عنوان:
بررسی اثربخشی آموزش مولفه های تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی تحصیلی و افزایش جرات ورزی دانش آموزان
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 149 صفحه
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
1-1.مقدمه. 2
1-2.بیان مساله. 5
1-3.اهمیت وضرورت پژوهش…. 7
1-4.اهداف پژوهش…. 8
1-5.سؤالات پژوهش…. 9
1-6.فرضیههای پژوهش…. 9
1-7.تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1نظریه های مربوط به خودناتوان سازی… 14
2-1-1.نظریه آدلر. 14
2-1-2.نظریه موری… 15
2-1-3.نظریه اسناد. 16
2-1-4.نظریه خود ارزشی… 18
2-1-5.نظریه هدف.. 20
2-2تعریف خودناتوان سازی.. 21
2-3تعریف خودناتوان سازی تحصیلی… 25
2-4زیربنای انگیزیشی خودناتوان سازی… 25
2-5-1تعریف مفهومی شک… 26
2-5-2 اساس عمومی –خصوصی خودناتوان سازی. 27
2-5-3 نقش های خود حمایتی خود ارتقایی. 28
2-6خودناتوان سازی و عملکرد تحصیلی… 29
2-7خودناتوان سازی و تقلب.. 29
2-8پیامد های عاطفی خودناتوان سازی. 29
2-9 تعریف جرات ورزی 30
2-10جرات ورزی در نظریات روان شناسی… 34
2-10-1 نظریه تحلیل تبادلی… 34
2-10-2 روان شناسی مثبت نگر. 35
2-10-3 روان شناسی وجودی 35
2-10-3 نظریه دلبستگی… 36
2-10-4 نظریه رفتارگرا 36
2-11 رفتارهای جرات ورزانه. 37
2-11-1رد جرات ورزانه. 37
2-11-2 درخواست جرات ورزانه. 37
2-11-3 بیان جرات ورزانه. 38
2-12 انواع جرات ورزی 39
2-13 مولفه های جرات ورزی… 40
2-14کارکردهای جرات ورزی 41
2-15 عوامل موثر بر جرات ورزی… 41
2-16 ویژگی های اشخاص جرات ورز. 43
2- 17راهبرد تصمیم گیری مجدد(مقدمه). 43
2-18چگونگی شکل گیری راهبرد تصمیم گیری مجدد. 44
2-19راهبرد تصمیم گیری مجدد. 45
2-20 اصول کلی رویکرد تحلیل تبادلی… 46
2-21 الگوی حالات من.. 47
2-22گشتالت درمانی……………………………………………………………………………………………………49
2-23 مفهوم نمایشنامه زندگی……………………………………………………………………………..50
2-24 تصمیمات…………………………………………………………………………………………………..52
2-25 تنگناها و تصمیمات مجدد…………………………………………………………………………..52
2-26 توالی فرآیند تصمیم گیری مجدد………………………………………………………………..53
2-27 اصول کلی رویکرد تصمیم گیری مجدد……………………………………………………….55
2-27-1 بازدارنده ها……………………………………………………………………………………………………………………..55
2-27-2 سایق ها…………………………………………………………………………………………………………………………..64
2-27-3 قراردادها………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-27-3-1 قرارداد با مراجعین بی میل و اجباری……………………………………………………………………….65
2-27-4 نوازش ها…………………………………………………………………………………………………………………………66
2-28 تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………65
2-29 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………………………………………………………72
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1.مقدمه. 79
3-2طرح پژوهش 79
3-3روش پژوهش…. 80
3-4جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری… 80
3-5ابزار پژوهش و شیوه نمره گذاری آن.. 81
3-5-1پرسشنامه خودناتوان سازی… 81
3-5-2 پرسشنامه جرات ورزی… 81
3-6 روش اجرای پژوهش…. 82
3-7 خلاصه جلسات پروتکل آموزشی… 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-1.مقدمه. 87
4-2 یافته های پژوهشی (آمار توصیفی)… 87
4-3-فرضیه های پژوهش…. 90
4-3-1 فرضیه اول.. 90
4-3-2 فرضیه دوم.. 94
4-3-3 فرضیه سوم.. 96
4-3-4 فرضیه چهارم. 98
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1.مقدمه. 101
5-2بحث و نتیجه گیری… 101
5-3محدودیت های پژوهش.. 113
5-4پیشنهادات پژوهشی… 311
5-5.پیشنهادات کاربردی… 113
فهرست منابع
منابع فارسی… 114
منابع انگلیسی… 121
پیوستها
پروتکل آموزشی… 124
پرسشنامه خودناتوان سازی… 134
پرسشنامه جرات ورزی… 137
فهرست جدول ها
جدول 1-4………………………………………………………………………………………………………………………………….87
جدول2-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..89
