هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازارمحصول بر معاملات با اشخاص وابسته در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای سنجش معاملات با اشخاص وابسته از شاخصهای معاملات خرید و فروش با اشخاص وابسته و برای سنجش رقابت در بازار محصول شاخصهای هرفیندال-هیرشمن (1964) و لرنر تعدیل شده (1958) استفاده شده است. جهت انجام این پژوهش نمونهای مشتمل بر 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1383-1392 با روش حذف سیستماتیک انتخاب گردیده است. برای برآورد مدل آماری پژوهش نیز روش رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از دادههای تابلویی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که رقابت در بازار محصول بر معاملات خرید از اشخاص وابسته تأثیر معناداری ندارد. همچنین رقابت در بازار محصول بر معاملات فروش به اشخاص وابسته تأثیر معکوس دارد
تاثیر رقابت در بازار محصول بر معاملات با اشخاص وابسته