پایان نامه کارشناسی ارشد
بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی مدارس در مدارس پیش دانشگاهی
5 فصل بصورت دقیق تدوین شده است
تجزیه و تحلیل دقیق اماری انجام شده است.
تعداد صفحات 176 می باشد
قالب فایل ورد می باشد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با جو سازمانی در مدارس پیش دانشگاهی زیر نظر اداره آموزش و پرورش شهرستان ........ در سال تحصیلی 93-94 انجام شده است. این تحقیق کاربردی و با روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 120 نفر از معلمان هستند که نسبت به کل جامعه کلی نگری به عمل آمده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد منابع قدرت شرایخیم و هینکین 1989 و جو سازمانی هالپین و کرافت است. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه منابع قدرت 83/0 و جوسازمانی 71/0 محاسبه شده است. داده ها با استفاده از روش های اماری و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست امده در این پژوهش قدرت پاداش و قدرت تخصص و قدرت مرجعیت بیشتر از سایر قدرت ها در پیروی کارکنان از مدیر مدرسه موثر است زیرا این نوع قدرتها موجب رفتارهای راغبانه و از روی میل و انگیزه درونی معلمان می شوند و رفتار از روی میل بهتر از رفتارهای شرطی شده و امرانه است و بنابر تحقیقات انجام شده قدرت پاداش و مرجعیت بیشترین نقش را در بهبود عملکرد شغلی، کسب رضایت شغلی و کاهش ریزش نیروی انسانی دارند. بالعکس اعمال قدرت اجبار یا زور و قدرت قانونی از طرف مئیران و نحوه استفاده از آن موجب ایجاد فشار روانی و کاهش رضایت شغلی و اثر بخشی معلمان می شود و به همین ترتیب جو مدرسه را بسته تلقی و ادراک می کنند.
واژگان کلیدی : منابع قدرت مدیران، جوسازمانی، قدرت تخصص، قدرت پاداش، قدرت اجبار یا زور، قدرت مرجعیت، قدرت قانونی، مدیریت آموزشی.
بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی مدارس در مدارس پیش دانشگاهی