جدول3-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..90
جدول4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..91
جدول5-4………………………………………………………………………………………………………………………………….91
جدول6-4………………………………………………………………………………………………………………………………….92
جدول7-4………………………………………………………………………………………………………………………………….93
جدول8-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..93
جدول9-4………………………………………………………………………………………………………………………………….94
جدول10-4……………………………………………………………………………………………………………………………….94
جدول11-4………………………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول12-4………………………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول13-4………………………………………………………………………………………………………………………………..96
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مولفه های رویکرد تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی و افزایش جرات ورزی دانش آموزان بوده است. روش این پژوهش از نوع پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است. جامعه پژوهش عبارتند از کلیه دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بوده اند. از میان مدارس پسرانه دروه هنرستان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران از طریق نمونه گیری خوشه ای یک مدرسه انتخاب و پس از اجرای پرسشنامه خودناتوان سازی و جرات ورزی بر روی کلیه دانش آموزان سال سوم، دو کلاس که بیشترین نمره را در خودناتوان سازی و کمترین نمره را در جرات ورزی کسب کردند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. مولفه های رویکرد تصمیم گیری مجدد در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
نتیجه: برای تحلیل آماری داده های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که بین گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد و فرضیه پژوهش تائید می گردد. (p<0/001)
یافته ها: آموزش مولفه های تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی و افزایش جرات ورزی موثر است.
مقدمه و بیان مسئله
پس از پایانیافتن دوره کودکی، فرد وارد مرحلهای میشود که شرایط آن با شرایط دوره قبل کاملاً متفاوت است. این دوره به نوجوانی معروف است (اکبری 1381). در فرهنگ و بستر انتقال از مرحله کودکی را به مرحلهی بالندگی در دورهای تدریجی از جریانزندگی، نوجوانی میگویند که با تحول عمیق در جسم و روان و قدرت تجسم و تخیل زیاد همراهاست. دوره نوجوانی تقریباً از 12سالگی شروع میشود و تا آخر دههی دوّم زندگی انسان ادامه مییابد. در نوشتههای پاپیروس مصری حدود 4000 سال پیش، نسبت به وضع نوجوانان اظهار نگرانی شدهاست و نیز در قدیمیترین مطالعاتی که در زمینه نوجوانی به عمل آمدهاست، فلاسفه بزرگ یونان، جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاست. (شرفی،1383)
دوران نوجوانی از ادوار پراهمّیت در فرآیند رشدفردی و اجتماعی محسوب میشود. قدمگذاردن به این دوره معمولاً با بلوغ آغاز میشود شکوفایی غریزه جنسی، تثبیت و تحکیم علایق و منافع شغلی و اجتماعی، میل به آزادی و استقلال از ویژگیهای مهم این دوره است. از یک سوء فشار غرایز و میل به تبعیت از ارزشهای نوجوانی، و فشارهای گروهی میل به ابراز وجود، پیریزی زندگی مستقل او را در یک بحران فکری و یک آشفتگی روانی قرار میدهد. (فروعالدین و همکاران ،1382)
یکی از عواملی که بر پیشرفت و وضعیت تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد استفاده از راهبرد خودناتوانسازی است. خاستگاه خودناتوانسازی را باید در نظریّههای شخصیت و بهویژه در دیدگاه روانکاوی جستوجو کرد. موری[1](1983) معتقداست هر فردی نیازدارد که در برابر انتقاد و سرزنش، حمله و هجوم به دفاع از خود پرداخته و یا با دلیلتراشی به توجیه آن بپردازد. آدلر[2] (1907) نیز براین باور است که هرانسانی با ظرفی بالقوه به دنیا میآید که گاه آن نقص را برای خودداری از انجام کارهای دشوار یا توجیه شکست بهانه میکند و از این طریق به بهانهتراشی میپردازد.
