فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله علمی بررسی اثر اتانول بر ساختمان میکروسکوپی ریه موش بالغ

اختصاصی از فی فوو مقاله علمی بررسی اثر اتانول بر ساختمان میکروسکوپی ریه موش بالغ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله علمی بررسی اثر اتانول بر ساختمان میکروسکوپی ریه موش بالغ


مقاله علمی بررسی اثر اتانول بر ساختمان میکروسکوپی ریه موش بالغ

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 16 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

زمینه و هدف: اتانول یک ماده شناخته شده با مصارف فراوان پزشکی و صنعتی است که به صورت خوراکی مصرف شده و عوارض خطرناکی بر اعضای مختلف بدن می گذارد. آثار الکل بر روی برخی از اعضای بدن مورد بررسی قرار گرفته است. در صورتی که اثر این ماده کمتر به صورت تجربی بر روی ریه مطالعه شده است. لذا  هدف از این  پژوهش،  بررسی تغییرات احتمالی اتانول بر بافت ریه موش بالغ می باشد.

روش بررسی: در این پژوهش تعداد 20 سر موش سه ماهه بالغ (نر و ماده) به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 21 روز، اتانول رقیق شده را به صورت یک بار در روز دریافت نموده و در همین مدت موش های گروه کنترل سرم فیزیولوژی دریافت کردند. سپس ریه موش ها در هر دو گروه آزمایش و کنترل خارج گردیده، در فرمالین فیکس و بعد از پاساژ بافتی، در پارافین قالب گیری شدند و برشهای 5 میکرونی از آنها تهیه گردید. نمونه ها با روش H&E رنگ آمیزی و برای مطالعه با  میکروسکوپ نوری آماده گردیدند.

یافته ها: بررسی لام های میکروسکوپی در گروه مورد، پر خونی در عروق سپتوم آلوئولار همراه با خونریزی و ارتشاح متوسط و شدید سلول های آماسی و بطور عمده پلی مورفونوکلئر نوتروفیلی در بافت همبند سپتوم آلوئولار را نشان داد. علاوه بر این خونریزی اینترا آلوئولار کانونی در بخش هایی از نواحی ریه مشاهده گردید.

نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که اتانول می تواند بر بافتهای ریه آثار تخریبی از جمله پرخونی، خونریزی و آماس بر جای بگذارد.

 


مقدمه

اثرات مصرف الکل در اعضای مختلف همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. این ماده که در پزشکی و صنعت مصارف فراوانی دارد در بسیاری از ممالک به ویژه در کشورهای غربی به علت مصرف زیاد آن میزان ضایعات را بر اندامهای مختلف بدن بالا برده است.  اگر چه در ممالک اسلامی از جمله کشور ما به لحاظ اعتقادات دینی و فرهنگی خوشبختانه مصرف الکل بسیار کم می باشد. با این وجود بررسی آثار الکل بر روی اندامهای مختلف بدن ضروری
می نماید، بطوری که الکل بر ترشح هورمونها اثر منفی گذاشته (1)، باعث صدمه به قلب و ایجاد کاردیومیوپاتی و هیپرتروف قلب می شود
(4-2). مصرف بی رویه الکل بر اعضای بدن مادر و جنین اثرات منفی بر جای می گذارد (6
,5). الکل باعث اختلال کار مری، گاستریت حاد و مزمن، تغییر در میزان چربی کبد و هپاتیت (7)، پانکراتیت (8)، سرکوب سیستم ایمنی (10,9) و اختلالات عملکردی دستگاه تناسلی می گردد (13-11). بعلاوه الکل ممکن است بر ریه به عنوان یکی اعضای مهم بدن، آثار منفی و خطرناکی بر جای بگذارد (16-14).

 الکل بعد از مصرف به سرعت از معده و روده کوچک به داخل جریان خون جذب و در کل مایعات بدن منتشر می شود. جذب در روده سریع تر از معده بوده و قبل از ورود به خون الکل وارد کبد
می شود. متابولیسم آن در گذر اول توسط آنزیم های الکل دهیدروژناز معدی و سپس در کبد متابولیسم اصلی آن انجام می گردد و پس از تبدیل به استالدئید و استات آثار مخرب خود را بر بافت های بدن برجای می گذارد (18
,17). با توجه به اینکه مطالعات چندانی در مورد اثرات الکل بر روی ریه صورت نگرفته و از طرفی ریه بعنوان عضوی حساس که در تنفس نقش دارد و نیز مقداری از الکل بدون تغییر از طریق تنفس دفع می گردد، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا بصورت تجربی به بررسی اثرات احتمالی الکل بر روی بافت ریه بپردازند.

 

روش تحقیق

این پژوهش از نوع تجربی بوده و برای اجرای آن از 20 سر موش آزمایشگاهی بالغ (نر و ماده از هرکدام 10 سر) نژاد BALB/C سه ماهه و وزن تقریبی 30 گرم استفاده گردید. این حیوانات  از خانه حیوانات مرکز پزشکی  قائم (عج) مشهد تهیه و مطابق دستورالعمل [1]NIH و[2]DHEW برای مراقبت از حیوانات در شرایط استاندارد خانه حیوانات بخش طب تجربی مرکز پزشکی قائم مشهد و با دسترسی آزادانه به آب و غذا (روزانه دو بار صبح و عصر توسط پلیت)، دوره تاریکی و روشنایی 12 ساعته (از ساعت 8 صبح تا ساعت 8 بعد از ظهر)، درجه حرارت 24-18 درجه سانتی گراد و رطوبت  مناسب قرار گرفتند. موش ها به طور تصادفی به دو گروه 10 تایی (5 نر و 5 ماده) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش مدت 21 روز و روزی یک بار در ساعت 8 صبح مقدار  mg/g5/0 اتانول به صورت داخل صفاقی تزریق گردید. الکل مطلق مورد استفاده در این پژوهش که از طریق معاونت داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه گردید، ساخت شرکت اتحادیه و شماره ساخت ب-1791 بود.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله علمی بررسی اثر اتانول بر ساختمان میکروسکوپی ریه موش بالغ
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.