فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق تکنولوژی شیر

اختصاصی از فی فوو دانلود تحقیق تکنولوژی شیر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق تکنولوژی شیر


دانلود تحقیق تکنولوژی شیر

بر اساس آمارهای معاونت امور دام  وزارت جهاد تولید شیر در سال 74 حدود 48/4 میلیون تن ، در سال 81 حدود 5/6 میلیون تن و در سال 82 حدود 10 میلیون تن اعلام گردید ، که حدود 80 درصد مربوط به شیر گاو است . در کشور ما  شیر از منابع مختلفی تهیه می گردد ، مثل گاو که شامل نژادهای« بومی ، دو رگه و اصیل خارجی»،گوسفند ، بز و گاومیش.در چند دهة گذشته با توسعة دامداریهای صنعتی در بخشهای خصوصی و دولتی از یک طرف و جایگزین شدن دامهای بومی توسط گاوهای دورگه و  اصیل در مناطق روستایی و دامداری های کوچک شیر گاو نسبت فزاینده ای را در مجموع تولید کل کشور داشته است . شیر گاو به دلیل در دسترس بودن در تمام فصول سال ، مادة اولیه مطمئنی برای کارخانجات و کارگاههای فرآوری شیر بوده و در کشور ما نظیر بسیاری از کشورهای دیگر مادة اولیه منحصر به فرد  صنعت است. میزان تولید شیر گوسفند و بز در سطح نازلی است و دورة شیردهی این دامها کوتاه است. امروزه شیر این دامها تقریباً بطور انحصاری در مناطق روستایی تبدیل به پنیر شده و چون میزان مادة خشک کل و بخصوص درصد چربی این شیرها مخصوصاً شیرگوسفند خیلی بالا است ، ضریب تبدیل این نوع شیر به پنیر به مراتب بهتر از شیر گاو است ، ضمناً ویژگیهای آب پنیر (whey) آنها نیز متفاوت می باشد. شیر گاومیش در حال حاضر رقم ناچیزی را در تولید کشور شامل شده و تنها در خوزستان بخشی از شیر دریافتی بعضی از کارخانجات و کارگاههای شیری از این دام تامین می شود ، در آذربایجان غربی و دزفول کارهای تحقیقاتی در این خصوص در حال انجام است و احتمالاً در آینده شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود. بایستی اضافه کرد که عمده ترین منابع شیر در کشورهای هندوستان و پاکستان، شیر گاومیش است . دورة شیردهی( lactation period) این دام طولانی است و این شیر مادة خشک بالایی دارد.

- تعریف شیر :

سازمانهای رسمی جهانی شامل سازمانهای بین المللی لبنیات (International Dairy Federation ) IDF و سازمانهای غذا و کشاورزی ( Food Agriculture Organization ) FAO  تا کنون دو تعریف یکی در سال 1908 و دیگری در سال 1983 در خصوص شیر ارائه نمودند . این تعاریف دارای تفاوتهایی می باشند که در اثر پیشرفت دامداری ها و منتفی بودن برخی مسائل قدیمی در کشورهای پیشرفته است.

 1- تعریف اول توسط کنگره ای در سال 1908 در ژنو ارائه شد که 75 سال معتبر بود و طبق آن « شیر محصول تمام و کمال یک دوشش کامل و بدون وقفة یک پستاندار سالم و خوب تغذیه شده است که حین دوشش خسته نشده باشد» . شیر می بایست پاکیزه جمع آوری شده باشد و حاوی آغوز( نامهای دیگر آن  Mack، Besting ، Colostrums) نباشد ، بنابراین این تعریف مضامین ذیل را به همراه دارد:

الف: دام نباید بیمار باشد؛ نظیر بیماری های سل ، ورم پستان ، بروسلوز و ...

ب:  رنگ و بوی شیر طبیعی باشد .

ج: شیر بلافاصله پس از زایمان تا 7 روز به دلیل بالا بودن پروتئین های محلول با خاصیت آنتی بادی که شامل پروتئینهای سرم خون است ، نباید مورد فرآوری قرار گیرد.

د: شیر نباید از دامی که تغذیة مناسب نداشته و ضمن دوشش خسته است بدست آید، چرا که تغذیة بد موجب افزایش سلولهای پستانی در شیر شده و در صورت خسته بودن دام ترکیبات غیر طبیعی در شیر افزایش می یابد.

