لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه65
فهرست مطالب
صفحه
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه. 9
3-1 ضرورت و اهمیت انجام تحقیق. 12
ب) رسانه های همگانی و نوجوانان. 21
2-2 بازی های رایانه ای-ویدیویی. 22
3-2-2 رسانه های گروهی (همگانی). 24
4-2-2 تاریخچه بازی های رایانه ای- ویدیویی. 24
6-2-2 تفاوت های دو جنس در بازی ها. 26
فصل پنجم: نتیجه گیری
پیوست الف- پرسشنامه جمعیت شناسی ....... 59
پیوست ب- پرسشنامه مهارت های اجتماعی. 61
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-3 میانگین و انحراف معیار پرسشنامه مهارت های اجتماعی 40
جدول 1-4 داشتن وسیله بازی رایانه ای. 42
جدول 2-4 تجربه بازی رایانه ای. 43
جدول 3-4 محل بازی رایانه ای. 43
جدول 4-4 وسیله بازی رایانه ای. 44
جدول 5-4 مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای. 45
جدول 6-4 ترجیح آزمودنی ها در مورد حضور دیگران در محل بازی 45
جدول 7-4 نحوه انجام بازی های رایانه ای. 46
جدول 8-4 وضعیت شغلی پدران در گروه نمونه. 46
جدول 9-4 وضعیت شغلی مادران در گروه نمونه. 47
جدول 10-4 میزان تحصیلات پدران در گروه نمونه. 48
جدول 11-4 میزان تحصیلات مادران در گروه نمونه. 48
جدول 12-4 شاخص های توصیفی نتایج پرسشنامه. 49
جدول 13-4 تحلیل شماره یک: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر تجربه بازی. 50
جدول 14-4 اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره یک 50
جدول 15-4 تحلیل شماره دو: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر حضور دیگران در محل بازی. 51
جدول 16-4 اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره دو 51
جدول 17-4 تحلیل شماره سه: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر محل بازی. 52
جدول 18-4 اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره سه 52
جدول 19-4 تحلیل شماره چهار: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر میزان مشغولیت با بازی. 53
جدول 20-4 اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره چهار. 53
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
دوران کودکی و نوجوانی سنین بسیار حساسی است که باعث شکل گیری شخصیت افراد می شود. آنها در این سنین یاد می گیرند چگونه در جامعه در کنار دیگران زندگی کنند و با آنها رابطه داشته باشند و نیازهای خود را برآورده سازند؛ اما اگر در این دوران مهارت های لازم را فرا نگیرند در آینده نمی توانند افراد موفقی باشند.
یکی از راه های فراگیری این مهارت ها بازی کردن است. کودک در خلال بازی نه تنها روحیه شادابی پیدا می کند، بلکه مهارت های اجتماعی را نیز می آموزد.
مسئله ای که امروزه والدین با آن درگیر هستند و برای آنها نگرانی ایجاد کرده بازی های رایانه ای است.
بازی های رایانه ای از نظر محتوا، گرافیک و نحوه ی برنامه ریزی شدن، چنان جذاب هستند که کودکان و نوجوانان و حتی افرادی با سنین بالاتر نیز جذب آنها می شوند و دوست دارند این بازی ها را انجام دهند. وقتی فرد شروع به بازی می کند، می خواهد تا آخرین مرحله پیش برود و اگر نتوانست بارها تلاش می کند. این عمل باعث می شود او نسبت به مابقی کارهایی که باید انجام دهد و همچنین زمان غافل شود. برای این افراد فقط بازی مهم است. اگر این افراد به حال خود رها شوند فراموش می کنند نیازهای اولیه خود مانند غذا خوردن را برآورده سازند. در انجام بازی های رایانه ای باید حد اعتدال را رعایت کرد وگرنه علاوه بر بیماری های جسمانی و روانی که فرد ممکن است با آن درگیر شود، باعث می شود کودکان و نوجوانان زمان کمتری را برای یادگیری علوم اختصاص دهند و درنتیجه دچار افت درسی شوند؛ البته بیشتر والدین سعی می کنند بر کارهای فرزندانشان نظارت داشته باشند؛ اما برخی از نوجوانان چنان درگیر این بازی ها می شوند که دیگر قابل کنترل نیستند. آنها از رفتن به میهمانی سرباز می زنند تا ساعات بیشتری را بتوانند صرف این بازی ها بکنند، دوست، آشنا، فامیل و همچنین غذای آنها این بازی ها می شود. در این جاست که آنها نه تنها به خود آسیب می رسانند، بلکه جامعه را در آینده با مشکلاتی مواجه می کنند؛ زیرا فردی که باید سال های بعد اداره جامعه را در دست گیرد به
تحقیق در مورد بررسی رابطه میان بازی های رایانه ای و مهارت اجتماعی نوجوانان