پس از این پژوهشگران بسیاری از نیازها و انگیزههای انسان را به بوتهی آزمایش گذاشتند و بدین وسیله نظریههای جدیدی مطرح شد، یکی از این نظریهها نظریه اسناد میباشد. مطابق با این نظریه افراد تلاش میکنند که در مواجه با دیگران، شکست را به عوامل بیرونی مانند شانس و دشواری تکلیف و موفقیت را به عوامل درونی مانند استعداد و توانایی نسبتدهند. (هایدر[3] ،1958)
بعد از آن دو پژوهشگر به نامهای برگلاس و جونز[4](1978) متوجه شدند برخی مواقع افراد به جای اینکه پس از دریافت بازخورد عملکرد به توجیه آن بپردازند، از پیش راهبردهایی را به کار میگیرند تا با توجه به آن شکست احتمالی بعدی را توجیه نمایند. آنها این راهبردها را راهبردهای خودناتوانسازی نام نهادند، چرا که استفاده از آنها به تضعیف عملکرد میانجامد.
راهبردهای خودناتوانسازی، دستهای از شرایط پیشایندی هستند که افراد فراهم میسازند، به این امید که جانشین عواملی شوند که در آینده ممکناست شایستگی آنها را مورد تردید قراردهند.
اخیراً پژوهش پیرامون خودناتوانسازی به حیطهی آموزشگاهی نیز وارد شدهاست. به نظر میرسد که برخی از دانشجویان و دانش آموزان عالماً و عامداً تلاش نمیکنند، مطالعه خود را به آخرین لحظه موکول میکنند، شب قبل از امتحان را به بطالت میگذرانند و یا از دیگر راهبردهای خودناتوانسازی استفاده میکنند تا از تلویحات منفی شکست احتمالی بکاهند. (شکر کن، 1384)
استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی با سن دانشآموز درارتباط است، چرا که برای استفاده هدفمند از این راهبرد باید سنی برسد که قابلیت شناختی لازم برای تشخیص بین تلاش و توانایی را کسبکنند، که معمولاً کودکان از سنین نوجوانی به بعد به این باور میرسند که عملکرد خوب بدون تلاش، یا با تلاش اندک نشانهای از توانایی بالاست، و یا بالعکس، شکست به دنبال تلاش زیاد نشانه فقدان توانایی است (نیکولز و میلر[5] 1984). خودناتوانسازی از قبل در مورد وضعیتهایی استفاده میشود که احتمال موفقیت در آن کمباشد.
یکی از مهارتهای اجتماعی که در روانشناسی نوین به ویژه روانشناسی سلامت تأکید زیادی بر آن صورت میگیرد، جرأتورزی است که از بنیانهای دستیابی به رفتار سالم فرض میشود (شعبانی پور 1386)
مبحث ابراز وجود سابقهای طولانی در رفتاردرمانی دارد و سرآغاز آن به کارهای سالتر [6](1949) و ولپه[7](1975) باز میگردد. اینان متوجه شدند برخی از انسانها نمیتوانند حق خود را بگیرند، در نتیجه این دو محقق کوشش کردند مهارت ابراز وجود را به آنها بیاموزند.
جرأتورزی شامل احقاق حقوق خود، ابراز افکار و عقاید و احساسات خود به شیوهای مناسب و مستقیم و صادقانه است، به گونهای که حقوق دیگران را از بین نبریم و همچنین رفتاری است که شخص را قادر میسازد تا به نفع خود عملکند، بیهیچگونه اضطرابی رفتاری متکّی به خود داشتهباشد، احساسات واقعی خود را صادقانه ابرازکند و با توجه به حقوق دیگران، حق خود را به دستآورد. (هارجی،2005)
به اعتقاد ولپه (1982) جرأتمندی عبارت از بیان مناسب و صحیح هرنوع هیجانی به غیر از اضطراب نسبت به فرد دیگری است. وجود چنین رفتاری در فرد سبب میشود که احساسات و هیجانات خود را در برابر رفتار دیگران که میتواند طیف وسیعی از تحقیر تا تحریک را همراه داشتهباشد بدون ترس و به شکلی صحیح ابراز دارد.
