه‌اش به MRU برسد.
دنباله بررسی فریم (FCS) ( 2 یا 4 بایت ) حاوی یک مقدار CRC است که به منظور تشخیص خطا روی کل فریم غیر از فیلدهای پرچم و دنباله بررسی فیلد محاسبه می شود.
پرچم ( یک بایت) – حاوی همان مقدار پرچم فیلد پرچم فریم است. وقتی سیستمی دو بسته را پشت سر هم ارسال می‌کند از فیلدهای پرچم حذف می‌شود، زیرا دو فیلد پرچم پشت سر هم به جای یک فریم خالی اشتباه گرفته می شود. در نتیجه مذاکرات LCP بین دو سیستم، چند فیلد فریم PPP ممکن است تغییر کنند، از جمله فیلدهای طول پروتکل و FCS وMRU فیلد داده. سیستم‌ها می‌توانند بر سر استفاده از فیلد پروتکل یک بایتی یا فیلد FCS بایتی توافق کنند.
فریم LCP
سیستم‌های PPP در طول فرایند برقراری اتصال برای مذاکرده درباره قابلیت‌‌هایشان از LCP استفاده می‌کنند تا بتوانند بهترین اتصال ممکن را داشته باشند. پیغامهای LCP در فریم‌های PPP انتقال می‌یابند و حاوی انتخابهای پیکربندی برای اتصال هستند. پس از آنکه دو سیستم درباره یک پیکربندی که هر دو قادر به پشتیبانی آن هستند به توافق رسیدند فرایند اطلاعات اضافی در سرایند تمام بسته‌های داده معاف می‌شوند.
فرمت پیغام LCP در شکل نشان داده شده است. و فیلدهای آن عبارتند از :

 

کد بایت – نوع پیغام LCP را با استفاده از این کدها مشخص می‌کند.
1- تقاضای پیکربندی
2- تصدیق پیکربندی
3- عدم تصدیق پیکربندی
4- رد پیکربندی
5- تقاضای خاتمه
6- تصدیق خاتمه
7- رد کد
8- رد پروتکل
9- تقاضای اکو
10- پاسخ اکو
11- تقاضای دور ریختن
شناسه: ( یک بایت) حاوی کد است که برای برقراری تناظر بین تقاضا و پاسخهای یک مبادله LCP خاص به کار می رود.
طول ( دوبایت) – طول پیغام شامل فیلدهای کد، شناسه، طول و داده را مشخص می‌کند.
طول (متغیر) – حاوی چند انتخاب پیکربندی است که هر یک از سه فیلد تشکل می شوند. هر یک از انتخاب‌های داخل فیلد داده پیاغم LCP شامل زیر فیلدهایی است که در شکل نشان داده شده‌اند. این زیر فیلدها عبارتند از :

 


نوع ( یک بایت) – انتخابی که قرار است پیکربندی شود را مشخص می کند، این کار را با استفاده از یکی از کدهای Assigned Number RFC که در زیر آمده است انجام می‌دهد:
0- خاص سازنده
1- حداکثر واحد دریافتی
2- نقشه کاراکتر کنترل ناهمگام
3- پروتکل تایید اعتبار
4- پروتکل کیفیت
5- عدد جادویی
6- رزرو
7- فشرده سازی فیلد پروتکل
8- فشرده سازی فیلد آدرس و کنترل
9- جانشینهای FCS
10- پد توصیف کننده خود
11- مد شماره گذاری شده
12- عملیات چند پیوندی
13- تماس مجدد
14- زمان اتصال
15- فریم‌های ترکیبی
16- کپسوله‌های اسمی داده
17- MRRN چند پیوندی
18- فرمت سرآیند شماره دنباله کوتاه
19- تمیز دهنده نقطه انتهایی چند پیوندی
20- اختصاصی
21- شناسه DCE
طول ( یک بایت) طول پیغام LCP شامل فیلدهای کد، شناسه، طول و داده را مشخص می کند.
داده(متغیر) – حاوی اطلاعات مربوط به نوع خاص پیغام LCP است، که در فیلد مشخص شده است.

