پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مدیریت بازرگانی
240 صفحه
5 فصل همراه با پرسشنامه و منابع
چکیده
پژوهش پیشِرو، ذیلِ مفاهیم رفتار سازمانی و با هدف بررسی رابطة بینمیزان هوش هیجانی و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در شعبِ بانکی، طرح و اجرا شده است. به این منظور، کلیهی کارکنان بانکهای خصوصی و دولتیِ سطح شهر سنندج به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
این مطالعه از دیدِ روش، از انواع پژوهشهایِ توصیفی[١] ؛ از نوع همبستگی[٢] ؛ از منظرِ هدف کاربردی[٣] ؛ به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی[٤] ؛ از نگرِ زمانی، مقطعی- عرضی[٥] و بطور مشخص، مبتنی بر مدل معادلات ساختاری[٦] است. بر این اساس، برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش، بهترتیب پرسشنامههای هوش هیجانی برادبری و گریوز (۱٣٨٦) شامل ٢٨ سوال و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف[٧](۲۰۰۰) شامل ۲۰ سوال بهکار برده شد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ برای دو متغیر اشاره شده به ترتیب برابر با ٨١٧.۰ و ٨٥٣.۰محاسبه گردید. روایی آزمون نیز از دو روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و شاخص KMO تایید شد.
یافتههای نهایی پژوهش در نرمافزارهای spss و lisrel، حاکی از وجود ارتباط معنیدار، بین هوش هیجانی و ابعاد آن (شامل خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط) با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در شعبِ بانکیِ موردمطالعه است.
واژگانکلیدی: هوش هیجانی[٨]، رفتار شهروندی سازمانی[٩]،خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط ، بانکهای خصوصی و دولتی.
پایان نامه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی EQ و رفتار شهروندی سازمانی OCB