آلبوتی و آمونس (1975)رفتار جرأتمندانه را ایستادگی در حفظ شأن انسانی و نفوذ میدانند و به این طریق میان این مفهوم با رفتار پرخاشگرانه مرز قاطعی میکشند.
بی شک حوزه درمان آلام بشری یکی از چالش انگیزترین عرصههای تخصصی است و روان درمانی نیز به واسطه ارتباط مستقیمی که با سلامت جسمانی و روانی دارد، در زمره مهمترین آنها به شمار میآید. حوزه (رواندرمانی) از قدمتی به فراخنای خلقت آدمی و عمری به جوانی رشتههای روانپزشکی و روانشناسی برخوردار است. (کوری[8] 2001، ترجمه بهاری و دیگران، 1386)
اوّلینبار که نظریه تحلیل تبادلی ارائه و به عموم عرضه گردید در سال 1975 و در یک کنفراس حرفهای در شهر لسآنجلس بود. برن در سال 1961 کتاب تحلیل تبادلی در رواندرمانی را منتشر کرد و در آن رئوس اصلی دیدگاه خود را شرح داد. پیروان او مطالب دیگر به آن اضافهکردند و کنش عملی آن را تصحیحنمودند. در تحلیل تبادلی نقش محیط و ارتباط اجتماعی از اهمّیت فراوانی برخوردار است. با این حال نهایتاً افراد مسئول زندگی و رفتار خود هستند و فرد باید این مسئولیّت را پذیرا باشد و به نقش خود در زندگی بیش از هرعامل دیگری توجهنماید. (فیروز بخت، 1386)
درمان شیوه تصمیمگیری مجدد[9]بر اساس مفاهیمی چون احکام، تصمیمهای اولّیه و تصمیمهای جدید استوار است. درمان تصمیمگیری مجدد شکلی از تحلیل تبادلی است که برای درک نحوه گسترش یادگیری دوران کودکی به بزرگسالی، چارچوب مفیدی ارائه میکند. این رویکرد بر این فرض استوار است که بزرگسالان بر اساس فرضهای گذشته که زمانی برای ارضای نیازهای حیاتی آنها مناسب بود امّا دیگر ارزشمند نیست، تصمیمگیری میکنند. این رویکرد بر ظرفیت تغییردادن تصمیمهای اولّیه تأکید میکند و به سوی افزایش آگاهی فرد، با هدف تواناساختن مراجعان برای تغییردادن دوره زندگیشان جهتگیری شدهاست. در درمان تصمیمگیری مجدد، مراجعان میآموزند که چگونه قواعدی که در کودکی دریافت و ترکیب کردهاند، اعمال آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. (کوری 2001، ترجمه اعتمادی و هاشمی اذر،1385)
گلدینگ[10]1978)) خاطر نشان میسازد که تصمیمهای اولّیه نه بر اساس یک وضعیت فکری بلکه بر اساس یک وضعیت احساسی گرفته شدهاست. بنابراین، برای خروج از پیشنویس باید با آن احساسهای کودک که در زمان تصمیم اولّیه تجربه کردهاست، دوباره تماس حاصلکند، با بیان احساسها آن وضعیت را خاتمه بخشند و تصمیم اولّیه را با یک تصمیم مجدد مناسب و نو عوضکند. این کار را میتوان از طریق تخیّل و تصوّر یا رؤیاپردازی انجامداد و یا کار برروی صحنه اولّیه که در آن مراجع به گذشته برمیگردد تا یک صحنه اولّیه آسیبرسان را به یادآورد و آن را دوباره تجربهکند. (استوارت و جونز[11]،1987، ترجمه داد گستر، 1386)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
و..........
توجه :
لطفا از این پروژه در راستای تکمیل تحقیقات خود و در صورت کپی برداری با ذکر منبع استفاده نمایید.