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  41 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله پروتکل اینترنت خط سری SLIP

دانلود مقاله بانک داری

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله بانک داری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

مقدمه:

یکی از مشاغل مهمی که امروزه در تمام کشورهای جهان وجود داردو از تمام لحاظ جایگاه

 

ویژه ای در سراسر جهان پیدا کرده است بانکداری می باشد . امروزه در سراسر کشور با انواع

 

بانکها آشنا هستیم که یکی از آنها بانک رفاه میباشد . بانک رفاه یکی از شش بانک تجاری کشور است

 

که بیش از چهل سال قبل به ارائه خدمات بانکی اشتغال ورزیده واینک با استفاده از فن آوریهای

 

نوین به ارائه خدمات وسیع درهمه زمینه های بانکی به عموم هم میهنان عزیز مبادرت می نماید.

 

بانک رفاه با برخورداری از اعتماد و سپرده های مردم و توانائیها ی بالای خود در اجرای سیاست

 

های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران بخصوص در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی

 

وتولیدات صنعتی وکشاورزی خدمات ارزشمندی را ارائه می دهد.

 

بانک رفاه با تدوین یک برنامه پنجساله عملیاتی در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی دولت

 

علاوه بر رشد و توسعه سازمانی افزایش منابع ومصارف خود را با نرخ رشد قابل توجهی پیش

 

بینی کرده است.

 

این بانک دارای یک شرکت کارگزاری در بورس تهران بوده ویکی از بانکهای مهمی است که

 

عضو هیات مدیره بورس میباشد لذا با داشتن توانائیها و امکانات لازم از طریق شرکت کارگزاری

 

وهم از طریق شعب خود به ارائه خدمات دادو ستد سهام به مردم اقدام می کند.

 

بانک رفاه بدلیل ایفای به موقع تعهدات ارزی از نظر بانکهای معتبر بین المللی یکی از خوشنام

 

ترین بانکهای تجاری محسوب میگردد که بابیش از هفتاد کارگزار منتخب از بانکها ی تراز اول

 

دنیا نیازهای مشتریان خود در عملیات بانکی بین المللی رامرتفع می سازد .

 

بانک رفاه می کوشد با استفاده از تجربیات پایوران ارشد خود و دستاوردهای علمی جهانی و

 

بهره برداری از خدمات جوانان تحصیلکرده و نو اندیش و اموزشهای مداوم هماهنگ با گسترش

شبکه شعب به نحومطلوبی در خدمت مشتریان بانک و آحاد ملت سرافراز ایران قرار گیرد.

 

بانک رفاه به جهت عملکرد مطلوب و ارائه خدمات مناسب به مشتریان موفق شد در سال 1378

 

لوح تقدیر ریاست محترم جمهوری را دریافت کرده و این لوح گرانقدر رادر کارنامه موفقیتهای

 

خود ثبت و ضبط نماید.

 

این بانک در پروژهای عمرانی کشور ازجمله راه سازی –آب و فاضلاب و راه اندازی صنعت و

 

خدمات سهم و نقش ارزنده ای داشته و در جهت شکوفائی اقتصاذی کشور تسهیلات صادراتی –

 

تولیدی و کشاورزی به واحدهای فعال در این بخشها اعطا نموده است.

 

بانک رفاه در بخش نشرکتاب و صنعت چاپ نیز فعالیتهای چشمگیری داشته است بطوری که با

 

حضور شاخص خود و ارائه خدمات وسیع بانکی در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در

 

1378موفق به کسب لوح بلورین نمایشگاه گردیده است.

 

بانک رفاه پس از 14 ماه تلاش در آذر ماه 1379موفق به اخذ "ایزو" گردید و در آذر ماه سال

 

1380 پس از بازنگری و ممیزی گواهینامه مذکور تمدید گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش اول : ساختار نظام بانکی کشور

 

قسمت اول:1-1 – طبقه بندی بانکها

بر اساس لایحه ادغام بانکها بانکها ی کشور برحسب نوع فعالیتها و عملیات بانکی به 4 دسته طبقه

 

بندی می گردند که عبارتند از:

 

الف)بانک مرکزی ج.ا.ا:به بانکی مرکزی بانکداردولت وبانکها گفته می شود که مسئولیت کنترل

 

وضعیت پولی و اعتباری کشور را از طریق تنظیم و اعمال سیاستهای پولی و اعتباری وایجاد

 

تعادل در اقتصاد کشور را بر عهده دارد .

