فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فیزیک کوانتومی

اختصاصی از فی فوو فیزیک کوانتومی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فیزیک کوانتومی


فیزیک کوانتومی

پیشگفتار
سال 2005 به دلیل صدمین سال چاپ سه مقاله اینشتین "سال جهانی فیزیک" نامگذاری شد. سه مقاله یاد شده در سال 1905 و طی چند ماه منتشر شد. معروف‏ترین این مقالات، احتمالا همان سومین آن‏هاست که نظریه نسبیت را پی‏ریزی کرد. مقاله دیگر، شواهد روشنی (ولی در آن زمان  بحث انگیزی) را در مورد نظریه شکل‏گیری ماده از اتم‏ها، مطرح کرد. هر دوی این مقالات، تاثیر شگرفی بر توسعه علم فیزیک در طی قرن بیستم و سال‏های بعد از آن گذاشت ، اما همان اولین مقاله اینشتین بود که منجر  به پدید آمدن "فیزیک کوانتومی" شد.
در این مقاله اینشتین نشان داد که چگونه برخی از آزمایش‏های اخیر در آن دوران، مشخص می‏کردند که انرژی در پرتو نور و در قالب بسته‏هایی معروف به کوانتا (مفرد کوانتوم) منتقل می‏شود، هر چند که در بسیاری از مواقع، حرکت نور به صورت موجی شناخته شده است. این تناقض آشکار، منجر به ایده "دوگانگی موج- ذره" و در نهایت معمای گربه معروف شرودینگر گردید. هدف این کتاب این است که خواننده را با گزیده‏ای از موفقیت‏ها و پیروزی‏های فیزیک کوانتومی آشنا کند. برخی از این موارد در زمره معرفی رفتار ماده در مقیاس‏های اتمی و کوچک‏تر است اما تمرکز اصلی بر تجلی فیزیک کوانتومی در پدیده‏های روزمره است. غالباً به این موضوع توجه نمی‏شود که بخش زیادی از فناوری‏های عصر ما پایه‏ای اختصاصا کوانتومی دارد. این کاربردها تنها محدود به کارکردهای تراشه‏های سیلیکونی که رایانه‏هایمان را به کار می‏اندازند نیست، بلکه الکتریسیته‏ای را که از طریق سیم‏های فلزی و نه نارساناها منتقل می‏شود هم در بر می‏گیرد. در سال‏های اخیر توجه خاصی به تاثیر فناوری بر روی محیط و به طور خاص چگونگی تابش دی اکسید کربن به درون جو زمین و تاثیر آن بر گرمایش کره زمین شده است. این موضوع هنگامی باعث ظهور فیزیک کوانتومی می‏شود که برخی از فناوری‏های سبز به منظور خنثی کردن آن توسعه می‏یابند. این موارد و همچنین کاربرد فیزیک کوانتومی در ابررسانایی‏ها و در فناوری اطلاعات، در اثر حاضر مورد بحث قرار می‏گیرد. سرانجام در پایان کتاب، به بررسی جنبه‏های فلسفی تئوری کوانتوم پرداخته می‏شود.
مشهور است که فیزیک کوانتومی، موضوعی پیچیده و دشوار است. تصور می‏شود فهم این رشته، نیازمند تلاش هوشمندانه فراوان و خصوصا آشنایی گسترده و عمیق با ریاضیات است. با این حال فیزیک کوانتومی نیازمند آن نیست که به پیچیدگی علوم موشکی باشد این امکان وجود دارد تا از ایده دوگانگی موج- ذره استفاده کنیم تا بسیاری از پدیده‏های کوانتومی مهم را بدون ریاضیات بسیار درک کنیم. بر همین اساس متن اصلی کتاب حاضر، دارای مباحث ریاضی نیست، هر چند به وسیله جدول‏های  ریاضی که به دنبال برخی از بحث‏ها آمده، موضوع مورد نظر کامل شده است. در جدول‏های یاد شده ، تنها از ریاضیات پایه که خوانندگان در دوران تحصیل در مدرسه داشته‏اند استفاده شده است و حتی خواننده می‏تواند بدون از دست دادن رشته اصلی بحث، آن‏ها را حذف کند. به بیان دیگر، هدف این کتاب این است که خوانندگان را به درجه‏ای از درک فیزیک کوانتومی برساند و نه این که فقط گاهی با نتایج چشمگیر، آن‏ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای رسیدن به این هدف، از نمودارهای زیادی استفاده شده است و به خوانندگان توصیه می‏شود به این نمودارها به همراه خواندن متن، دقت کنند. هر کجا  ضرورت داشته، اصطلاحات فنی آورده شده و واژه‏نامه مربوط به آن اصطلاحات، در انتهای کتاب آمده است. برخی از خوانندگان ممکن است تا حدی با فیزیک آشنا باشند و بدون شک به ساده‏سازی و بحث‏های متعددی که با آن سر و کار دارند توجه خواهند کرد. چنین ساده‏سازی‏هایی در این حد، اجتناب‏ناپذیر بوده است و من امیدوار و مطمئنم که این موارد  منجر به استدلال نادرستی نخواهند شد.


دانلود با لینک مستقیم


فیزیک کوانتومی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.