با توجه به پیشرفتهای ایجاد شده در زمینه دامداری ، تغذیه دام ، اصلاح نژاد و منتفی شدن مسائلی نظیر خستگی دام ، سوء تغذیه و ... در کشورهای پیشرفته و از طرفی افزایش تقلبات در سال 1983 تعریف دوم ارائه گردید.

2- « شیر محصول ترشح پستانی است ، بدست آمده از یک یا چند دوشش بدون افزودن یا جدا کردن چربی از آن که تقلباتی نظیر افزودن آب و مواد نگهدارنده و حذف چربی را  مورد نظر قرار داده است ».

- ترکیبات شیر ( Milk Composition ) :

 

- فیزیولوژی تولید شیر در بدن :

شیر در سلولهای اپتیلیال که در غدد پستان وجود دارند سنتز می شود ، برای تولید یک لیتر شیر حدود 400 لیتر خون از مویرگهای پستانی عبور کرده تا عناصر اولیة سنتز مواد شیری را به این سلولها حمل کند . در صورت تغذیة نامناسب مقدار جریانات خون افزایش یافته ، در نتیجه سلولهای پستانی در شیر بیشتر خواهد شد . فعالیت ترشحی پستان حاصل فعالیتهای پیچیدة هورمونهای مختلفی است که از هیپوفیز ترشح می شوند. هورمون پرولاکتین مهمترین هورمون شیرساز است . هورمون دیگری به نام اکسی توسین باعث ترشح شیر می شود، در اثر لمس نوک پستان با سرپستانکهای شیردوشی یا سایر عوامل این هورمون ترشح می شود و اثر حاصل از فعالیت این هورمون 5 تا 6 دقیقه در خون دوام می یابد. در دامداری ها یک پارچه تمیز را با آب ولرم خیس کرده و نوک پستان دام را با آن ماساژ می دهند تا هورمون کاملتر تولید شود در نتیجه ترشح شیر تسهیل یابد .

مهمترین ترکیبات شیر که در غدد پستانی سنتز می شوند شامل « لاکتوز ،کازئین ،آلبومین ، لیپید و اسید سیتریک» می باشد.  حدود 92% از کل مادة خشک شیر در پستان سنتز می گردد و 8% آن مستقیماً از خون وارد شده و دفعی است نظیر گلوبولین ها ( پروتئین هایی که نقش آنتی بادی دارند علی الخصوص ایمینو گلوبولین ، سرم آلبومین و... )

- ترکیب شیر پستانداران مختلف :

در جدول ضمیمه ترکیب کمی شیر موجودات مختلف نشان داده شده است اما تغییرات کیفی بسیار متفاوت و گسترده است  مثلاً در شیر انسان غیر از لاکتوز قندهای دیگری وجود دارد حتی قندهایی که ازته هستند و یا اینکه چربی شیر انسانی حاوی اسیدهای غیراشباع بیشتری نسبت به سایرین است . اما از جمله تفاوتهای اصلی طبق جدول ، تفاوت در مقدار کازئین شیر انسان و سایرین است . بر این اساس شیرها را به دو گروه تقسیم می کنند . « گروه کازئینی و گروه آلبومینی » . شیرهای کازئینی به دنبال انعقاد آنزیمی لخته بیشتری تولید می کنند بنابراین بهرة پنیرسازی بالایی دارند . شیر انسان از نوع آلبومینی است و مقدار کازئین آن پایین است ، بنابراین برای اینکه بتوان شیر گاو را در منزل به مصرف نوزاد رساند بایستی آن را رقیق نمود تا هضم آن مخصوصاً از نظر کازئین برای نوزاد بهتر شود و همچنین مقداری قند به آن اضافه کرده تا جبران کمبود لاکتوز و در نتیجه طعم بهتر و پذیرش توسط نوزاد را باعث شود ، چرا که شیر مادر حدود 7% لاکتوز داشته در صورتی که این مقدار در شیر گاو به حدود 5 - 5/4 % می رسد ( اضافه کردن gr/lit50 شکر مناسب است ).

شامل 51 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تکنولوژی شیر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.