
روان شناسی مصرف کننده، یکی از گرایش های پرطرفدار روان شناسی در سالیان اخیر به شمار می آید که بیش از هرچیز، در جست و جوی شناخت و تحلیل رفتارهای مرتبط با مصرف است.
از مهم ترین زمینه های مطالعاتی این علم، بررسی موضوع هایی چ.ن: توقعات، سلیقه ها و خواست های مصرف کننده (مشتریان) است. در عین حال به کمک این علم می توان، از طریق بازنگری رفتار مصرف کننده، عوامل زیربنایی موثر بر نگرش ها و باورهای آنها را در برگزیدن نشان (مارک) کالا مورد بررسی قرار دارد و همچنین به عوامل فرهنگی – اجتماعی اثر بخش بر فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده پرداخت.[1]
در بازار پررقابت امروزی، آیندة یک کمپانی عمدتاً وابسته به فروش و توانایی بازاریابی است. بدون فروش هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. حتی آگاهی از اینکه فرآورده ها یا خدمات چه چیزی را می تواذنند در دسترس بگذارند وابسته به شراکت و ارتباط بین فروشندگان یک کمپانی و مشتریان آن می باشد. ادواردز دمینگ می گوید: «یک کمپانی باید توجه خود را به مشتری معطوف کند، نه محصول.»
دمینگ، مبتکر «مدیریت کیفیت جامع» (TQM) می باشد. او باعث شد مرکز توجه در امر تولید از منفعت به کیفیت تغییر کند و کار فردی به کار گروهی تبدیل شود. این شیوه نتیجه خیلی خوبی می دهد؛ هزینه ها کم است و سود زیاد، مشتریان رضایت بیشتری دارند و کار گروهی جایگزین شیوة قدیمی می شود، و در نهایت به وسیلة روش ها و فرآیندهای جدید، خریداران کالا و خدمات را با کیفیت بالایی دریافت می کنند.
علت موفقیت این شویه آن است که از یک اصل علمی و فرایند تدیریجی برای گسترش تولید تبعیت می کند، ضمن اینکه می توان از آن برای هر نوع تولید اعم از چیپس سیب زمینی یا تراشة کامپیوتری استفاده کرد. در حال حاضر هر سازمانی دارای یک فرآیند تولید، حسابداری توزیع و فرآیند اداری می باشد. ولی در مورد فروشندگی چه طور؟ کدام سازمان داریا یک فرآیند فروش است؟ فروشندگی به تدریج به سوی شانس و اقبال پیش می رود به طور مثال، به فروشندگان کمی اطلاعات در مورد کالا و کمی انگیزه کار داده می شود تا شنا کنند و یا غرق شوند ! به این ترتیب تعجبی ندارد که فروشندگان تحت فشار هستند، ترس دارند و اکثراً نمی توانند کار فروش را با موفقیت به پایان ببرند. بدون آموزش، غرآیند و همکاری، چگونه فروشندگان می توانند کیفیت ارتباط خود را با مشتری ارتقا بخشند؟ چگونه می توانند به یک فروشندة حرفه ای تبدیل شوند.[2]
دانلود مقاله روان شناسی مصرف کننده