پژوهش حاضر، تاثیر روانشناسی تشویق و تنبیه را بر تعلیم و تربیت دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی منطقه کلات مورد بررسی قرار داده است.
در نظام تعلیم و تربیت مسئله تشویق و تنبیه همواره مورد توجه بوده است. این پدیده در آموزش و پرورش اغلب در ارتباط با انگیزش و یادگیری مطرح می شود و معلم بدون بهره گیری از آنها
نمی تواند وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهد.
این پژوهش تجربی بوده و از منطقه کلات یک حوزه آموزشی به طور تصادفی برگزیده شد و از آن حوزه آموزشی 3 دبستان به طور تصادفی انتخاب گردید. و از هر دبستان یک کلاس به طور تصادفی برگزیده شد و از هر کلاس یک گروه 20 نفری انتخاب شد. متعاقباً از هر سه گروه یک امتحان دیکته تهیه شده از کتابهای درسیشان گرفته شد. سپس دانش آموزان گروه تشویق و تنبیه در جریان ملاکهای در نظر گرفته شده برای تشویق و تنبیه قرار گرفتند. مجدداً از هر سه گروه امتحان دیکته به عمل آمده، دانش آموزان گروه تشویق ها ملاکهای لازم را به دست آورده بودند، تشویق شدند و دانش آموزان گروه تنبیه که ملاکهای لازم را کسب نکرده بودند تنبیه شدند. گروه کنترل هیچ تشویق و تنبیهی دریافت نکردند.
تعاریف و مفاهیم کلیدی:
1- تشویق:
الف) تعریف نظری: عبارت است از ایجاد انگیزه های مهم و منطقی که بنا بر موقعیت ها و شرایط متفاوت آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان به منظور نیل به اهداف آموزش و پرورش اعمال می گردد.
ب) تعریف عملیاتی: تشویق در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل تعیین کلامی ارائه کارتهای آفرین، کتاب داستان و لوازم التحریر مثل پاک کن، دفتر و خط کش است که به دانش آموزان گروه تشویق داده می شود.
تعاریف و مفاهیم کلیدی:
1- تشویق:
2- تنبیه:
3- حافظه کوتاه مدت:
شامل 11 صفحه فایل word
دانلود مقاله نقش تشویق و تنبیه بر تربیت دانش آموزان