فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده

اختصاصی از فی فوو دانلود مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده


دانلود مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده

 

مشخصات این فایل
عنوان:  روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 59

این مقاله درمورد روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده است.

خلاصه آنچه در مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده می خوانید :

-4-1-1-  بایو ونتینگ
اگر مواد آلاینده در ناحیه غیر اشباع ١ بالای سفره زیر زمینی آب است ، گیر کرده باشند ، آسانترین روش برای اکسیژن رسانی ، کشیدن هوا به داخل منطقه آلوده آب است . به شکل(1-18) توجه کنید .
پمپ های خلاء هوا را در داخل آب به حرکت در می آورند و لذا هوادهی به صورت خوبی انجام
 می شود . فاصله بین نقاطی که از آنها خلاء ایجاد می شود ، بسته به نفوذ پذیری آب و مقدار خلاء اعمال شده ، متفاوت است . البته تعداد کافی از این نقاط لازم است تا اطمینان حاصل شود که اکسیژن به همه قسمتهای آب آلوده رسیده است .
چون در اثر عبور هوا از ناحیه غیر اشباع آب . رطوبت موجود در آب تبخیر می شود ، اگر رطوبت کم باشد ، فعالیت میکروبها کم می شود  ، لذا همانطور که در شکل دیده می شود ، به آب آب اضافه می شود. وارد کردن آب به آب از طرق مختلف انجام می شود . اگر آب نفوذ پذیری خوبی داشته باشد ، با اسپری کردن یا جریان آب بر روی آب ، آب به داخل آب نفوذ می کند . اگرآب نفوذ پذیری کمی داشته باشد ، از روش تزریق آب توسط چاههای خشک شده ، Trench ها یا گالری ها استفاده می شود. البته باید دقت شود که شدت وارد کردن آب آنقدر زیاد نباشد که نفوذ پذیری آب نسبت به هوا را کاهش دهد و یا اینکه آلاینده ها را به سفره زیر زمینی آب وارد کند.
اگر به مواد مغدی غیر آلی یا سایر مواد محرک نیاز باشد ، باید آنها را به صورت محلول درآب وارد آب کرد . مانند NH4Cl ,KNO3 , NaH2POتری اتیل فسفات ، NH3 , NO بعضی مواقع هم می توان مواد مغذی را به صورت گاز مانند 2باید متان اضافه کرد تا ، TCE وارد آب کرد . برای مثال برای تحریک تجزیه بیولوژیکی عمل تجزیه به صورت کومتابولیزمی صورت گیرد .

3-4-1- 2- سیستمهای گردش آب
وقتی که مقداری از آلاینده ها یا تمام آنها در ناحیه اشباع آب باشند ، مواد محرک را می توان با این روش به آب اضافه کرد شکل(1-19).
در این شکل ، H2O 2 به عنوان منبع اکسیژن عمل می کند . در این شکل از یک چاه تزریق و نیز یک گالری برای تزریق مواد مح رک و آب استفاده شده است البته می توان از یکی از این دو روش نیز به تنهایی استفاده کرد .
نکته اساسی در این روش این است که آب در چرخش را باید کاملا از زیر زمین خارج کرد ، که این توسط چندین چاه استخراج صورت می گیرد . این چاههای استخراج باید آبی بیشتر آن چه که به آب تزریق شده را خارج کنند . با این روش دیگر هیچ راهی برای خروج آب آلوده از محل انجام کار نمی باشد . آب استخراج شده را تصفیه می کنند و سپس دوباره به آب تزریق می کنند . البته در شکل(1-19) از عاری ساز هوا ١ برای تصفیه آب استفاده شده است .
یکی از معایب این روش اینستکه ، ممکن است که سوراخهای اطراف چاه گرفته شوند و مشکل دیگر آنستکه رشد محلی باکتریها ، ایجاد رسوبات شیمیایی و تولید گاز باعث کاهش هدایت هیدرولیکی آب می شوند . در نتیجه با کاهش هدایت هیدرولیکی شدت ورود مواد محرک کم می شود.
برای کاهش اثرات ناشی از گرفتگی می توان از روشهای زیر استفاده کرد :
١- استفاده از سوبستراهاو مواد مغذی مختلف برای پخش کردن منطقه فعال بیولوژیکی
٢- کاهش مقدار سوبسترا
٣- استفاده تناوبی از مواد ضد عفونی کننده مانند کلر و آب اکسیژنه و یونهای غیر آلی برای از بین بردن رسوب pH ٤- استفاده از اسیدها برای تنظیم گذاری .

3-4-1-3-  ایراسپارجینگ
از این روش در مورد فرایندهای شدیدا هوازی کاربرد دارد . شکل (1-20)در این روش از تزریق سیستم هوای فشرده به محل آلودگی در زیر زمین استفاده می شود. دراین روش علاوه بر فراهم شدن اکسیژن برای منطقه فعال بیولوژ یکی ، آلاینده های فرار نیز از ناحیه اشباع آب به ناحیه غیر اشباع آب و سپس سیستمهای جمع کننده بخار منتقل می شوند . البته اگر آب دارای نفوذ پذیری کمی باشد این روش موثر نخواهد بود.
مواد مغذی و سایر مواد مورد نیاز را می توان از طریق چاههای تزریق یا گالریها وارد آب نمود ، البته مانند روش بایو ونتینگ ، مواد مغذی می توانند به صورت گازاضافه شوند.
در اکثر موارد باید از سیستمهای تصفیه گاز برای تصفیه گازها و بخارات خروجی جمع شده توسط سیستمهای جمع کننده ، استفاده کرد .

