پیشرفتهاى سریع علوم تجربی، ریاضی، فنى و علوم انسانی، بهویژه علوم تربیتی، روانشناسى و تکنولوژى آموزشى در جهان امروز، ایجاب مىکند که معلمانِ تمام دورههاى مختلف تحصیلى بهطور مستمر به دانشافزائی، خودسازى و کسب مهارتهاى لازم در انتقال عناصر فرهنگى به نسل آینده بپردازند و کودکان، نوجوانان و جوانان را با حاصل تحقیقات و تجربیات و نوآورىهاى بشرى با استفاده از شیوهها، فنون و ابزار مناسب آشنا سازند. این امر معمولاً در دو شکل آموزش پیش از خدمت (تحصیل در مراکز تربیتمعلم) و ضمن خدمت انجام مىپذیرد و در آموزش ضمن خدمت نیز از روشهاى حضوری، نیمهحضوری، مکاتبهای، خودآموزی، آموزش رادیوئى و تلویزیونى و غیره استفاده مىشود.
برخی از مطالب مهم این مقاله عبارتند از :
- دوره آموزش های ضمن خدمت و پاره ای از مقررات آنها
- بررسی کمی و کیفی تربیت معلم ، آ موزش های ضمن خدمت و تأمین نیروی انسانی
- ادامه تحصیل معلمان درمراکز عالی ضمن خدمت فرهنگیان
- ادامه تحصیل معلمان در دانشگاه ها
- آموزش های کوتاه مدت فرهنگیان
- برخی از مشکلات کلاس های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان
- ضمن خدمت و ارتباط آن با ارتقاء شغلی فرهنگیان
آموزش های ضمن خدمت