تعداد صفحات : 102
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
بررسی تاثیر بیانی پس زمینهها در نقاشی پرتره ایران
پیشگفتار 1
مقدمه 2
1. فصل یک
تعاریف و پیشینه تاریخی 3
1-1- تعریف چهره نگاری 4
2-1-تعریف پس زمینه 6
3-1- پیشینه چهره نگاری در جهان 8
4-1- پیشینه چهره نگاری در ایران 12
5-1- پیشینه ایجاد بعد تصویری و تفکیک پس زمینه و پیش زمینه 17
6-1- بوجود آمدن اولین نقاشیهای تک چهره در ایران 21
7-1- بوجود آمدن اولین پس زمینهها در نقاشی ایران 25
2. فصل دو
سیر تحول چهره نگاری و معرفی هنرمندان در دورانهای صفوی تا معاصر 33
1-2- دورهی صفوی 34
2-2- دوران افشار و زند 39
3-2- دورهی قاجار(سلطنت فتحعلی شاه) 42
- سلطنت محمد شاه و ناصر الدین شاه 46
4-2- دوران معاصر 52
5-2- چهره نگاری آکادمیک 52
6-2- چهره نگاری نوگرا 54
7-2- خیالی نگاری و شمایل نگاری 57
8-2- چهره نگاری شهدا 60
9-2 سیر تحول پس زمینهها در چهره نگاری ایران 63
10-2- دورهی صفوی 64
11-2- دوران زند و قاجار 67
12-2- اواخر دورهی قاجار و مکتب کمال الملک 71
13-2- چهره نگاری نوگرا 74
14-2- خیالی نگاری و شمایل نگاری 77
15-2- چهره نگاری شهدا 78
3. فصل سه
1-3- بررسی تحلیلی پس زمینهها در هر دوره 81
2-3- اهداف هنرمندان در پس زمینه سازی 90
3-3- نتیجه گیری 95
- فهرست منابع و ماخذ 97
-فهرست تصاویر 99
پیشگفتار:
انگیزهی اصلی من در انتخاب این موضوع، دیدن بسیاری نقاشی چهره نگاری در دورانهای مختلف هنری ایران بود. این مسئله، خود موجب پیگیری و دنباله روی من دراین مسیر وتوجه بهپس زمینههای این آثار شد. این نکته که اساسا این پس زمینهها چگونه ارتباطی با چهره یا پیکره و فضای کلی کار دارند و چگونه ساخته شدهاند. البته دستهبندی تاریخیاز مشخصات و واضحات، در دورانهای هنری و مکتبی نقاشی چهره نگاری در ایران است که شاید بدون این دسته بندیها، مسیر بررسی موضوع این رساله به نتیجهی مطلوب نمیرسید.
از مشکلات اصلی در روند این تحقیق، نبودن و یا کم بودن منابع نوشتاری بود که البته با مساعدت و یاری استاد بزرگوارم آقای مهدی محمدیان مرتفع گشت، که خود را موظف به قدردانی و تشکر از ایشان میدانم.........
مقدمه:
بررسی تاثیر بیانی پس زمینهها در نقاشی چهره نگاری در ایران موضوع پژوهشی این رساله است و اهمیت آن شاید در این نکته باشد که اساسا هنرمندان در دورههای مختلف چه تمهیدی برای پر کردن فضای منفی چهره یا پیکره اندیشیدهاند و چگونه از پس ایجاد هماهنگی و هارمونی مابین پیکره و پس زمینه برآمدهاند. این سوال که آیا هنرمندان در هر دوره تلاشی در جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی میان پیکره و پس زمینه در اثر هنری خویش داشتهاند؟ از سوالات بنیادی در این تحقیق است که البته از فرضیات این تحقیق نیز اسناد به همین مطلب بود.
برای انجام این مهم، رساله به سه بخش تعاریف و پیشینه پیش از تاریخ، پیشینه و تاریخچه دورانهای سلطنتی ایران و دسته بندی در مسیر دگرگونی نقاشی تک چهره و توصیف پس زمینههای آنان در دو بخش سیر تحول چهره نگاری در ایران و سیر تحول پس زمینهها در نقاشی ایران، و در نهایت بررسی تحلیلی این پس زمینهها در هر دورهو اعلام اهداف هنرمندان در این راستا و نتیجه گیری نهایی تقسیم شده است.
به امید آن که این رساله جریان پژوهشی موثری را دنبال کرده باشد و مخاطب خود را به نتیجهی درستی در این مسیر برساند.
پایان نامه بررسی تاثیر بیانی پس زمینهها در نقاشی پرتره ایران