 

ب)بانکهای تجاری : این بانکها از لحاظ منابع به سپرده های مردم متکی بوده ودر بخشهای مختلف

 

اقتصادی (کشاورزی –صنعت ومعدن – ساختمان و مسکن – خدمات بازرگانی ) فعالیت می کنند.

 

بانکهای تجاری دولتی عبارتند از: 1)بانک ملی ایران 2) بانک صادرات ایران 3)بانک تجارت

 

4)بانک ملت 5)بانک سپه 6)بانک رفاه

 

ج) بانکهای تخصصی : بانکهایی که از لحاظ منابع به سپرده های مردم – منابع دولتی و اعتبارات

 

بانک مرکزی متکی بوده و عمده فعالیت آنها جهت اعطای تسهیلات در بخش اقتصادی متمرکز می

 

باشد و زمینه اصلی فعالیت آنها در نام هریک از آنها نهفته است.

 

بانک تخصصی عبارتند از بانک کشاورزی –بانک مسکن- بانک صنعت و معدن و بانک توسعه

 

صادرات.

 

د)بانکهای خصوصی : بانکهای خصوصی با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر

 

اساس قانون به صورت شرکت سهامی عام تشکیل می شوند و زیر نظر بانک مرکزی فعالیت

 

می کنند . بانکهای خصوصی دارای اساسنامه مستقل بوده ولی نبایستی مواد آن مغایر با قوانین و

 

سیاستهای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باشد. در حال حاضر شش بانک خصوصی در
ایران فعالیت می کنند که عبارتند از : بانک پارسیان – بانک کار آفرین – بانک اقتصاد نوین – بانک

 

سامان – بانک سرمایه – بانک پاسار گارد .

 

2-1- موسسات اعتباری

 

موسساتی هستند که از طریق جذب سپرده های مجاز بانکی و استفاده از سایرابزارهای مالی به

 

تجهیز منابع مبادرت نموده و این منابع را به اعطای تسهیلات اعتباری ویا هر نوع دیگری حسب

 

تعیین بانک مرکزی تخصیص می دهند که به دو نوع تخصصی و عمومی تقسیم می شوند .

 

الف) موسسات اعتباری تخصصی :این موسسات در زمینه اعطای تسهیلات اعتباری یا یک رشته

 

از فعالیت ها ی اقتصادی و فقط بصورت شرکت سهامی عام و یا خاص فعالیت می کنند.

 

ب) موسسه اعتباری عمومی: موسسه اعتباری که در چند رشته از فعالیتها ی افتصادی یا چند نوع

 

از انواع تسهیلات اعتباری فعالیت میکندوبه صورت شرکتهای سهامی عام فعالیت می نمایند مانند

 

موسسه اعتباری ینیاد –موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان .

 

ج)صندوق های قرض الحسنه : ساختار تشکیلاتی صندوقهای قرض الحسنه همانند سایر موسسات

 

است . صندوق های قرض الحسنه دارای اعضاء هیات موسس-هیات مدیره-مدیرعامل-بازرسین

 

و...می باشند.

 

منابع مالی صندوق های قرض الحسنه را سپرده های مردم تشکیل می دهند وتوان مالی درصندوق

 

-های قرض الحسنه بستگی به سپرده هادارد.

 

مهمترین عاملی که در افزایش سپرده های مردم در صندوق های قرض الحسنه موثر است عبارتند

 

ازعوامل معنوی-اعتمادواطمینان مردم نسبت به موسسین –مکان فعالیت-نوع فعالیت –تبلیغات و...

 

است.

 

 

 

3-1- ارکان بانکها

 

پس از ملی شدن بانکها لایحه قانون اداره بانکها در تاریخ 3/7/57 به شرح ذیل تعیین وبه تصویب

 

شورای انقلاب اسلامی رسید.

