این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 90 صفحه می باشد.
فهرست
ناشنوایی و کم شنوایی. ۳
تعاریف.. ۳
شدت نقص شنوایی. ۴
جدول ۷-۱٫ ۶
شدت نقص شنوایی وتاثیرات اموزشی آنها ۶
ارتباط نقص شنوایی وسن. ۷
انواع نقایص شنوایی. ۸
نقایص شنوایی حس –عصبی. ۹
علل نقایص شنوایی. ۱۱
ابتلای مادر به بیماری روبلا.. ۱۱
وراثت.. ۱۲
ناراحتیهای دوران بارداری وتولد ۱۳
بیماریهای کودکی. ۱۴
میزان شیوع. ۱۵
نیمرخهای رشد ۱۶
ویژگیها ۲۰
رشد شناختی. ۲۰
رشد زبان. ۲۲
پیشرفت تحصیلی. ۲۴
جدول ۷-۲٫ ۲۷
متغیرهای شش گانه وهمبستگی انها با پیشرفت خواندن دانش آموزان ناشنوا ۲۷
سازگاری اجتماعی وشخصی. ۲۸
شناسایی وتشخیص…. ۳۱
نقش معلم در کلاس.. ۳۲
آزمونهای شنوایی سنجی. ۳۵
ملاحضات آموزشی. ۳۷
محیط یادگیری.. ۳۷
آموزشهای اولیه. ۳۷
رشد مهارتهای ارتباطی. ۳۹
مدرسه ابتدایی. ۳۹
مدرسه متوسطه. ۴۱
۰۹۱۲۲۷۸۰۱۰۹- ۳۳۰۱۲۲۶۴ منیره کردبچه. ۴۲
برنامه های بعد از دبیرستان. ۴۲
مهارتهای ارتباطی. ۴۵
شیوه های ارتباطی. ۴۸
شیوه زبانی-گوشی: ۴۸
شیوه شنیداری: ۵۰
شیوه دستی. ۵۱
تحقیقات انجام شده در شیوه های ارتباطی. ۵۴
مسائل زبان. ۵۸
گروه آموزشی. ۶۰
استفاده از تکنولوژی.. ۶۱
وسایل کمک شنوایی. ۶۱
کامپیوتر. ۶۴
پیشرفتهای دیگر تکنولوژیکی. ۶۸
کودکان مبتلا به معلولیتهای چندگانه. ۷۱
دوران بزرگسالی و مسائل مربوط به زندگی. ۷۳
دیدن شنیدن است.. ۷۵
هنرهای سایه ای ونمایشی. ۷۵
خلاصه نکات مهم ۷۹
مسائل حل نشده ۸۳
منابع. ۸۷
کودکان ناشنوا وکم شنوا گرومتجانسی را تشکیل نمی دهند.
اولین دلیل آن است که آنها کودکانی هستند که تمام ویژگیهای انفرادی کودکان دیگر رادارا می باشند. ثانیا نقصی که دارند نیز جنبه فردی دارد.انها همگی از نوع اختلال شنوایی رنج می برند. اما درجه شدت این اختلال وسنی که اختلال در آن رخ داده است، نوع اختلال وعلت آن همگی هر کودک را منحصر به فرد می سازند.این تفاوتها همراه باعواملی دیگر معلمان ویژه را با مشکلات تازه ای روبه رو می سازند.
نکته ای که در این جا یادآوری آن از اهمیت برخوردار است این است که نقص شنوایی بر توانایی هوشی تاثیری ندارد. اما بدون درمانهای اولیه، این نقص می تواند بر رشد هوشی ونحوه ارتباط کودک با خانواده ودیگران تاثیر بگذارد.
تعاریف
عوامل متعددی درتعریفی که ما از نقص شنوایی به عمل می آوریم دخالت دارند. این عوامل عبارتنداز: شدت نقص شنوایی، سنی که نقص در آن رخ می دهد و نوع نقص.
شدت نقص شنوایی
شنوایی را معمولا با دسی بل (DB) که نوعی سنجش نسبی شدت صوت است اندازه گیری وگزارش می کنند. دی سی بل صفر نمایانگر شنوایی بهینه است. وجود نقص تا 26 دسی بل طبیعی است.از 26تا70 دی سی بل کم شنوا واز 71دی سی بل به بالا ناشنوا تلقی می شود.
فری سینا (1974 Frisina) در تعریفی از نقص شنوایی، ابعاد فیزیکی وآموزشی آن را چنین توصیف کرده است:
شخص ناشنوا کسی است که قدرت شنوائیش در حدی ناقص است که فهم گفتار او از طریق گوش به تنهایی و یا به وسیله وسایل کمک شنوایی و یابدون آن را بامشکل مواجه می سازد. شخص کم شنوا کسی است که قدرت شنوائیش در حدی ناقص است که فهم گفتار را ازطریق گوش به تنهایی و یا از طریق وسایل کمک شنوایی ویا بدون آن ها با مشکل مواجه ساخته اما از آن جلوگیری به عمل نمی آورد.
در جدول 7-1 شایعترین سطحهای موجود در نقص شنوایی نشان داده شده است. سه طبقه اول در حد کم شنوایی و دو طبقه آخر در حد ناشنوایی قراردارند. هر چه درجه نقص شنوایی بیشتر باشد نیاز به دریافت خدمات ویژه افزونتر می گردد.
برای اندازه گیری قدرت شنوایی باید دو بعد را در صدا مورد سنجش قرار دهیم:یکی فرکانس ودیگری شدت صوت. فرکانس عبارت است از تعداد ارتعاشاتی (ویا سیکلها) که در هر ثانیه در برابر یک موج صوتی می گیرد. هر چه فرکانس قویتر باشد میزان زیروبمی صوت بالاتر است. فرد ممکن است در شنیدن صداهایی که دارای فرکانسهای ویژه ای می باشند دچار اشکال شود.اما در صداهای دیگر چنین مشکلاتی نداشته باشد.
مقاله ناشنوایی و کم شنوایی