پیشگفتار
فضاهای فرهنگی به عنوان یکی از زیر ساخت ها برای شناساندن ویژگی های فرهنگی و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها به شمار می روند. این فضاها برای ایفای نقشی که بر عهده دارند باید با طبیعت فعالیتهایشان سازگاری داشته باشند. سینما یکی از وسایل ارتباط جمعی سمعی و بصری می باشد. این رسانه نه تنها از این دو خصوصیت برخوردار است بلکه از نظر مکانی و زمانی محدودیتی ندارد. هر چند امروزه به دلیل گسترش تلویزیون و سایر تکنولوژیها گاهی احساس می شود سینما اهمیت گذشته خود را تا حدی از دست داده است ولی هنوز نمی توان نقش آن را تکوین افکار عمومی نادیده گرفت. در گذشته سینما نه تنها وسیله ای برای تفریح و تفنن که به عنوان وسیله ای موثر در جهت انتشار اخبار و رویداد های سراسر گیتی مورد استفاده قرار گرفت. در زمان جنگ جهانی دوم اخبار و وقایع مصور جنگی از طریق نمایش در سینماهای کشورهای متخاصم بخصوص در آلمان در معرض دید عامه گذاشته می شد و طرفین در جنگ یعنی متحدین و متفقین سعی داشتند از کاربرد موثر برای تقویت روحیه مردم و نظامیان کشورهای خود جهت ادامه جنگ استفاده کنند. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و بعد از ظهور تلویزیون در عرصه جهان از وسعت و گسترش رسالت سینما در انتشار اخبار و رویدادها به میزان وسیعی کاسته شد و اکنون سینما دیگر آن نقش انتشار اخبار را ندارد و بصورت یک هنر نمایشی از آن استفاده می شود و مهمترین رسالت آن ارائه الگو از طریق داستانهای سینمایی است.
فدریکو ماریو در مقاله ای تحت عنوان حفظ میراث سینمایی بیان می دارد : از متخصصان سینما و سینما روها دعوت می کنیم تا کوشش هایشان را با کسانی هماهنگ کنند که در هر کشور وظیفه شان تضمین حفظ سینمای ملی است. تا امکان بوجود آمدن یک فیلمخانه جامع فراهم گردد. از تهیه کنندگان فیلم، بازیگران، کارگردانها، تکنسین ها و عوامل فنی دعوت می کنیم تا کوشش هایشان را هماهنگ سازند و بنیادها و موسساتی به وجود آید که عامه مردم از لزوم حفظ میراث سینمای ملی و بین المللی آگاه سازد.
سینمای ایران هم مانند دیگر کشورها به خوبی می داند همواره از نبود یک تشکیلات منسجم حرفه ای رنج می برد. این تشکیلات حرفه ای و فیلمخانه ملی در ایران با عنوان خانه سینما ایجاد شده. خانه سینما نزدیک به ده سال قبل (1368) با هدف حفظ و صیانت حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران حرفه ای مومن و متعهد تولید، توزیع و نمایش این هنر- صنعت از طریق ایجاد امنیت شغلی و تاًمین اجتماعی و همچنین کمک به آموزش و ارتقاء حرفه ای به منظور بالا بردن کارایی آنها در جهت رسیدن به سینمای مطلوب جمهوری اسلامی روی کاغذ شکل گرفت و در حال حاضر موسسه ای است مستقل ، غیر انتفاعی و غیر دولتی که زیر نظر وزارت ارشاد عمل می کند.
این رساله در واقع تلاشی است در جهت پیدا کردن چهار چوب فضایی سینما .
مطالب پایان نامه از سه بخش کلی:
1- شناخت و آشنایی با سینما
2- معیارها و تحلیل کلی موضوع .
3- طراحی.