بررسی اثربخشی آموزش مولفه های تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی تحصیلی و افزایش جرات ورزی دانش آموزان
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 149 صفحه
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
1-1.مقدمه. 2
1-2.بیان مساله. 5
1-3.اهمیت وضرورت پژوهش…. 7
1-4.اهداف پژوهش…. 8
1-5.سؤالات پژوهش…. 9
1-6.فرضیههای پژوهش…. 9
1-7.تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1نظریه های مربوط به خودناتوان سازی… 14
2-1-1.نظریه آدلر. 14
2-1-2.نظریه موری… 15
2-1-3.نظریه اسناد. 16
2-1-4.نظریه خود ارزشی… 18
2-1-5.نظریه هدف.. 20
2-2تعریف خودناتوان سازی.. 21
2-3تعریف خودناتوان سازی تحصیلی… 25
2-4زیربنای انگیزیشی خودناتوان سازی… 25
2-5-1تعریف مفهومی شک… 26
2-5-2 اساس عمومی –خصوصی خودناتوان سازی. 27
2-5-3 نقش های خود حمایتی خود ارتقایی. 28
2-6خودناتوان سازی و عملکرد تحصیلی… 29
2-7خودناتوان سازی و تقلب.. 29
2-8پیامد های عاطفی خودناتوان سازی. 29
2-9 تعریف جرات ورزی 30
2-10جرات ورزی در نظریات روان شناسی… 34
2-10-1 نظریه تحلیل تبادلی… 34
2-10-2 روان شناسی مثبت نگر. 35
2-10-3 روان شناسی وجودی 35
2-10-3 نظریه دلبستگی… 36
2-10-4 نظریه رفتارگرا 36
2-11 رفتارهای جرات ورزانه. 37
2-11-1رد جرات ورزانه. 37
2-11-2 درخواست جرات ورزانه. 37
2-11-3 بیان جرات ورزانه. 38
2-12 انواع جرات ورزی 39
2-13 مولفه های جرات ورزی… 40
2-14کارکردهای جرات ورزی 41
2-15 عوامل موثر بر جرات ورزی… 41
2-16 ویژگی های اشخاص جرات ورز. 43
2- 17راهبرد تصمیم گیری مجدد(مقدمه). 43
2-18چگونگی شکل گیری راهبرد تصمیم گیری مجدد. 44
2-19راهبرد تصمیم گیری مجدد. 45
2-20 اصول کلی رویکرد تحلیل تبادلی… 46
2-21 الگوی حالات من.. 47
2-22گشتالت درمانی……………………………………………………………………………………………………49
2-23 مفهوم نمایشنامه زندگی……………………………………………………………………………..50
2-24 تصمیمات…………………………………………………………………………………………………..52
2-25 تنگناها و تصمیمات مجدد…………………………………………………………………………..52
2-26 توالی فرآیند تصمیم گیری مجدد………………………………………………………………..53
2-27 اصول کلی رویکرد تصمیم گیری مجدد……………………………………………………….55
2-27-1 بازدارنده ها……………………………………………………………………………………………………………………..55
2-27-2 سایق ها…………………………………………………………………………………………………………………………..64
2-27-3 قراردادها………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-27-3-1 قرارداد با مراجعین بی میل و اجباری……………………………………………………………………….65
2-27-4 نوازش ها…………………………………………………………………………………………………………………………66
2-28 تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………65
2-29 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………………………………………………………72
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1.مقدمه. 79
3-2طرح پژوهش 79
3-3روش پژوهش…. 80
3-4جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری… 80
3-5ابزار پژوهش و شیوه نمره گذاری آن.. 81
3-5-1پرسشنامه خودناتوان سازی… 81
3-5-2 پرسشنامه جرات ورزی… 81
3-6 روش اجرای پژوهش…. 82
3-7 خلاصه جلسات پروتکل آموزشی… 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-1.مقدمه. 87
4-2 یافته های پژوهشی (آمار توصیفی)… 87
4-3-فرضیه های پژوهش…. 90
4-3-1 فرضیه اول.. 90
4-3-2 فرضیه دوم.. 94
4-3-3 فرضیه سوم.. 96
4-3-4 فرضیه چهارم. 98
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1.مقدمه. 101
5-2بحث و نتیجه گیری… 101
5-3محدودیت های پژوهش.. 113
5-4پیشنهادات پژوهشی… 311
5-5.پیشنهادات کاربردی… 113
فهرست منابع
منابع فارسی… 114
منابع انگلیسی… 121
پیوستها
پروتکل آموزشی… 124
پرسشنامه خودناتوان سازی… 134
پرسشنامه جرات ورزی… 137
فهرست جدول ها
جدول 1-4………………………………………………………………………………………………………………………………….87
جدول2-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..89
