فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد ابزارهای ورودی / خروجی

اختصاصی از فی فوو تحقیق در مورد ابزارهای ورودی / خروجی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد ابزارهای ورودی / خروجی


تحقیق در مورد ابزارهای ورودی / خروجی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه194

 

مقدمه

 

     امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ریز پردازنده ها سیستم های کنترل صنعتی نیز دستخوش تحولات چشمگیری گردیده اند . بطوری که به جرات می توان گفت قطعات و تجهیزاتی که اخیرا در مدارهای کنترل فرآیندهای صنعتی بکار برده می شوند ، با تجهیزات بکار برده شده در مدارهای حتی پانزده سال گذشته تفاوتهای فراوانی دارند و این تفاوتها عمدتا ناشی از به کارگیری تجهیزات الکترونیکی می باشد .

     یکی از زمینه های تحول ، کنار گذاشتن مدارهای رله کنتاکتوری و استفائه از کنترل کننده های قابل برنامه ریزی منطقی  PLC  بجای آنها بوده است .

     امروزه طراحان خطوط تولید و ماشین آلات و پروسه های صنعتی تمایل چندانی به استفاده از مدارهای رله کنتاکتوری ندارند و باید گفت ، استفاده از مدارهای رله کنتاکتوری ، در پروسه های صنعتی بزرگ و پیچیده ، تقریبا منسوخ گردیده است . بدنبال این تحولات در کشور ما نیز در بسیاری از کارخانه ها و مراکز صنعتی ، از سیستم های PLC استفاده شده است . همچنین در صنایع قدیمی تر نیز ماشین آلات جدید با کنترل PLC رفته رفته جانشین ماشین آلات قدیمی   می گردند .

     ریز پردازنده ها و میکرو کنترلرها در طراحی سیستم های کنترل برای طیف وسیعی از وسایل و کاربردها استفاده می شوند . پیشرفتی که در این زمینه پدید آمده است ، نگرشی همه جانبه را از طرف متخصصین و علاقمندان به این شاخه می طلبد . در این زمینه PLC   یا کنترل گر منطقی برنامه پذیر از جایگاه خاصی برخوردار است . از ساده ترین فرآیندهایی که می توان بصورت توابع منطقی پیاده سازی کرد تا پیچیده ترین فرآیندهای صنعتی ، قابل پیاده سازی با  PLC ها   می باشند .

     این مجموعه تلاشی است برای آشنایی ما دانشجویان و علاقمندان با PLC ها ، مزایا ، توابع و کاربرد آنها .  

     در فصل 1 این مجموعه به توضیح ساختار PLC  و ساختار سخت افزاری آن وشرح مختصری در مورد هر واحد آن پرداخته شده است.

     در فصل 2 به مقدمه ای به زبان STEP 5  ، شکل های مختلف برنامه ها ، انواع بلوک های برنامه نویسی و ...  اشاره شده است .

     در فصل 3 در مورد برنامه نویسی به زبان  STEP 5 ، روشهای برنامه نویسی ، بلوک ها و دستورات بر نامه نویسی اشاره شده است .

     در فصل 4 مختصری در مورد ابزار های ورودی و خروجی ( ابزار دقیق ) اشاره شده است .

     در فصل 5 یک نمونه از کاربرد عملی PLC در کارخانه فولاد آذربایجان اشاره شده است که ارتباط نرم افزاری ، سخت افزاری و مدار فرمان تجهیز مورد نظر را نشان می دهد

                                          ساختار PLC  

 

  1. 1- PLC

PLC      از عبارت  Prorammable Lagic Control   به معنای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی گرفته شده است . PLC  ، کنترل کننده ای نرم افزاری است که در قسمت ورودی ، اطلاعاتی را بصورت باینری دریافت وآنها را طبق برنامه ای که در حافظه اش ذخیره شده پردازش می نماید و نتیجه عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت فرمانهایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان ( Actuators  ) ارسال می کند .

    به عبارت دیگر PLC   عبارت از یک کنترل کننده منطقی است که می توان منطق کنترل را توسط برنامه برای آن تعریف نمود و در صورت نیاز ، به راحتی آن را تغییر داد .

    وظیفه PLC   قبلا بر عهده مدارهای فرمان رله ای بود که استفاده از آنها در محیط های صنعتی جدید منسوخ گردیده است . اولین اشکالی که در این مدار ها ظاهر می شود آن است که با افزایش تعداد رله ها حجم و وزن مدار فرمان ، بسیار بزرگ شده ، همچنین موجب افزایش قیمت آن می گردد . برای رفع این اشکال ، مدار های فرمان الکترونیکی ساخته شدند ولی با وجود این ، هنگامی که تغییر ی در روند یا عملکرد ماشین صورت می گیرد مثلا در یک دستگاه پرس ، ابعاد ، وزن سختی و زمان قرار گرفتن قطعه زیر بازوی پرس تغییر می کند ، لازم است تغییرات بسیاری در سخت افزار سیستم کنترل داده شود . به عبارت دیگر اتصالات و عناصر مدار فرمان باید تغییر کند .

    با استفاده از PLC  تغییر در روند تولید یا عملکرد ماشین به آسانی صورت می پذیرد،  زیرا دیگر لازم نیست سیم کشی ها ( Wiring ) و سخت افزار سیستم کنترل تغییر کند و تنها کافی است چند سطر برنامه نوشت  و به  PLC  ارسال کرد تا کنترل مورد نظر تحقق یابد .

    از طرف دیگر قدرت PLC  در انجام عملیات منطقی ، محا سباتی، مقایسه ای و نگهداری اطلاعات به مراتب بیشتر از تابلوهای فرمان معمولی است . PLC  به طراحان سیستم های کنترل این امکان را می دهد که آنچه را در ذهن دارند در اسرع وقت بیازمایند و به ارتقای محصول خود بیندیشند کاری که درسیستم های قدیم مستلزم صرف هزینه و به خصوص زمان است و نیاز به زمان ، گاهی باعث می شود که ایده مورد نظر هیچ گاه به مرحله عمل در نیاید .

    هر کس که با مدارهای فرمان الکتریکی رله ای کار کرده باشد به خوبی می داند که پس از طراحی یک تابلوی فرمان ، چنانچه نکته ای از قلم افتاده باشد ، مشکلات مختلفی ظهور نموده ، هزینه ها و اتلاف وقت بسیاری را به دنبال خواهد داشت . بعلاوه گاهی افزایش وکاهش چند قطعه در تابلوی فرمان به دلایل مختلف مانند محدودیت فضا ، عملا غیر ممکن و یا مستلزم انجام سیم کشی های مجدد و پر هزینه می باشد .


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد ابزارهای ورودی / خروجی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.