لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه26
فهرست مطالب
1- چکیده : موضوع سند و معرفی بخشهای اصلی.. 3
2- مقدمه : ضرورت و موضوع طرح.. 5
5- معرفی ابعاد و پروژه های اصلی طرح.. 8
5-1- پروژه 1- مطالعه ابعاد نظری نظام آموزشی مبتنی بر فاوا (مدل نظام برتر).. 9
5-2- پروژه 2- ایجاد دانشکده نیمه مجازی آموزش مبتنی بر فاوا و مهندسی آموزش.. 10
5-3 - پروژه 3- مطالعه و طراحی معماری نظام آموزشی کشور مبتنی بر فاوا 12
5-5- پروژه 5- ایجاد یک گروه مدرسه آموزشی نیمه مجازی (مدرسه آزمایشگاهی).. 14
5-6- پروژه 6- فرهنگ سازی و فراهم سازی بستره فرهنگی برای نظام آموزش مبتنی بر فاوا.. 15
7- سوابق حرکتهای انجام شده در این زمینه توسط مجری طرح 17
بخش دوم : معرفی پروژه فاز صفر.. 18
9- توصیف پروژه فاز صفر و شرح و خروجی فعالیت ها.. 19
9-1- فعالیت تدوین طرح کلی.. 19
9-2- فعالیت تبیین پروژه ابعاد نظری.. 20
9-3- فعالیت تبیین پروژه معماری نظام آموزشی.. 20
9-4- فعالیت تبیین پروژه بستره فنی.. 21
9-5- فعالیت تبیین پروژه مجموعه آموزشی.. 21
9-6- فعالیت تبیین پروژه دانشکده.. 22
9-7- فعالیت تبیین پروژه فرهنگ سازی.. 22
1- چکیده : موضوع سند و معرفی بخشهای اصلی
این سند حاوی اطلاعات لازم برای شناخت کلی طرح "مطالعه و بستر سازی نظام آموزشی مبتنی بر فاوا" و اختصاصا شناخت فعالیتهای لازم برای انجام پروژه فاز صفر این طرح است؛ به گونه ای که چگونگی انجام، منابع (هزینه و زمان) و مراحل انجام پروژه فاز صفر مذکور قابل تشخیص و تخمین باشد.
سند در دو بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش اول این سند ابتدا موضوع و صورت عمومی کل طرح تبیین میشود. سپس در بخش دوم، برای آنکه برنامهریزی و طراحی تفصیلی طرح میسر و ممکن باشد، انجام این مهم در پروژه فاز صفر طرح پیشبینی و تبیین میگردد. در این بخش، صورت، مراحل، منابع و خروجیهای پروژه فاز صفر تبیین میشود.
تذکر : به جهت اختصار در ادامه طرح به جای عبارت"طرح مطالعه و بستر سازی نظام آموزشی مبتنی بر فاوا" از واژه "طرح" بصورت مخفف استفاده خواهد شد. نیز واژه های "پروژه" مخفف "پروژه فاز صفر"، "سازمان" مخفف "سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی"، بکار می روند.
بخش اول : معرفی طرح
2- مقدمه : ضرورت و موضوع طرح
در سالهای اخیر، توسعه و تحولات سریعی در دانش و فنآوری زمینه های مختلف بخصوص فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، رخ داده است. یکی از این زمینه ها، بکارگیری فاوا در فراروند آموزش و پرورش و شکل گیری نظام آموزشی در بستره فاوا است. بستره فاوا بتدریج منجر به تحولات عمیقی در نظام آموزشی می شود.
تحولی که بتدریج و هوشمندانه در حال شکل گیری در نظام آموزشی است، بسیار عمیقتر از آن است که تصور میشود. در درون و بیرون نظام آموزشی کهنه و رنگ و رو رفته امروزی، واکنشهای زنجیرهای پراکندهای در حال شکل گیری است که دامنه فعالیت هر یک بتدریج گسترش یافته و با همگرا شدن و به هم پیوستن آنها، احتمالا در فاصلهای نه چندان دور، بنیادهای نظام آموزشی جدیدی بنا خواهد شد که با تحولات سریع و عمیق اطراف سازگاری بسیار زیادتری خواهد داشت. برخلاف تصور بسیاری از مدافعان نظام کهنه کنونی، نظام آینده نه تنها از ابعاد شکلی و ابزاری متفاوت بوده، بلکه این تفاوت ماهوی خواهد بود. نظام برتر آینده تنها به استفاده از سیستمهای رایانهای توسط فراگیران و کلاسهای مجازی و نظایر آن محدود نمیشود. بلکه مفاهیمی چون فراگیر، مدرک تحصیلی، آموزش، کار، کلاس، تحصیل و نظایر آن، نسبت به معنای امروزی آنها دچار تحول خواهند شد.