جدول3-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..90
جدول4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..91
جدول5-4………………………………………………………………………………………………………………………………….91
جدول6-4………………………………………………………………………………………………………………………………….92
جدول7-4………………………………………………………………………………………………………………………………….93
جدول8-4…………………………………………………………………………………………………………………………………..93
جدول9-4………………………………………………………………………………………………………………………………….94
جدول10-4……………………………………………………………………………………………………………………………….94
جدول11-4………………………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول12-4………………………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول13-4………………………………………………………………………………………………………………………………..96
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مولفه های رویکرد تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی و افزایش جرات ورزی دانش آموزان بوده است. روش این پژوهش از نوع پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است. جامعه پژوهش عبارتند از کلیه دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بوده اند. از میان مدارس پسرانه دروه هنرستان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران از طریق نمونه گیری خوشه ای یک مدرسه انتخاب و پس از اجرای پرسشنامه خودناتوان سازی و جرات ورزی بر روی کلیه دانش آموزان سال سوم، دو کلاس که بیشترین نمره را در خودناتوان سازی و کمترین نمره را در جرات ورزی کسب کردند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. مولفه های رویکرد تصمیم گیری مجدد در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
نتیجه: برای تحلیل آماری داده های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که بین گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد و فرضیه پژوهش تائید می گردد. (p<0/001)
یافته ها: آموزش مولفه های تصمیم گیری مجدد بر کاهش خودناتوان سازی و افزایش جرات ورزی موثر است.
مقدمه و بیان مسئله
پس از پایانیافتن دوره کودکی، فرد وارد مرحلهای میشود که شرایط آن با شرایط دوره قبل کاملاً متفاوت است. این دوره به نوجوانی معروف است (اکبری 1381). در فرهنگ و بستر انتقال از مرحله کودکی را به مرحلهی بالندگی در دورهای تدریجی از جریانزندگی، نوجوانی میگویند که با تحول عمیق در جسم و روان و قدرت تجسم و تخیل زیاد همراهاست. دوره نوجوانی تقریباً از 12سالگی شروع میشود و تا آخر دههی دوّم زندگی انسان ادامه مییابد. در نوشتههای پاپیروس مصری حدود 4000 سال پیش، نسبت به وضع نوجوانان اظهار نگرانی شدهاست و نیز در قدیمیترین مطالعاتی که در زمینه نوجوانی به عمل آمدهاست، فلاسفه بزرگ یونان، جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاست. (شرفی،1383)
دوران نوجوانی از ادوار پراهمّیت در فرآیند رشدفردی و اجتماعی محسوب میشود. قدمگذاردن به این دوره معمولاً با بلوغ آغاز میشود شکوفایی غریزه جنسی، تثبیت و تحکیم علایق و منافع شغلی و اجتماعی، میل به آزادی و استقلال از ویژگیهای مهم این دوره است. از یک سوء فشار غرایز و میل به تبعیت از ارزشهای نوجوانی، و فشارهای گروهی میل به ابراز وجود، پیریزی زندگی مستقل او را در یک بحران فکری و یک آشفتگی روانی قرار میدهد. (فروعالدین و همکاران ،1382)
یکی از عواملی که بر پیشرفت و وضعیت تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد استفاده از راهبرد خودناتوانسازی است. خاستگاه خودناتوانسازی را باید در نظریّههای شخصیت و بهویژه در دیدگاه روانکاوی جستوجو کرد. موری[1](1983) معتقداست هر فردی نیازدارد که در برابر انتقاد و سرزنش، حمله و هجوم به دفاع از خود پرداخته و یا با دلیلتراشی به توجیه آن بپردازد. آدلر[2] (1907) نیز براین باور است که هرانسانی با ظرفی بالقوه به دنیا میآید که گاه آن نقص را برای خودداری از انجام کارهای دشوار یا توجیه شکست بهانه میکند و از این طریق به بهانهتراشی میپردازد.