فهرست مطالب
پیشگفتار 1
فصل اول : انواع هنر و رابطه آن با سینما
1-1 مقدمه 4
1-2 سینما و عکاسی 5
1-3 سینما و نقاشی 5
1- 4 سینما و ادبیات 5
1 -5 سینما و تئاتر 6
1- 6 سینما و موسیقی 6
1 – 7 سینما و حرکات موزون 7
1 – 8 سینما و معماری 7
1 – 9 نتیجه گیری 7
فصل دوم:کلیاتی در مورد سینما
2 – 1 سینما : هنر و فیلم 10
2- 2 سینما: هنر و صنعت 12
2 – 3 مکاتب و سبک های سینمایی 14
2 – 4 پیدایش نوع (ژانر در سینما) 16
2 – 5 جشنواره های بین المللی 19
فصل سوم : شکل گیری فضایی استودیو های بزرگ جهان
3 – 1 هالیوود 21
3 – 2 چینه چیتا، شهر سینمایی رم 23
3 – 3 استودیو های بابلزبرگ آلمان 25
فصل چهارم : شناخت سینمای ایران
4 – 1 سیر تحول سینمای ایران 28
4 – 2 زمینه سازان تحول 31
4 – 3 انقلاب اسلامی و سینمای ایران 33
4 - 4 زایش سینمای ایران 34
4 - 5 نتیجه گیری 39
4 - 6 مراحل تهیه فیلم های حرفه ای در ایران 40
4 - 7 مراجع قانونی سینمای ایران 41
4 - 9 بررسی انگیزه های شکل گیری خانه سینما 42
فصل پنجم : شناخت سینما ، تئاتر و عکاسی تبریز
5 - 1 تبریز نخستین شهرایران که صاحب سینما شد 45
5 – 2 نخستین نمایشنامه و تئاتر در تبریز شکل گرفت 53
5 – 2 – 1 نخستین تئاتر 54
5 – 3 ملک قاسم میرزا آغازگر عکاسی در تبریز 62
فصل ششم : تعیین مقیاسها و معیارهای طراحی
6 - 1 تعاریف پایه 67
فضاهای تشکیل دهنده سینما
6 - 2 سالن نمایش 70
6 – 2 – 1 فواصل دید 70
6 – 2 – 2 زوایای دید 71
6 – 2 – 3 زوایای تابش و فاصله پروژکتور نسبت به پرده 71
6 – 2 – 4 صندلی تماشاگران 72
6 – 2 – 5 راهروهای سالن نمایش 74
6 – 2 – 6 ورودی ها و خروجی های سالن نمایش 75
6 – 2 - 7پرده نمایش 77
6 – 2 – 8 سایر ملاحظات در سالن نمایش 78
6 – 3 سالن انتظار 79
6 – 3 – 1 مشخصات عمومی 79
6 – 4 اتاق پروژکتور و ملحقات آن 80
6 – 5 ورودی سینما 81
6 – 6 سرویسهای بهداشتی 81
6 – 7 فضاهای اداری 81
6 – 8 انبار و اتاق تاسیسات 82
6 – 9 پارکینگ های سینما 82
6 – 10 بوفه و رستوران 83
6 – 11 نمونه سینماهای موجود در جهان 84
فصل هشتم : طراحی
8- 1 توجیه طرح 115
8 – 1 – 2 توجیه نمای سینما 116
8 – 1 – 3 توجیه عرصه و اعیانی مجموعه از لحاظ ایمنی 117
8 - 2 تجزیه و تحلیل طرح 118
8 - 2 - 1 سازه 118
8 - 2 - 2 نور طبیعی 119
8 - 2 - 3 توده 119
8 - 2 - 4 ارتباط پلان با نما یا مقطع 119
8 - 2 - 5 جزء یا واحد به کل 120
8 - 2 - 6 هندسه 121
8 - 2 - 7 الحاقی 121
8 - 2 - 8 سلسله مراتب 121
منابع و ماخذ
توجه :
لطفا از این پروژه در راستای تکمیل مطالعات و تحقیقات خود استفاده نمایید و از ارایه مستقیم این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی ، خودداری فرمایید.
دانلود رساله طراحی سینما 141 ص فایل ورد