حرکت نظام آموزشی برای استفاده وسیع از فن آوری اطلاعات و ارتباطات، چه به عنوان محمل و ابزار کمکی و چه به عنوان مبنای سازماندهی و فعالیت نظام، مستلزم بستر سازی وسیع و گسترده ای است. این بستر سازی چه از بعد نظری و چه از بعد فن آوری و ملزومات عملی و اجرائی، پیشنیاز هر حرکت حساب شده و اندیشمندانه در این زمینه است. هر چند که حرکتهای مختلف و متعددی در این زمینه انجام شده و می شود، اما به نظر می رسد که انجام حرکتهای دیگری نیز در این زمینه ضروری باشد؛ حتی اگر این حرکتها به نحوی با فعالیتهای جاری و سابق موازی باشد. پرداخته شدن به وجوه مختلف و لحاظ نمودن ابعاد و نگرش از دیدگاههای متفاوت، در طرحهای مختلف و حتی موازی، و چالش ایجاد شده بین محصولات این طرحها، می تواند به پخته تر شدن محصول نهائی یعنی نظام آموزشی کمک کند.
3- اهداف طرح
- هدف آرمانی : انجام حرکتی برای بستر سازی شکل گیری نظام آموزشی مبتنی بر فاوا.
- هدف عملیاتی : ارائه یک مدل نمونه، با توجه به تحولی که در مفاهیم و بسترهای نظری نظام آموزشی در حال شکل گیری است.
- نظام آموزشی آینده در پارادایم متفاوتی در حال شکل گیری است. بسیاری از مفاهیم، بنیانهای نظری، اصول و قواعد این پارادایم با پارادیم جاری که نظام آموزشی در آن قرار دارد متفاوت است. لذا فقط شکل دادن به یک زیر ساخت فنی یا ایجاد چند ابزار کافی نیست. بلکه ایجاد بنیانهای نظری، معماری نظام آموزشی در پارادایم جدید، و فرهنگ سازی و تربیت نیروی انسانی در حوزه پارادایم جدید، به عنوان ملزومات کار تلقی میشوند. نقص در هر یک از این ابعاد، منجر به عدم امکان شکل گیری طرح در پارادایم جدید و غیر عملیاتی شدن آن و یا ارائه تصویر ناقصی از پارادایم جدید خواهد شد.
- این طرح مبتنی بر یک گام مقدماتی ارائه و انجام میشود. این گام مقدماتی شامل پژوهشی است که توسط ارائه دهنده طرح و با هزینه شخصی انجام شده است. تلاش این پژوهش در تبیین ابعاد پارادایم جدید در حال شکل گیری و شناسائی خصوصیات و ساختار نظامی بوده است که در آن پارادایم در حال تولد است. کتاب "نظام برتر، آینده آموزش و آموزش آینده"، به عنوان نتیجه این پژوهش توسط ارائه دهنده طرح منتشر شده است. به عبارت دیگر کتاب نظام برتر، مانیفست و شیرازه اصلی طرح حاضر را تشکیل می دهد. طرح حاضر تلاش میکند تا با ارائه یک مدل عملیاتی، چگونگی تحقق نظامی را که در کتاب نظام برتر تبیین شده است، به صورت ملموس نشان دهد. به همین لحاظ کتاب نظام برتر به عنوان مستندات گام قبلی طرح محسوب میشود، و درک صحیح ابعاد مطرح شده در طرح، مستلزم مطالعه این کتاب است. (شکل 1).
4- نکات محوری طرحهدف عملیاتی طرح ارائه یک مدل نمونه در پارادایم جدید
تحقیق در مورد پیشنهاد پروژه فاز صفر طرح بستر سازی نظام آموزشی مبتنی بر فاوا