پس از این پژوهشگران بسیاری از نیازها و انگیزههای انسان را به بوتهی آزمایش گذاشتند و بدین وسیله نظریههای جدیدی مطرح شد، یکی از این نظریهها نظریه اسناد میباشد. مطابق با این نظریه افراد تلاش میکنند که در مواجه با دیگران، شکست را به عوامل بیرونی مانند شانس و دشواری تکلیف و موفقیت را به عوامل درونی مانند استعداد و توانایی نسبتدهند. (هایدر[3] ،1958)
بعد از آن دو پژوهشگر به نامهای برگلاس و جونز[4](1978) متوجه شدند برخی مواقع افراد به جای اینکه پس از دریافت بازخورد عملکرد به توجیه آن بپردازند، از پیش راهبردهایی را به کار میگیرند تا با توجه به آن شکست احتمالی بعدی را توجیه نمایند. آنها این راهبردها را راهبردهای خودناتوانسازی نام نهادند، چرا که استفاده از آنها به تضعیف عملکرد میانجامد.
راهبردهای خودناتوانسازی، دستهای از شرایط پیشایندی هستند که افراد فراهم میسازند، به این امید که جانشین عواملی شوند که در آینده ممکناست شایستگی آنها را مورد تردید قراردهند.
اخیراً پژوهش پیرامون خودناتوانسازی به حیطهی آموزشگاهی نیز وارد شدهاست. به نظر میرسد که برخی از دانشجویان و دانش آموزان عالماً و عامداً تلاش نمیکنند، مطالعه خود را به آخرین لحظه موکول میکنند، شب قبل از امتحان را به بطالت میگذرانند و یا از دیگر راهبردهای خودناتوانسازی استفاده میکنند تا از تلویحات منفی شکست احتمالی بکاهند. (شکر کن، 1384)
استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی با سن دانشآموز درارتباط است، چرا که برای استفاده هدفمند از این راهبرد باید سنی برسد که قابلیت شناختی لازم برای تشخیص بین تلاش و توانایی را کسبکنند، که معمولاً کودکان از سنین نوجوانی به بعد به این باور میرسند که عملکرد خوب بدون تلاش، یا با تلاش اندک نشانهای از توانایی بالاست، و یا بالعکس، شکست به دنبال تلاش زیاد نشانه فقدان توانایی است (نیکولز و میلر[5] 1984). خودناتوانسازی از قبل در مورد وضعیتهایی استفاده میشود که احتمال موفقیت در آن کمباشد.
یکی از مهارتهای اجتماعی که در روانشناسی نوین به ویژه روانشناسی سلامت تأکید زیادی بر آن صورت میگیرد، جرأتورزی است که از بنیانهای دستیابی به رفتار سالم فرض میشود (شعبانی پور 1386)
مبحث ابراز وجود سابقهای طولانی در رفتاردرمانی دارد و سرآغاز آن به کارهای سالتر [6](1949) و ولپه[7](1975) باز میگردد. اینان متوجه شدند برخی از انسانها نمیتوانند حق خود را بگیرند، در نتیجه این دو محقق کوشش کردند مهارت ابراز وجود را به آنها بیاموزند.
جرأتورزی شامل احقاق حقوق خود، ابراز افکار و عقاید و احساسات خود به شیوهای مناسب و مستقیم و صادقانه است، به گونهای که حقوق دیگران را از بین نبریم و همچنین رفتاری است که شخص را قادر میسازد تا به نفع خود عملکند، بیهیچگونه اضطرابی رفتاری متکّی به خود داشتهباشد، احساسات واقعی خود را صادقانه ابرازکند و با توجه به حقوق دیگران، حق خود را به دستآورد. (هارجی،2005)
به اعتقاد ولپه (1982) جرأتمندی عبارت از بیان مناسب و صحیح هرنوع هیجانی به غیر از اضطراب نسبت به فرد دیگری است. وجود چنین رفتاری در فرد سبب میشود که احساسات و هیجانات خود را در برابر رفتار دیگران که میتواند طیف وسیعی از تحقیر تا تحریک را همراه داشتهباشد بدون ترس و به شکلی صحیح ابراز دارد.
