فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد قالی بافی

اختصاصی از فی فوو مقاله در مورد قالی بافی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد قالی بافی


مقاله در مورد قالی بافی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه12

 

بخشی از فهرست مطالب

 

 

فهرست:

 

پیشینه قالیهای ایرانی

 

 دوره ساسانیان (226-652م / هجری )

 

قالی بافی دردوران اسلامی 

 

دوره تیموریان (771 -897 هجری قمری ):

 

دوره صفویان (907-1135 هجری قمری ):

 

دوران قاجاریان

 

تبریز مهد قالی بافی ایران

 

همزمان با کشف قالی پا زیریک (1327) توسط « سرکی    رودنکی » باستانشناس نامدار در دامنه های جنوبی جبال آلتای سیبری در گوریکی از پادشاهان سکایی تاریخ قالی گره خورده پرداز به ویژه , قالی ایران ورق میخورد. ب  ررسیهای پژوهشگران بر روی نقوش بافته شده در این قالی نشان میدهد که تاریخ بافت قالی حدود 2500 سال قبل است. رودنکو در چندین جای کتاب خود به ایرانی بودن این قالی  اشاره دراد « شیوه گره خوردن دم اسبها و کاکل آنها شبیه ایرانیان است  ونقش   گوزنها از تیره گوزن زرد خالدار ایرانی است . صف مردانی که به همراه چارپایان از پی  یکدیگر می آیند نمایانگر شیوه های هخامنشی و آشوری است .»

 

بدین ترتیب جای هیچ تردیدی باقی نمیماند که اگر چنین قالیی در 25 قرن پیش با آن اسلوب پیشرفته و به کمال رسیده وجود داشته است ,که این اسلوب کمال یافته چند قرن سنت قالی بافی را پشت سر گذارده تا به این درجه از کمال رسیده است. بنابر این تاریخ قالی دست باف کمتر از سه هزار سال قبل نمیتواند باشد . 

 

 دوره ساسانیان (226-652م / هجری )

 

 

 

قالی بافی از دیگر جلوه های هنری مهم عهد ساسانیان است که در این دوره رواج زیادی داشته است.

 

قالی بهارستان در کاخ تیسفون که با نخهای ابریشمی و  زرین و سیمین بافته و با هزاران قطعه جواهر مرصّع می باشد نقطه عطف هنر قالی بافی آن دوره و اوجه هنر قالی بافی در ایران باستان به شمار می رود. نقوش و قالی های این دوره مملو از تصاویر انتزاعی و هندسی از گل و گیاه و حیوانات و پرندگان است. از مضامین عمده این بافته ها ، نقش باغ و صحنه های شکار است و ظاهراً قالی های باغ نما آنقدر محبوب و مورد علاقه شاهان بود که حتی باغ ها را به تقلید از آنها آرایش می کرده اند.

 

بافت پارچه های ابریشمی نیز در این دوره رواج فراوان یافت و این بیشتر از آن ناشی می شد که ایران بر سر راه چین (بزرگترین تهیه کننده ابریشم) و روم (بزرگترین مصرف کننده آن) قرار داشت و مسیر انتقال ابریشم که بعدها به جاده

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد قالی بافی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.