این آزمون توسط ارلی وانگ در سال 2003 تدوین شده است.
در ایران بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال 1389 کار هنجاریابی آن انجام گرفته است.
روایی و اعتبار
آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمده است
در هوش فرهنگی بالاترین نمره 100 می باشد و دارای چهار خرده آزمون به شرح ذیل می باشد.
1- عامل راهبردی/ فراشناختی
بدین معناست که فرد چگونه تجربیات میان فرهنگی را درک میکند. این استراتژی بیانگر فرایندهایی است که افراد برای کسب و درک دانش فرهنگی به کار می برند. این امر زمانی اتفاق می افتد که افراد در مورد فرایندهای فکری خود و دیگران قضاوت میکنند. استراتژی هوش فرهنگی شامل تدوین استراتژی پیش از برخورد میان فرهنگی، بررسی مفروضات در حین برخورد و تعدیل نقشه های ذهنی در صورت متفاوت بودن تجارب واقعی از انتظارات پیشین است.
2- عامل دانشی/ شناختی
این دانش بیانگر درک فرد از تشابهات و تفاوت های فرهنگی است و دانش عمومی و نقشه های ذهنی وشناختی فرد از فرهنگ های دیگر را نشان میدهد . جنبه دانشی هوش فرهنگی مشتمل بر شناخت سیستم های اقتصادی و قانونی، هنجارهای تعامل اجتماعی، عقاید مذهبی، ارزشهای زیبایی شناختی و زبان دیگر است.
3- عامل انگیزشی
بیانگر علاقه فرد به آزمودن فرهنگ های دیگر و تعامل با افرادی از فرهنگ های مختلف است. این انگیزه شامل ارزش درونی افراد برای تعاملات چند فرهنگی و اعتماد به نفسی است که به فرد اجازه میدهد. در موقعیت های فرهنگی مختلف به صورتی اثربخش عمل کند.
4- عامل رفتاری
این رفتار قابلیت فرد برای سازگاری با آن دسته از رفتارهای کلامی و غیرکلامی را دربرمی گیرد که برای برخورد با فرهنگ های مختلف مناسب هستند. رفتار هوش فرهنگی مجموعهای از پاسخهای رفتاری منعطفی را شامل میشود که در موقعیت های مختلف به کار می آیند و متناسب با یک تعامل خاص یا موقعیت ویژه از قابلیت اصلاح و تعدیل برخوردارند.
پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی وانگ در سال 2003