فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی

اختصاصی از فی فوو تحقیق در مورد روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی


تحقیق در مورد روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه49

تنظیم دور موتورهای آسنکرون:

دور موتورهای آسنکرون سه فاز را به وسیلۀ عوامل استاتور یا رتور می توان تنظیم کرد. برای تنظیم دور موتور آسنکرون از سمت استاتور عوامل زیر را تغییر می دهند:

  1. ولتاژی که به موتور داده می شود.
  2. عده جفت قطب ها
  3. فرکانس جریان شبکه

برای تنظیم دور موتور آسنکرون از سمت روتور عوامل زیر را تغییر می دهند.

  1. تغییر مقاومت اهمی در مدار روتور
  2. دادن نیروی الکتروموتوری اضافی به روتور که دارای همان فرکانس نیروی الکتروموتوری اصلی روتور می باشد.

 تنظیم سرعت موتور بوسیلۀ تغییر دادن عدۀ قطب ها:

 سرعت سنکرون از معادلۀ زیر بدست می آید.

 

در صورت ثابت بودنF1 می توان بوسیلۀ تغییر دادن P سرعت سنکرون ns و در نتیجه سرعت nr را تنظیم کرد. اما این تنظیم سرعت مرحله ای خواهد بود.

عدۀ جفت قطب های استاتور را بطریق زیر می توان  تغییر داد:

الف) تغییر اتصال قسمتهای سیم بندی استاتور

 ب) قرار دادن دو سیم بندی مستقل روی استاتور

اگر رتور نیز سیم بندی شده باشد باید عمل تغییر عدۀ جفت قطبها، روی آنهم صورت پذیر و چون وضع ساختمان روتور را دشوار و پیچیده می سازد لذا معمولاً این طریق تنظیم دور در موتورهائی که روتور قفسی دارند بکار می رود.

در موتورهای با دو دور: استاتور عمماً دارای یک سیم بندی دارد و در موتورهای با چهار نوع دور دو دستگاه سیم بندی در شیارهای استاتور تعبیه می شود. مثلاً برای داشتن دورهای 1500و 1000 و 750 و 500 یک سیم بندی  با  2p=4  و 2p=8 و یک سیم بندی  با 2p =6 و 2p=12 در استاتور در نظر می گیرند.

تغییر عده جفت قطب ها بیشتر بواسطۀ تغییر جهت جریان در نصف سیم بندی های هر فاز انجام می گیرد. در شکل(1-2) شمای اصلی اتصال نصف سیم بندیهای  برای تغییر عده جغت قطب ها به نسبت 1:2 نشان داده شده است. اتصال(a)  و (b) سری و اتصال (c) موازی نامیده می شود. بعلاوه فازهای سیم بندی  را می توان از ستاره به  مثلث یا برعکس از مثلث به ستاره تبدیل کرد.

بنابراین با تغییر عدۀ جفت قطب ها به طور کلی تمام مشخصات و در نتیجه اندکسیون در فاصله هوا تغییر می نماید به طوری که گفته شد

 

 

شکل 1-2

اگر توزیع اندوکسیون در فاصله هوا سینوسی باشد.

 

Bm= اندکسیون ماکزیمم در فاصله هوا

Di= قطر داخلی استاتور

P= عده جفت قطب ها

کمیت های مربوط به عده جفت قطب های کمتر را با  اندیسI و کمیت های مربوط به عدۀ جفت قطب ها یزیاد تر را با اندیس II مشخص می کنیم در این صورت خواهیم داشت:

 

W= عدۀ حلقه های یک شاخه موازی هر فا است.

در صورت ثابت بودن UL و صرف نظر نمودن از افت فشار در سیم بندی هنگام اتصال ستاره و هنگام اتصال مثبت  است. با تغییر اتصال نصف سیم بندی و تغییر نوع اتصال فازها می توان نسبت  را در حدود وسیعی تغییر داد.

