فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی فوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

روشهای افزایش راندمان وکاهش تلفات درموتورهای الکتریکی

اختصاصی از فی فوو روشهای افزایش راندمان وکاهش تلفات درموتورهای الکتریکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

روشهای افزایش راندمان وکاهش تلفات درموتورهای الکتریکی


روشهای افزایش راندمان وکاهش تلفات درموتورهای الکتریکی

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات260  

 

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

مقدمه -----------------------------------------------1

فصل اول : دسته بندی موتورهای الکتریکی --------------------10

دسته بندی موتورهای الکتریکی ----------------------------11

1-1  تقسیم بندی موتورهای الکتریکی بر حسب نوع کارکرد و شکل ظاهری    12

1-1-1 موتورهای القایی تک فاز(آ سنکرون)   13

1-1-2 موتورهای القایی سه فاز--------- 15

1-2  تقسیم بندی موتورهای الکتریکی برحسب توان خروجی  22

1-3  تقسیم بندی موتورهای الکتریکی در شاخه های مختلف مصرف    24

1-3-1 مشترکین خانگی روستایی---------- 24

1-3-2 مشترکین خانگی شهری------------- 25

1-3-3 مشترکین تجاری------------------ 26

1-3-4 مشترکین مصرف عمومی------------- 27

1-3-5 شاخه مصرف کشاورزی-------------- 28

1-3-6 شاخه مصرف صنعتی --------------- 28

1-3-7 سایر مصرف کننده ها ------------ 29

 

 

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

فصل دوم : تلفات در موتورهای القایی سه فاز (آسنکرون)     31

2-1 تلفات اهمی (مسی)----------------- 32

2-2 تلفات آهنی(تلفات مغناطیس کننده و یا تلفات هسته) 36

2-3 تلفات مکانیکی-------------------- 38

2-4 تلفات پراکنده بار---------------- 39

2-5 تعیین بازده کاری موتورها--------- 43

2-6 عوامل مؤثر در ایجاد تلفات-------- 45

2-6-1 اقدامات وابسته به بار---------- 46

2-6-1-1 کار در بار کامل-------------- 46

2-6-1-2 کا ر در سرعت ثابت------------ 47

2-6-1-3 کار در بار ثابت ------------- 49

2-6-1-4 کار در ولتاژ ثابت ----------- 49

2-6-2 اقدامات مستقل از بار ---------- 51

2-6-2-1 تهویه  ---------------------- 51

2-6-2-2 اصطکاک ---------------------- 53

2-7 طرح نمونه  ---------------------- 55

2-7-1 مقدمه ------------------------- 55

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

2-7-2 اندازه‌گیری پارامترها ---------- 55

2-7-3 تاثیر بار بر بازدهی موتور و تلفات موتور   57

2-7-4 تاثیر تهویه بر تلفات و بازدهی موتور   58

2-7-5 تاثیر اصطکاک بر بازدهی موتور و تلفات موتور    59

2-7-6 صرفه جویی در مصرف انرژی ------- 61

فصل سوم : بار گذاری متوسط موتورها --- 62

مقدمه ----------------------------------------------62

3-1 مشخصه ها ی بار------------------- 64

3-1-1 گشتاور راه‌اندازی -------------- 64

3-1-2 گشتاور دایم-------------------- 65

3-1-3 سرعت دایم---------------------- 66

3-2 تطابق موتور و بار---------------- 67

3-3 کار در بار کامل ----------------- 68

3-4 تنوع کاربرد---------------------- 72

3-5 تکنیک ‌های تخمین زدن بار موتورهای الکتریکی   82

3-5-1 روش کیلووات (توانی)------------ 82

3-5-2 روش لغزش----------------------- 84

 