آلبوتی و آمونس (1975)رفتار جرأتمندانه را ایستادگی در حفظ شأن انسانی و نفوذ میدانند و به این طریق میان این مفهوم با رفتار پرخاشگرانه مرز قاطعی میکشند.
بی شک حوزه درمان آلام بشری یکی از چالش انگیزترین عرصههای تخصصی است و روان درمانی نیز به واسطه ارتباط مستقیمی که با سلامت جسمانی و روانی دارد، در زمره مهمترین آنها به شمار میآید. حوزه (رواندرمانی) از قدمتی به فراخنای خلقت آدمی و عمری به جوانی رشتههای روانپزشکی و روانشناسی برخوردار است. (کوری[8] 2001، ترجمه بهاری و دیگران، 1386)
اوّلینبار که نظریه تحلیل تبادلی ارائه و به عموم عرضه گردید در سال 1975 و در یک کنفراس حرفهای در شهر لسآنجلس بود. برن در سال 1961 کتاب تحلیل تبادلی در رواندرمانی را منتشر کرد و در آن رئوس اصلی دیدگاه خود را شرح داد. پیروان او مطالب دیگر به آن اضافهکردند و کنش عملی آن را تصحیحنمودند. در تحلیل تبادلی نقش محیط و ارتباط اجتماعی از اهمّیت فراوانی برخوردار است. با این حال نهایتاً افراد مسئول زندگی و رفتار خود هستند و فرد باید این مسئولیّت را پذیرا باشد و به نقش خود در زندگی بیش از هرعامل دیگری توجهنماید. (فیروز بخت، 1386)
درمان شیوه تصمیمگیری مجدد[9]بر اساس مفاهیمی چون احکام، تصمیمهای اولّیه و تصمیمهای جدید استوار است. درمان تصمیمگیری مجدد شکلی از تحلیل تبادلی است که برای درک نحوه گسترش یادگیری دوران کودکی به بزرگسالی، چارچوب مفیدی ارائه میکند. این رویکرد بر این فرض استوار است که بزرگسالان بر اساس فرضهای گذشته که زمانی برای ارضای نیازهای حیاتی آنها مناسب بود امّا دیگر ارزشمند نیست، تصمیمگیری میکنند. این رویکرد بر ظرفیت تغییردادن تصمیمهای اولّیه تأکید میکند و به سوی افزایش آگاهی فرد، با هدف تواناساختن مراجعان برای تغییردادن دوره زندگیشان جهتگیری شدهاست. در درمان تصمیمگیری مجدد، مراجعان میآموزند که چگونه قواعدی که در کودکی دریافت و ترکیب کردهاند، اعمال آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. (کوری 2001، ترجمه اعتمادی و هاشمی اذر،1385)
گلدینگ[10]1978)) خاطر نشان میسازد که تصمیمهای اولّیه نه بر اساس یک وضعیت فکری بلکه بر اساس یک وضعیت احساسی گرفته شدهاست. بنابراین، برای خروج از پیشنویس باید با آن احساسهای کودک که در زمان تصمیم اولّیه تجربه کردهاست، دوباره تماس حاصلکند، با بیان احساسها آن وضعیت را خاتمه بخشند و تصمیم اولّیه را با یک تصمیم مجدد مناسب و نو عوضکند. این کار را میتوان از طریق تخیّل و تصوّر یا رؤیاپردازی انجامداد و یا کار برروی صحنه اولّیه که در آن مراجع به گذشته برمیگردد تا یک صحنه اولّیه آسیبرسان را به یادآورد و آن را دوباره تجربهکند. (استوارت و جونز[11]،1987، ترجمه داد گستر، 1386)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
و..........
توجه :
لطفا از این پروژه در راستای تکمیل تحقیقات خود و در صورت کپی برداری با ذکر منبع استفاده نمایید.
پایان نامه روانشناسی - اثربخشی آموزش مولفه های تصمیم گیری مجدد بر کاهش خود ناتوان سازی تحصیلی