در شکل(2-2) پنج شمای اتصال سیم بندی استاتور که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد نشان داده شده است. در موقع عبور از عده جفت قطب های  بیشتر به عده جفت قطب های کمتر  باید دو فاز را عوض کرد تا گردش سابق موتور حفظ شود. در جدول زیر مقادیر نسبت که در اتصالهای شکل بدست می آید داده شده است.

 

شکل 2-2

جدول 1-2

 

 بنابراین اگر بخواهند موتور در هر دو سرعت گشت آور ثابتی داشته باشد بایدBII=BI یعنی نوع اتصالهای 2 و 3 جدول بالا انتخاب شود چنانچه بخواهند گشت آور متناسب با سرعت تغییر نماید در این صورت باید  یعنی نوع اتصال هلی 4 و 5 جدول بالا انتخاب شود.

در موقع طرح موتورها با عده قطب های قابل تغییر باید توجه داشت که نیروی محرکه مغناطیسی در هر دو شماره قطب ها تا حد امکان نزدیک به منحنی سینوسی باشد. برای این منظور باید نوع سیم بندی و چگونگی اجرای آن بخصوصB کوتاهی گام سیم بندی را بطرز مناسبی انتخاب کرد. نیروی محرکه مغناطیسی سیم بندی سه فاز وقتی سینوسی خواهد شد که ضریب کوتاهی گام یعنی  در منطقه فازی 60 درجه مساوی یا  و در منطقه فازی 120 درجه مساوی با یک باشد.

سیم بندی با عده قطب های قابل تغییر در عده قطب ا ی کمتر PI دارای منطقه فازی 60 درجه است و در عده قطب های بیشتر PII منطقه فازی آن 120 درجه می شود زیرا شماره کلاف ها در هر گروه فازی تغییر نمی کند ولی تقسیم قطبی دوباره کوچک تر می شوند.

بدین جهت بهترین نتایج از  لحاظ سینوسی بودن نیروی محرکه مغناطیسی وقتی به دست می آید که در عده قطب ها PII ضریب کوتاهی گاممثلاً 1.4 انتخاب نمایند تا در عده قطب های کمتر یعنی یعنی مساوی 0.7 شود.

در جدول شمارۀ(2-8) مشخصاتی از موتورهای با سرعت مضاعف داده شده است.

 

جدول 2-2

باید نوع سیم بندی و چگونگی اجرای آن بخصوص B کوتاهی گام سیم بندی را به طرز مناسبی انتخاب کرد. نیروی محرکه مغناطیسی سیم بندی سه فاز وقتی سینوسی خواهد شد که ضریب کوتاهی گام یعنی در منطقه  فازی 60 درجه مساوی  یا و در منطقه فازی 120 درجه مساوی یک باشد.

سیم بندی با عده قطب های قابل تغییر در عده قطب های کمتر PI دارای منطقه فازی 60 درجه است و  در عده قطب های بیشتر PII منطقه فازی آن 120 درجه می شود زیرا شماره کلاف ها در هر گروه فازی تغییر نمی کند ولی تقسیم قطبی دوباره کوچک تر می شود.

بدین جهت بهترین نتایج از لحاظ سینوسی بودن نیروی محرکه مغناطیسی وقتی بدست می آید که در عده بیشتر قطب ها PII ضریب کوتاهی  گام مثلاً1.4 انتخاب نمایند تا در عده قطب های کمتر یعنی یعنی مساوی 0.7 شود.

 تنظیم  سرعت گردش موتور بوسیلۀ تغییر فرکانس

 این طریق تنظیم سرعت موتورهای آسنکرون فقط بوسیله تغذیه آنها بوسیله دستگاههای مخصوص مانند اینوترهای مجهز به تریستور و سیکلوکنورتیسورهای تغییر فرکانس مقدور خواهد بود. این طریق تنظیم سرعت در موارد زیر امکان پذیر می ب


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.