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

3-5-3 روش جریان---------------------- 86

3-6 انتخاب مهندسی موتور-------------- 89

3-7 بازدهی و ضریب توان--------------- 90

3-8 بادبزن ( فن‌ها )---------------------- 93

3-8-1 مشخصه ها‌ی فن ------------------ 95

3-8-2 موارد انتخاب در کنترل فن------- 95

3-8-3 انتخاب سیستم بهینه ------------ 99

3-8-4 خلاصه موارد انتخابی------------- 100

3-9 پمپ‌ها---------------------------- 102

3-9-1 مشخصات پمپ -------------------- 102

3-9-2 روش‌های مختلف کنترل پمپ--------- 105

3-9-3 انتخاب سیستم بهینه------------- 107

3-9-4 انتخاب‌های خاص------------------ 109

3-10 کمپرسور‌ها----------------------- 112

3-10-1 کمپرسورهای پیستونی------------ 113

3-10-2 کمپرسورهای دوار--------------- 116

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

3-10-3 کمپرسورهای تبرید کاملا درزبندی شده و نیمه درزبندی شده    115

3-10-4 به‌کار‌گیری کنترل کننده‌ های موتوردر کمپرسورها   117

3-10-5 محرکه ها ی سرعت متغیر بر روی کمپرسورها   118

3-11 کاربردهای متنوع دیگر ----------- 120

3-12 تسمه نقاله ها------------------- 120

3-13 ماشین های ابزار----------------- 121

3-14 نتیجه گیری --------------------- 123

فصل چهارم : روشها ی کاهش تلفات ------ 124

4-1 روشهای کاهش تلفات بدون هزینه ---- 124

4-1-1 کنترل درجه حرارت الکترو موتورها    124

4-1-2 انجام بازدیدهای دوره ای-------- 126

4-1-3 روغن کاری منظم----------------- 127

4-2 روشهای کاهش تلفات با هزینه کم --- 128

4-2-1 عملکرد توقف/ شروع-------------- 128

4-2-2 اتصال ستاره مثلث -------------- 129

4-3 اقدامات پرهزینه جهت افزایش راندمان   133

4-3-1 استفاده از موتورهایی با راندمان بالا  133

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

4-3-1-1 اندازه‌گیری مستقل در موتورهایی با راندمان بالا    135

4-3-2 استفاده از کنترل کننده های موتور -------------------139

4-3-2-1 روش جستجوگر حداقل تلفات ----- 139

4-3-2-2 روش مدل تلفات  -------------- 140

4-3-2-3 روش کنترل حالت ساده --------- 141

4-3-2-4 روش جداول مراجعه ------------ 141

4-3-2-5 مقایسه بین روشهای مختلف بهینه سازی راندمان موتورهای القایی -142

4-3-2-6 آزمون های مستقل کنترل کننده‌ های موتور   145

4-3-2-7آزمون های بار دوره ای  ------- 147

4-3-3 استفاده از سیستم هایی با سرعت متغیر  148

4-3-3-1 محرکه های دورمتغیر الکترونیکی (vcd ها)   152

4-3-3-2 موتورهای دورمتغیر------------ 160

4-3-3-3 محرکه های الکترومکانیکی ----- 163

4-3-4 خازن گذاری -------------------- 167

4-3-4-1 جبران سازی انفرادی ---------- 167

4-3-4-2 جبران سازی گروهی ------------ 168

4-3-4-3 جبران سازی مرکزی ------------ 169

 

