
دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت بررسی ارتباط نوع روابط رهبر-پیرو مدیران مدارس ابتدایی با میزان فرسودگی شغلی با فرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 127
دانلود پایان نامه آماده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین نوع روابط رهبر- پیرو مدیران مدارس ابتدایی با فرسودگی شغلی معلمان شهرستان نهاوند انجام شد، این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران ،معاونین مدارس و آموزگاران شهرستان نهاوند بود که از بین مدیران و معاونین121 نفر به صورت سرشماری و از بین آموزگاران با استفاده از جدول مورگان و گرجسی 145 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سنجش روابط رهبر- پیرو فیدلر، جیمز و ماهار(1976)، و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلج (1985)، استفاده گردید که هر دو پرسشنامه دارای ضریب اعتبار مطلوب میباشند. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین نوع روابط رهبر-پیرو مدیران و فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین روابط رهبر- پیرو رابطه گرا مدیران مدارس ابتدایی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه منفی و معکوسی وجود دارد ، بین روابط رهبر- پیرو میانه مدیران با فرسودگی شغلی معلمان رابطه مثبت و بین روابط رهبر- پیرو وظیفهگرای مدیران با فرسودگی شغلی معلمان نیز رابطه مثبت ومستقیم وجود دارد. در نهایت در راستای پیشگیری و کاهش از فرسودگی شغل معلمان توصیه میگردد نوع روابط رهبر-پیرو مدیر ومعلم بر اساس تعاملات سازنده با حاکم شدن روابط انسانی مطلوب در جو مدرسه باشد.
واژگان کلیدی :
روابط رهبر- پیرو ، فرسودگی شغلی، آموزگار ، مدیر
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
1- فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه 2
1-2-بیان مسئله 3
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق 6
1-4-اهداف تحقیق 8
1-5-فرضیه های تحقیق 8
1-6-متغیر های تحقیق 9
1-7-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها 9
2-فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه 12
2-2-تعریف مدیریت 12
2-3-مفهوم رهبر و رهبری 12
2-4-تفاوت مدیریت با رهبری 13
2-5-سبک های مدیریت 14
ادامه ی فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-6-نظریه های مرتبط با روابط رهبر-پیرو 14
2-7-روابط در تئوری مبادله رهبر-عضو 18
2-8-پیش زمینه های مبادله رهبر-عضو 19
2-9-پیامد های مبادله رهبر-عضو 20
2-10-بهبود کیفیت تبادلات رهبر-عضو 21
2-11-خدمت و احترام رهبر به پیرو 23
2-12-تعهد پیرو به رهبر 24
2-13-خود باوری و رشد پیرو 25
2-14-فرسودگی شغلی 25
2-15-منشاء تاریخی منشا ء فرسودگی شغلی 27
2-16-نشانه های فرسودگی شغلی 27
2-17-راه های مقابله با فرسودگی شغلی 30
2-18-شیوه های درمان و پیشگیری از فرسودگی شغلی 32
2-19-راهبرد های فردی کنار آمدن 32
2-20-راهبرد های سازمانی کنار آمدن 33
2-21-ابعاد فرسودگی شغلی از دیدگاه مسلش 35
2-22-عوامل موثر بر فسودگی شغلی از دیدگاه کاسلویتز 36
ادامه ی فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-23-عوامل محیط کار 40
2-24-ویژگی های شغل 44
2-25-ویژگی های مربوط به وظیفه 46
2-26-راه و روش های مدیریت منابع انسانی 47
2-27-ساختار و جو سازمانی 48
2-28-فرهنگ سازمانی 48
2-29-قلمرو سازمانی 49
2-30-رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی 49
2-31-رویکرد روانشناختی -اجتماعی 52
2-32-ارتباطاتی از فرسودگی شغلی 53
2-33-سبک های رهبری مدیران و فرسودگی شغلی معلمان 54
2-34پیشینه پژوهش 56
3-فصل سوم : روش تحقیق
3-1-مقدمه 65
3-2-نوع پژوهش 65
3-3-جامعه پژوهش 65
3-4-حجم و شیوه نمونه گیری 66
ادامه ی فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-5-ابزار گرد آوری داده ها 66
3-6-پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلج 67
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
4-فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1-مقدمه 72
4-2-یافته های توصیفی پژوهش 72
4-3-شاخص های آماری متغیر های تحقیق 80
4-4-تحلیل استنباطی پژوهش 81
4-5-آزمون فرضیه های تحقیق 82
5-فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه 87
5-2-خلاصه پژوهش 87
5-3-یافته های توصیفی 87
5-4-یافته های استنباطی/بحث و نتیجه گیری 88
5-5-محدودیت های پژوهش 96
5-6-پیشنهاد های تحقیق 97
ادامه ی فهرست مطالب
عنوان صفحه
منابع و ماخذ 99
منابع فارسی 99
منابع لاتین 103
پیوست ها
پرسشنامه آموزگاران 107
پرسشنامه مدیران 110
پایان نامه ارشد رشته مدیریت بررسی ارتباط نوع روابط رهبر-پیرو مدیران مدارس ابتدایی با میزان فرسودگی شغلی