سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
- نظریه تحلیل رفتار متقابل
- نظریه شخصیت برن
- تحلیل کنشی حالات نفسانی
- کارکردهای حالت «کودک»
- کارکردهای حالت خود «والد
- کارکردهای مثبت و منفی «کودک طبیعی»
- بخشهای مثبت و منفی «والد کنترل کننده و مستبد»
- بخشهای مثبت و منفی «والد مهربان و پرورش دهنده»
- هدف کلی تحلیل رفتار متقابل (TA
- آسیبشناسی روانی
- آسیبشناسی ساختاری
- آسیبشناسی کارکردی
- انواع تبادل
- تشخیص حالات نفسانی
- مسدود کردن و پسراندن والد
- نمودار حالات نفسانی
- تئوری تماس اجتماعی
- نوازشهای مثبت و منفی
- نمودار نوازش
- نوازشهای شرطی
- نوازش در مقابل سرزنش
- سازماندهی وقت
- کنارهگیری
- مناسک «ادای تشریفات»
- سرگرمیها
- فعالیتها
- بازیها و باجگیریها
- مثلث نمایشی کارپمن
- صمیمیت
- پیشنویس زندگی یا نمایشنامه و ریشههای آن
- پیشنویس زندگی برنده، بازنده و غیربرنده
- تحلیل نمایشنامه زندگی
- نمودار نمایشنامهی زندگی
- نمایشنامه کوچک
- وضعیتهای زندگی
- اهداف تغییر در تحلیل رفتار متقابل
- درمان باورهای غیرمنطقی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل
- تحقیقات داخلی و خارجی در زمینه رویکرد تحلیل رفتار متقابل
- دامنه کاربرد تحلیل رفتار متقابل
مشخصات فایل:
نوع فایل: word
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش: دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات:50
گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه ای از مطالب:
نظریه تحلیل رفتار متقابل
مبتکر اولیه نظریه روانشناسی مبتنی بر تحلیل ارتباط محاورهای فردی است به نام گرینکر و اریک برن[1] که نامش بیشتر با این نظریه متداعی و همراه است در واقع تعقیبکننده و توسعهدهنده افکار گرینکر است. او کسی است که به دلیل استفادههای عملی و درمانی از این نظیر شهرت یافته است (شفیعآبادی و ناصری، 1380).
اولین بار که نظریه تحلیل تبادلی ارائه و به عموم عرضه گردید در سال 1975 در یک کنفرانس حرفهای در شهر لوسآنجلس بود. برن در سال 1961 کتاب «تحلیل تبادلی در رواندرمانی» را منتشر کرد و در آن رئوس اصلی فلسفه مفاهیم اصلی دیدگاه خود را شرح داد. کتابهای دیگر او نیز به دنبال این سخنرانی منتشر گردید. مشارکت برن در نظریه تحلیل رفتار متقابل از نظر فلسفی و نظری بود. پیروان او مطالب دیگر بدان اضافه کردند و کنش عملی آن را تصحیح نمودند (شیلینگ[2]، ترجمه آیین، 1372).
در واقع شیوه برن سازشی است بین روانکاری و تحلیل روابط متقابل، بدین معنی که روانکاوی به منزله هسته و روش تحلیل ارتباط متقابل به منزله سیب است. این تعبیر بدان معنی است که هسته سادهتر و راحتتر در داخل سیب میگنجد تا سیب در درون هسته (شفیعآبادی و ناصری، 1380)
دوسی[3] و دوسی (1979) ریشه نظریه تحلیل رفتار متقابل را در چهار مرحله خلاصه کردهاند. مرحله اول (1962-1955) با کشف حالتهای من به وسیله برن آغاز میشود. این کشف براساس آن دسته از آزمایشات عصبشناختی صورت گرفته که طی آن گفته میشود وقتی مغز شخص به طور مستقیم تحریک میشود مجدداً حالتهای گوناگون من را تجربه میکند. برن اهمیت این کشف را تشخیص داد و براساس آن سه حالت مشخص من یعنی والد، بالغ و کودک را مشخص ساخت. در دومین مرحله از رشد و تحول تحلیلی تبادلی (1966-1962) درمانگران بیشتر به تحلیل تبادلها و بازیها تاکید کردند. علاقه برن به نظریه ارتباط او را در فهم و درک این نکته یاد میداد که در بسیاری از موارد دو نوع پیام (اجتماع و روانی، همزمان با هم از یک
مبانی نظری،پیشینه پژوهش ،تعریف، انواع و نظریه های مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل(فصل دوم ادبیات پژوهش کارشناسی ارشد)