فهرست مطالب

عنوان                            صفحات

4-3-4-4 جبران سازی مخلوط ------------ 171

4-3-4-5 اقتصادی‌ترین ضریب توان  ------ 173

4-3-4-6 اقدامات مدیریت انرژی -------- 175

فصل  پنجم : محاسبه زمان بازگشت هزینه 184

5-1 مدت زمان جبران هزینه ------------ 184

5-2 نتیجه گیری----------------------- 188

مطالعه موردی ------------------------ 189

منابع و مراجع ----------------------- 240

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* مقدمه

با توجه به تأثیرات مهم اقتصادی و زیست محیطی در تولید، توزیع و مصرف انرژی الکتریکی در هر کشور بررسی و وضعیت انرژی از دیدگاه کلان حائز اهمیت فراوان است. افزایش چشمگیر هزینه تولید انرژی و توجه فزاینده جهان امروز به مسائل مربوط به محیط زیست موجب شده است که در یکی دو دهه اخیر در بسیاری از کشورها دو طرف معامله انرژی یعنی تولید و مصرف مورد بازبینی قرار گیرد. اهمیت انرژی الکتریکی به عنوان یکی از زیر بخش های سیستم انرژی در هر کشور از آنجاست که در بسیاری از کشورهای صنعتی این بخش بیشترین انرژی کشور را در مقایسه با سایر زیر بخش های انرژی شامل نفت، گاز، زغال سنگ و... به خود اختصاص می دهد. بدین ترتیب بررسی و تحلیل مدل انرژی یک کشور با هدف افزایش بازدهی در سطح کلان و نیز کاهش تأثیرات منفی زیست محیطی در گرو بررسی جامعی در زمینه انرژی الکتریکی است. بررسی و آمار مربوط به مصرف کل انرژی و همچنین مصرف انرژی الکتریکی در هر کشور حاکی از آن است که به طور کلی با صنعتی شدن یک جامعه، مصرف سرانه انرژی و نیز مصرف سرانه انرژی الکتریکی روند صعودی دارد. لیکن نرخ رشد مصرف انرژی الکتریکی سرانه به مراتب بیشتر از نرخ رشد مصرف کل انرژی سرانه می باشد. بدیهی است با صنعتی شدن هر کشور، میزان تولیدات صنعتی، کشاورزی و... افزایش یافته و از آنجا که این تولیدات مستلزم مصرف مقادیر قابل توجهی انرژی الکتریکی می باشند، لذا آهنگ رشد انرژی الکتریکی مصرفی همگام با سیر صنعتی شدن جامعه خواهد بود.

در ایران نیز وضعیت به همین صورت است. مصرف سرانه انرژی اولیه (انرژی بدست آمده از گاز، نفت، زغال سنگ، هیزم و برق) رشد چشمگیری داشته است.

و بطور کلی این نتیجه گیری را می توان انجام داد که:

الف) در این دو سه دهه اخیر مصرف سرانه انرژی در کشور از روند صعودی برخوردار بوده که بیانگر فرایند صنعتی شدن جامعه و افزایش تولیدات صنعتی در مقایسه با دهه های قبل می باشد.

ب) با توجه به افزایش قابل توجه جمعیت در سال های اخیر و همچنین سیر صعود مصرف سرانه انرژی در کشور به لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.

ج) همانطور که اشاره شد، در سال های اخیر در ایران نرخ رشد مصرف سرانه انرژی الکتریکی به مراتب بیشتر از رشد مصرف سرانه کل انرژی بوده و لذا زیر بخش انرژی الکتریکی به عنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده سیستم انرژی کشور اهمیت بیشتری یافته است.

با عنایت به موارد فوق، بررسی و تحلیل سیستم انرژی کشور الزاماً باید شامل بخش انرژی الکتریکی به عنوان بزرگترین جزء تشکیل دهنده معادله انرژی از دیدگاه کلان باشد.

چنانچه نحوه مصرف انرژی الکتریکی در یک کشور مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود که در بیشتر موارد بزرگترین مصرف کننده انرژی  الکتریکی انواع مختلف مبدل های انرژی الکتریکی به مکانیکی، یعنی موتورهای الکتریکی می باشند. این نسبت نیز به میزان صنعتی بودن کشور بستگی داشته و در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از نیمی از انرژی الکتریکی عرضه شده، توسط موتورهای الکتریکی با توان خروجی بیش از یک اسب بخار مصرف می شود.

به این ترتیب در بررسی وضعیت انرژی الکتریکی کشور یکی از اجزاء بسیار با اهمیت، بخش مربوط به مصرف انرژی الکتریکی توسط موتورهای الکتریکی می باشد.


دانلود با لینک مستقیم


روشهای افزایش راندمان وکاهش تلفات درموتورهای الکتریکی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.