کشور ایران با تنوع وسیع آب و هوایی در پارهای از مناطق آن در زمینه تولید برخی از محصولات کشاورزی نظیر پسته، خرما، کشمش، بادام، گردو، زعفران و زیره و زرشک از مزیت نسبی قابل توجهی برخوردار است ، لذا جهت اتخاذ سیاستهای مطلوب در زمینه بهبود نظام بازاریابی و بازاررسانی و توسعه صادرات آنها نیاز به مطالعات اقتصادی به صورت علمی حائز اهمیت میباشد (ترکمانی، 1378) .ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زیره و زرشک دنیا هنوز در بازار جهانی جایگاه مشخص و روشنی ندارد و مجبور است به دلایلی از جمله تبلیغات منفی رقبا محصول خود را به کمتر از نصف قیمت جهانی بهفروش رساند لذا در این مطالعه وضعیت بازاریابی و بازاررسانی این محصولات به صورت مطالعهای موردی در مناطق عمده کشت استان خراسان مورد بررسی قرار گرفته است.از جمله اهداف این مطالعه: بررسی و شناخت عملیات بازاررسانی زیره و زرشک، تعیین مسیر، حاشیه، سود، کارایی و ضریب هزینه بازاریابی زیره و زرشک، برآورد هزینه خدمات بازاریابی و بررسی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی زیره و زرشک و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت بازاریابی زیره و زرشک می باشد. با توجه به فقدان انتشار مطالعات اقتصادی جامع در زمینه های فوق، در مورد زیره سبز و زرشک ایران ضرورت و اهمیت این تحقیق را نیز ایجاب مینماید. در این تحقیق جامعه آماری مورد مطالعه زیره کاران و زرشک کاران استان خراسان میباشد. برای انجام تحقیق شهرستانهای سبزوار، اسفراین، تربتحیدریه قائنات و بیرجند انتخاب و جمعا 100 پرسشنامه تولید کننده زیره و زرشک، 25 پرسشنامه عمده فروش و 50 پرسشنامه خرده فروش تکمیل گردیده است
مقدمه
مواد و روشها
مسیر بازاررسانی
ضریب هزینه بازاریابی
حاشیه بازاریابی
کارایی بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی
شفافیت بازار
نتایج و بحث
مسیر بازاررسانی زیره
قیمت گذاری زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
حاشیه بازاریابی در مسیرهای مختلف بازاریابی
هزینه بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
سود بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضریب هزینه بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضایعات زیره در مراحل مختلف بازاریابی
عدم کارایی بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی زیره
شفافیت بازار زیره
قیمت گذاری زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
حاشیه بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
هزینه های بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
سود بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضریب هزینه بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضایعات زرشک در مراحل مختلف بازاریابی
عدم کارایی بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی زرشک
شفافیت بازار زرشک
مشکلات اساسی موجود در بازابابی زیره و زرشک
پیشنهادات جهت بهبود بازاریابی زیره و زرشک
منابع مورد استفاده
43صفحه
word
مقدمه
مواد و روشها
مسیر بازاررسانی
ضریب هزینه بازاریابی
حاشیه بازاریابی
کارایی بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی
شفافیت بازار
نتایج و بحث
مسیر بازاررسانی زیره
قیمت گذاری زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
حاشیه بازاریابی در مسیرهای مختلف بازاریابی
هزینه بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
سود بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضریب هزینه بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضایعات زیره در مراحل مختلف بازاریابی
عدم کارایی بازاریابی زیره در مسیرهای مختلف بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی زیره
شفافیت بازار زیره
قیمت گذاری زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
حاشیه بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
هزینه های بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
سود بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضریب هزینه بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
ضایعات زرشک در مراحل مختلف بازاریابی
عدم کارایی بازاریابی زرشک در مسیرهای مختلف بازاریابی
مدلهای حاشیه بازاریابی زرشک
شفافیت بازار زرشک
مشکلات اساسی موجود در بازابابی زیره و زرشک
پیشنهادات جهت بهبود بازاریابی زیره و زرشک
منابع مورد استفاده
43صفحه
word
بازاریابی در ایران