اهداف:
- شناخت حداقل سه احساس یا هیجان
- شناختن تفاوت بین احساسات منفی(بد) و رفتار منفی
مراحل کار:
1- به گروه های 4 نفری تقسیم شوید. هر گروه فهرستی از انواع مختلف احساسات را تهیه کند. هر یک از اعضای گروه ها یکی از احساسات را در چهره و رفتار خود نشان دهد.
2- موقعیت هایی را که معمولا اکثر افراد در آن هر یک از احساسات ذکر شده را تجربه می کنند بنویسید.
هر یک از افراد گروه بگوید که وقتی هر یک از احساسات گفته شده را تجربه می کند،چه رفتاری نشان می دهد؟
3- در گروه به این سؤال ها پاسخ دهید:
(آیا احساس بدی وجود دارد؟)،(چرا این احساس ها بد هستند؟)
نتیجه گیری:
- چه کار کردیم؟
- چرا؟
- چه احساسی داشتید؟
امیر در کلاس سوم دبیرستان درس می خواند. مشکل اصلی امیر در مدرسه و منزل،عصبانیت است. او خیلی زود عصبانی می شود و هنگام عصبانیت نمی تواند رفتار خود را کنترل کند.امیر هنگام عصبانیت رفتارهای بسیار خشن انجام می دهد. هر چند روز یک بار حتما با دوستان مدرسه یا هم محلی هایش درگیر می شود.چنین درگیری هایی معمولا به دعوا و کتک کاری کشیده می شود. هر چند امیر پس از مدت کوتاهی به شدت پشیمان می شود، ولی این پشیمانی نمی تواند رفتارهای خشن اش را جبران کند.
حمید عضو یک تیم فوتبال است.وقتی تیم آنها با تیم دیگری مسابقه داشت،داور به ناحق به او کارت زرد دارد.حمید بسیار عصبانی شد و شروع به داد زدن و توهین به داور کرد.در نهایت داور او را از بازی اخراج کرد.حمید آنقدر عصبانی شد که به داور حمله کرد و او را کتک زد. بازی به هم ریخت و حمید تا یک سال از بازی در تیم محروم شد.
آیا شما نیز عصبانی می شوید؟هنگام عصبانیت چه می کنید؟آیا کاری می کنید که بعدا پشیمان شوید؟آیا کاری می کنید که عواقب بدی برای تان داشته باشد؟
تعریف خشم
خشم احساسی است که به صورت بدنی(جسمانی)و هیجانی ابراز می شود.خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می گردد. این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت باشد.
همان طور که گفته شد خشم احساسی طبیعی و لازم است،ولی وقتی شدت آن خیلی زیاد باشد،به کرات اتفاق بیفتد و نحوة ابراز خشم توسط فرد مناسب نباشد،می تواند مشکل ساز شود.
اهداف:
- تشخیص علایم جسمانی همراه با خشم
- تشخیص زود هنگام وجود خشم
مراحل کار:
1- در گروه بزرگ بمانید.تمام افراد گروه سعی کنند موقعیتی را که طی آن شدیدا دچار خشم شده بودند یادآوری کنند. سعی کنید تمام جزئیات آن موقعیت حتی آن چه را که به خود می گفتید، به یاد آورید.
2- یکی از دانش آموزان خاطرةخشم خود را برای گروه توصیف کند.
3- در ستون اول برگة شمارة 1 بنویسید که هنگام احساس خشم چه حس هایی را تجربه می کردید؟
4- در ستون دوم،هر یک از علایم را از نظر ترتیب ظهورشان نمره گذاری کنید. به این صورت که در برابر اولین حسی که هنگام خشم تجربه می کنید،شمارة 1 و به ترتیب،2و3و… بگذارید.
نتیجه گیری:
- چه کار کردیم؟
- چرا؟
- چه احساسی داشتید؟
علایم هشدار در مورد خشم
علایم جشمانی همراه با خشم عبارتنداز:
- افزایش ضربان قلب
- افزایش فشار خون
- گشاد شدن مردمک چشم
- منقبض شدن عضلات
- تغییر رنگ چهره(سرخ شدن یا رنگ پریدگی)
- داغ شدن یا یخ کردن
- بی حس شدن برخی قسمت های بدن
- تغییر تنفس
هر فردی در هنگام عصبانیت برخی از علایم را تجربه می کند. هنگام عصبانیت کدام یک از علایم در شما دیده می شود؟بسیاری از افراد از احساسات جسمانی همراه با خشم به عنوان احساس فشاری که ناگهان از سمت قلب(دل)آدم شروع شده و در تمام بدن پخش می شود، یا می کنند.
مورد دیگری که مهم می باشد،ترتیب ظهور این علایم است. اولین علامتی که هنگام خشم در شما به وجود می آمد،کدام است؟علایم بعدی کدام اند؟از زمان ظهور کدام علامت به بعد است که دیگر کنترل خشم سخت می شود؟
اهداف:
- شناخت موقعیت های موجد خشم
- پی بردن به اهمیت تفسیر موقیت در ایجاد خشم
مراحل کار:
1- به گروه های 3 نفری تقسیم شوید.
2- هر گروه با بحث گروهی به سؤال های موجود روی برگة شمارة 2 پاسخ دهد.
3- به تفاوت بین نظر اعضای گروه توجه کنید. آیا همةافراد پاسخ یکسانی به سؤال ها داده اند؟
4- سعی کنید نکات مشترک بین پاسخ های متفاوت را پیدا کنید.
5- نتایج را در گروه بزرگ ارائه کنید.
نتیجه گیری:
- چه کار کردیم؟
- چرا؟
- چه احساسی داشتید؟
موقعیت های موجد خشم
برای این که بهتر بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم،ابتدا باید بدانیم که در چه موقعیت هایی بیش تر احتمال دارد عصبانی شویم.
شامل 14 صفحه word
دانلود مقاله کنترل خشم