 

ارکان بانکها عبارتند از : مجمع عمومی بانکها –شورای عالی بانکها –هیات مدیره هر بانک و

 

بازرسان قانونی آن.

4-1- ساختار بانک بر حسب وظائف اصلی و فرعی

 

در سیستم بانکی ساختار سازمانی به دو دسته کلی تقسیم می گردد که عبارتند از صف و ستاد.

 

ستاد: ستاد بانکها که همان تشکیلات و ادارات مرکزی می باشند و امور مربوط به مدیریت برنامه

 

ریزی-سیاست گذاری و... را بر عهده داشته ونقش رهبری بانک را ایفا می نماید.

 

صف:واحدهای اجرائی بانک و موسسات اعتباری است که وظیفه اجرای عملیات را بر عهده

دارندمانند شعب-باجه.

 

5-1 تاریخچه و فعالیتهای بانک رفاه:

الف) کلیات

 

در خرداد ماه سال 1339 در اجرای تبصره 39 قانون بودجه سال 1338ونیز ماده 38 قانون

 

سازمان بیمه های اجتماعی وبه منظور سرمایه گذاری و بهره برداری ازوجوه بیمه کارگران

 

اولین مجمع موسس بانک رفاه کارگران مرکب از وزراء بازرگانی ومدیرعامل سازمان بیمه های

 

اجتماعی تشکیل و بانک با سرمایه اولیه 400000000 میلیون ریال از محل وجوه سازمان مزبور

 

تاسیس و در تاریخ 27/5/1339 تحت شماره 7453 به ثبت رسید و فعالیت بانک با افتتاح شعبه

 

مرکزی در تهران و شعبه اصفهان از ششم فروردین ماه سال 1340 آغاز گردید .

 

قانون ملی شدن بانکها مصوب خرداد ماه 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به بانک

 

تسری یافت و بانک رفاه کارگران ملی اعلام شد و سرمایه آن کلا متعلق به دولت گردید و متعاقب

 

آن طبق نامه شماره 3285 /دش مورخ 5/5/1372ونیز چهل و چهارمین اجلاس مورخ

 

29/4/1372 شورایعالی اداری مقرر شد بانک رفاه کارگران با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال

 

مالی و اداری به سازمان تامین اجتماعی وابسته و بر اساس مصوبه مورخ 31/6/1380 مجمع

 

فوق العاده بانک شخصیت بانک رفاه به (سهامی عام-غیر دولتی) تغییر یافت واساسنامه جدید بانک

 

در 72 ماده و13 تبصره مورد تصویب قرار گرفت که موجب رای شماره 81/355 مورخ

 

2/7/1383 هیات عمومی دیوان عدالت اداری – مصوبه اخیر الذکر ابطال و مقرر گردید امور

 

بانک کماکان بر اساس مفاد اساسنامه مصوب مورخ5/11/1376 مجمع عمومی فوق العاده بانک

 

رفاه کارگران اداره گردد.

 

ب) فعالیت بانک طبق مفاد ماده (3) اساسنامه به این شرح میباشد:

بانکداری از طریق جذب سپرده ها-اخذ تسهیلات و استفاده از سایر ابزارهای مالی در زمینه اعطا

 

-ی تسهیلات اعتباری و سرمایه گذاری در رشته های مختلف اقتصادی و تسهیل امور داخلی و

 

خارجی بشرح ذیل فعالیت می نماید.

 

1- قبول انواع سپرده های بانکی اعم از دولتی و غیر دولتی

 

2- اعطای تسهیلات اعتباری در چارچوب قانون-آئین نامه ها و دستور العمل های اجرائی قانون
عملیات بانکی بدون ربا

 

3- انجام معاملات ارزی

 

4- انتشار و خرید و فروش اوراق مشارکت و سایر اوراق تجاری طبق ضوابط قانونی

 

5-صدور ضمانت نامه و ظهر نویسی و تضمین اسناد اوراق بهادار از جمله اوراق مشارکت و هم

 

چنین قبولی و پرداخت دیون آنها از اصل و متفرعات

 

6- دریافت تسهیلات از اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ضوابط مقرر

 

7- اجاره صندوق امانات

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  79  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بانک داری