چکیده تحقیق
عدالت چیست؟ آیا مکاتب فکری مختلف توانسته اند عدالت اقتصادی را در نظامشان برقرار نمایند؟
تمامی مکاتب فلسفی در تمام دوره هاسعی کرده اند که مکتب فکری خود را برتر از تمامی مکاتب بدانند وادعای این را دارند که عدالت را به نحو احسن برقرار کرده اند آیا اینطور است؟ کدام نظام ومکتب انسان ساز تاکنون توانسته اند عدالت اقتصادی را تا حد اکثر امکان برآورده سازد؟ در هر مکتبی دستیابی به هدف نهایی نیازمند مقدماتی است، مهمترین این اقدامات تشکیل یک نظام اجتماعی است. این نظام باید بر پایه ومحوری محکم استوار شود، محوری که ماهیت نظام با آن تعیین میشود. این محور در نظام اسلامی «عدالت» است. تشکیل یک نظام عادلانه اقتصادی در مکتب انسان ساز اسلام از آرمان های والا ودیرینه تمام محققان واندیشمندان مسلمان ملتهای اسلامی است ویکی از اهداف دین اسلام از ابتدا طراحی یک نظام اقتصادی است. که منشاء دینی دارد وهم شکل دهنده یک قالب اقتصادی در دنیای پیشرفته امروز است.
« لقد ارسلنا بالبینات وانزلنا معهم الکتاب والمیزان لقیوم الناس بالقسط»
« ما رسولان خود به همراه دلایل روشن فرستادیم وبه آنها کتاب ومیزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.»
دین مقدس اسلام تحقق عدالت در عرصه ی اقتصاد را ازدو طریق دنبال میکند، از یک سو به همه افراد جامعه حق می دهد. که از یک زندگی متعارف وآبرومندانه انسانی برخوردار باشند وازسوی دیگر با اتخاذ احکام و روشهایی به دنبال متوازن کردن تروتها ودرآمدهاست. اندیشه عدالت سابقه بسیار طولانی دارد وبزرگانی چون افلاطون وارسطو عدالت را نوعی نظم دانسته اند و آن را به قرار دادن هر چیز جای خود ودادن حق هر صاحب حق معنا کرده اند. عدالت در یک نظام چهارپایه اساسی دارد. یک پایه مبنای فکری و عقدتی نظام است که جایگاه عدالت در شکل گیری حکومت ونظام را تبیین می کند ونظام بر آن استوار میشود، سه پایه دیگر به جنبه های اجرایی عدالت بر میگرددو عدالت را در اجرا و عمل مورد بررسی قرار می دهد.
شامل 165 صفحه Word
دانلود تحقیق عدالت و مهرورزی