3-4-1-4- احیاء ذاتی
این روش احیاء بیولوژیکی آب مبتنی بر استفاده از منابع طبیعی (گیرنده الکترون ، مواد مغذی و سایر موارد ضروری ) موجود در آب برای ایجاد یک منطقه فعال بیولوژیکی می باشد . این روش مانع از حرکت آلاینده ها از منبع ایجاد کننده آنها می شود .
این روش نیاز به افزایش هیچ ماده مغذی ، اکسیژن یا سایر مواد محرک ندارد . اما درعین حال نیاز به آشنایی کامل به خصوصیات محل دارد و نیز به کنترل طولانی مدت محل برای بررسی اینکه آیا تجزیه آلاینده ها صورت می گیرد یا نه .
این روش در جاهایی بهترین نتیجه را می دهد که آب زیر زمینی به ط ور طبیعی غلظتهای بالای دهنده های الکترون ، میزان کافی مواد مغذی ، سرعت جریان آب متناسب و حضور مواد کربناتی (تا نقش بافر را بازی کنند ) باشد .
از این روش می توان به تنهایی یا همراه با روشهای مهندسی دیگر استفاده کرد . برای مثال اگر حجم آلاینده ها خیلی زیاد باشد ، دیگر این روش جوابگو نخواهد بود بلکه باید از روشهای دیگر ، ابتدا حجم آلودگی را کم کرد و سپس با این روش کار را کامل کرد .
بین  Intrinsic Bioremediation  و Natural Attenuation تفاوت وجود دارد . در اولی فرآیندهای طبیعی مختلفی مانند تجزیه بیولوژیکی ، جذب ، رقیق سازی ، پخش شدن و واکنشهای شیمیایی در کاهش غلظت آلاینده نقش دارند ، ولی در دومی که از زیرشاخه های اولی است ، میکروارگانیسمها مسئول کاهش غلظت آلاینده ها هستند.
بهتر جواب می دهد . BTEX تجربه نشان داده است که این روش در مورد

3-4-2- روش خارج از محل
دراین روش آبهای آلوده را به طرق زیر آلودگیهایشان را از بین می برند . که این روشهای احیاء بیولوژیکی آب های استخراج شده ، عبارتنداز :
١- راکتورهای دوغابی
٢- کود دادن
٣- روش کشاورزی
از این روش زمانیکه مکان مورد نظر دارای سطح کم و بار آلودگی زیادی باشد و نیز از بین بردن سریع آلودگیها مورد نظر است ، استفاده می شود.
معایب این روش عبارتند از:
١-  هزینه کندن زمین و استخراج آب آلوده
٢ - سلامت کارگران به دلیل اینکه درمعرض مواد آلاینده هستند ، در خطر
شدید است .
3-4-2-1-  راکتورهای دوغابی
این راکتورها عموما حاوی ٥ درصد مواد جا مد هستند و به منظور احتلاط و هوادهی به شدت به هم زده  می شوند . در این راکتورها به دلیل افزایش شدت انتقال جرم ( به دلیل همزدن ) ونیز سهولت اضافه کردن مواد مغذی ، اکسیژن و مواد فعال سطحی (که NAPL ها را به صورت امولسیون در می آورند ) ، عملیات تجزیه بیولوژیکی آلاینده ها با سرعت زیادی انجام  می شود.
از معایب این روش افزایش هزینه های سرمایه گذاری ، عملیات و خارج کردن آب ازجامداتی که آلودگیهای آنها گرفته شده است می باشد .

بخشی از فهرست مطالب مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده

1-1-1-    شستشوی آب
1-1-2-    دفع توسط هوا
1-1-3-    دفن کردن
1-1-4-    دفع آلودگی از آب با روش الکتریکی
1-1-5-    دفع حرارتی
1-1-6-    رسوب دادن
1-1-7-    پایداری ترموپلاستیک
روشهای احیاء و اصلاح زیستی آب
2-1- تعریف احیاء و اصلاح زیستی آب
2-3-  عوامل ایجاد کننده مقاومت
ساختمان مولکولی
موتاکسیس
دهنده الکترون و گیرنده الکترون
- تجزیه پذیری زیستی
جذب سطحی
یجاد یک فاز غیر آبی ( NAPL)
آفت کشها
هیدرو کربنها
هیدروکربنهای آروماتیکی چند حلقه ای ( PAH)
3-3-2-1- تجزیه میکروبی PAH
متابولیزم BaP
 3-3-2-3- مطالب اساسی در مورد تجزیه بیولوژیکی PAH ها
الهای کلردار و هیدروکربنهای آلیفاتیکی هالوژنه( CAH )
هیدروکربنهای آروماتیکی کلردار
3-3-4-1- PCB ها
3-3-4-2- پنتا کلروفنل (PCP )
 دیوکسین
مواد منفجره
3-3-5-1-  TNT (تری نیترو تولوئن)  
1-  روش در محل
-  بایو ونتینگ
-4-1- 2- سیستمهای گردش آب
3-4-1-3-  ایراسپارجینگ
3-4-1-4- احیاء ذاتی
روش خارج از محل
3-4-2-1-  راکتورهای دوغابی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله روش های فیزیکی و شیمیایی سالم سازی آب های آلوده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.