فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد سوره قیامت

اختصاصی از فی فوو تحقیق در مورد سوره قیامت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد سوره قیامت


تحقیق در مورد سوره قیامت

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه8

 بسم الله الرحمن الرحیم

والمرسلات عرفاً (1) فالعاصفات عصفاً (2) والناشرات نشراً (3 ) فالفارقات فرقاً (4) فالملقیات ذکراً (5) عذراً او نذراً (6) انما توعدون لواقع (7) فاذا النجوم طمست  (8) و اذا السماء فرجت (9) و اذا الجبال نسغت (10) و اذا الرسل اقتت (11) لای یومٍ اجلت (12) لیومٍ الفصل (13) وما ادریک ما یوم الفصلٍ (14) ویلٌ یومئذ للمکذبین (15)

 

بیان

این سوره یوم الفصل که همان روز قیامت است را خاطر نشان ساخته، خبر از وقوع آن را تأکیدمی کند و این تاکید خود را با تهدید شدیدی به منکرین آن و انذار و تبشیر به دیگران توام نموده جانب تهدید را بر سایر مطالب می چرباند، برای اینکه می بینم ده مرتبه می فرماید: (وای برتکذیب گران در امروز ) و این سوره بشهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده است .

ترجمه آیات

 به نام خدای رحمان و رحیم، قسم به رسولانی که از پی هم فرستاده شدند قسم بر فرشتگانی که بسرعت تند باد با انجام حکم حق می شتابند قسم به آنان که نیکو نشر می دهند. و بحق  آنان که به حکم خدا بین حق و باطل را کاملاً جدا می کنند. و به آنان که ذکر خدا (خدا و کتاب الهی) را به انبیا وحی می کنند. تا عذر نیکان و بیم و تهدید به آن شود قسم به همه آنان که آنچه (از ثواب و عقاب آخرت ) به شما وعده دادند البته واقع خواهد شد. وقتی که ستارگان همه بی نور و محو شوند و به رسولان وقت گواهی بر امتحان را اعلام کنند برای چه وقت معین شد؟ تو چگونه توانی عظمت آن روز جدایی را تصور کنی؟ وای آن روز بحال منکران (خدا و قیامت ) و مکذبان (کتاب و رسالت )

(و المرسلات عرفاً)

 این آیه و آیات بعدش تا شش آیه سوگند هایی است که خداوند متعال، به اموری که از آن تعبیر کرده است به 1- مرسلات 2- عاصفات 3- ناشرات 4- فارقات 5- ملقیات ذکراً عذراً او نذراً و دو تعبیر اول یعنی (المرسلات) و (العاصفات عصفاً )

اگر از سیاق صرف نظر کنیم، خود آن دو را در نظر گیریم خالی از مختصر ظهوری در بادهای سخت و تند و پشت سر هم نیست، و لکن تعبیر آخر یعنی (الملقیات ذکراً عذراً او نذراً) تقریباً صریح  در این است که مراد به آن ملائکه الهی است که حامل وحی خدای متعال بودند، و بر انبیاء و رسل نازل می شدند؟ و به منظور اتمام حجت و انذار و سایر اغراض وحی الهی را بر آنان القاء می کردند و بقیه صفت پنچ گانه هم آن طور نیست که قابل حمل بر معنایی مناسب با این معنا نباشد. و ما نمی توانیم تمامی صفات پنج گانه را حمل کنیم بر بادهای تند که دو جمله اول – به بیانی که گذشت ظهور در آن دارد، مگر اینکه خود را به سختی دچار زحمت نموده، سه صفت بقیه را مخصوصاً صفت آخری را با سویش حمل بر آن نماییم. این کار را هم نمی توانیم بکنیم که دو جمله اول را حمل کنیم بر بادهای تند، و سه جمله بقیه را، و یا تنها دو جمله آخر و یا حداقل جمله اخیر را حمل بر ملائکه وحی کنیم، برای اینکه حداقل جمله اخیر را حمل بر ملائکه وحی کنیم، برای اینکه ظاهراً هیچ تناسبی میانه بادهای متعاقب، و ملائکه وحی نیست، نادر یک سیاق که سیاق سوگند است


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد سوره قیامت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.