فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم

اختصاصی از فی فوو دانلود تحقیق کامل درمورد بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم


دانلود تحقیق کامل درمورد بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 6

 

بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم

علم اخلاق از علومی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مخصوصاً اندیشمندان علوم اسلامی قرار گرفته، هر چند که نسبت به مسائل دیگر دین مثل فقه، کلام، فلسفه، فعالیت‌های پژوهشی کمتری در آن انجام گرفته در حالیکه ضرورت بیشتری در آن احساس می‌شده است.

به هرحال در جهان معاصر با پیچیده‌ شدن روابط انسان‌ها و دهکده‌ای شدن جهان، این علم نمود بیشتری یافته و از ضروری‌ترین علوم برای انسان بوده تا آنجائیکه یکی از مهم‌ترین رسالتهای پیامبران نیز تزکیه و تهذیب نفوس انسان بوده و پیامبر اکرم نیز هدف خود را از رسالت به کمال رساندن خلق‌های کریم می‌داند.

با بررسی مقایسه‌ای علوم می‌توان پی برد که علم اخلاق با سایر علوم حتی علوم انسانی تفاوت‌های چشمگیری دارد که گذشته از مبانی نظری آن، این اختلاف در مبانی کاربردی آن حساس‌تر و پررنگ‌تر است که بشرح زیر و بطور خلاصه آمده است.

1- بهم آمیختگی دو حوزه نظری و عملی:

در سایر علوم می‌توان دیوار بلندی بین مبانی نظری و کاربردی کشید و آن را در دو حوزه مستقل تعریف کرد اما در علم اخلاق این دو حوزه بهم کاملاً آمیخته‌اند.

بطور مثال در علم اقتصاد، اندیشمندان این رشته می‌توانند انسانهای ثروتمندی نباشند و از دانش خود استفاده کاربردی ننمایند و یا عالمان علم ریاضی می‌توانند به کاربرد آن بی‌اعتنا باشند.به عبارتی مثال « کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد» نفیاً یا اثباتاً در علم اخلاق مصداق ندارد و عالم علم اخلاق نه تنها می‌بایست مبانی را شناخته و آن را تجزیه و تحلیل کند بلکه خود نیز باید در کاربرد آن اسوه و نمونه باشد.

منابع تاریخی و نقلی نیز مؤید این مسئله است و اندیشمندانی در این علم ماندگار بوده و این علم را ارتقاء داده‌اند که خود نیز در کاربرد آن کوشیده‌اند و رنج فراوان برده‌اند.

2- نقش مهم کاربرد علم اخلاق در تقسیم‌بندی و جایگاه علم اخلاق:

بسیاری از اندیشمندان تنها از ناحیه عمل و کاربرد علم اخلاق به تقسیم‌بندی آن کوشیده‌اند و جایگاه آن را در سایر علوم با توجه به بحث کاربردی آن تعیین کرده‌اند که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.(1)

ارسطو:

ارسطو علوم را به نحوی تقسیم‌بندی کرد که اکثر فلاسفه یونان به رسمیت شناختند وی علوم را به علوم نظری شامل: ریاضیات، طبیعات، الهیات و علوم عملی شامل علم اخلاق، علم تدبیر منزل و علم سیاست مدن تقسیم نمود.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد بررسی کاربرد علم اخلاق و مقایسه با سایر علوم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.