فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله سبک و شیوه داستان پردازی در مثنوی

اختصاصی از فی فوو مقاله سبک و شیوه داستان پردازی در مثنوی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله سبک و شیوه داستان پردازی در مثنوی


مقاله سبک و شیوه داستان پردازی در مثنوی

قصه خروج از قصه و بازگشت به قصه ، سبکی است که مولانا نا خودآگاه برای سرودن مثنوی انتخاب کرده است و از ابتدا تا انتهای اثرش آن را به کار می گیرد . خروجها و گریزهای دائمی که در طول قصه ها اتفاق می افتد ، در کنار عواملی چون کثیرالوجهی اندیشه ها ، رمزگرایی ، هنجارشکنی ، حرکت تداعی مدار ، تناقض زبانی ، تناقض طولی انگار و ... فهم مثنوی را دشوار کرده است . و باعث شده است محققان درباره این اثر بعضاً این گونه ابراز نظر کنند : « در مثنوی رشته های انگیزه های گوناگون در هم پیچیده ، چنان کلاف در همی پدید می آورند که برای پیدا کردن سر رشته به شکیبایی بسیار نیاز است » ( عبدالحکیم ،1383، ص 3 )

در مثنوی قصه دائماً دچار گسست و انتقال می شود ؛ انتقال از مضمون قصه به دانه های معانی ، ابیاتی که مولانا دانه های معنی را در آن می ریزد می توان ابیات انتقالی نامید . در چنین ابیاتی معمولاً شاهد نتایج قصه تداعی ها یا شوری جنون آمیز می باشیم ؛ شور و جنونی که به شکل ابیاتی تغزلی و شاعرانه خودنمایی می کند . بر خلاف آنچه در ظاهر به نظر می رسد چنین ابیاتی غالباً از لحاظ مضمون و محتوا پیوند هائی با قصه زمینه دارند ، اما این پیوندها همیشه به وضوح قابل تشخیص نیست ، و درک آن از سوی خواننده مستلزم تامل بسیار است . بنابراین در کلی ترین تقسیم بندی ، مثنوی اثری است شامل قصه ها و ابیات انتقالی یا تغزلی .

کلاف در هم قصه و اندیشه در مثنوی نظرات گوناگونی را در مورد این سبک به وجود آورده است . بعضی از محققان فقدان طراح و تبویب از پیش تعیین شده را برای مثنوی عیب دانسته اند . اما امروزه محققان غالباً سبک مثنوی را نوعی ساختار شکنی و هنجار گریزی به حساب می آورند و به دیده نقص و کاستی به آن نمی نگرند زیرا از دید ایشان طراح عبارت است از « کلیه تمهیدات به کار گرفته شده برای قطع و تاخیر روایت ».( توکلی ، 1382 تداعی ، قصه و روایت مولانا ، ص 20 ) سبک قصه پردازی مولانا متمایل به اسلوب قصه در قصه و اسلوب قرآن است ، در ادامه این بخش به اختصار ، اسلوب قصه در قصه و تاثیر پذیری مثنوی از قرآن را بررسی می کنیم

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 35صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید


دانلود با لینک مستقیم


مقاله سبک و شیوه داستان پردازی در مثنوی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.