پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان، تعداد 345 نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 61/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 58/0 به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 84/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 78/0 میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
- بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.
کلمات کلیدی
منابع قدرت – اثر بخشی سازمانی – مدیریت – ارتباطات سازمانی – سنوات خدمت
فهرست مندرجات:
ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت... 23
دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات... 23
نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات... 24
دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات... 24
دیدگاه اقتضایی و ارتباطات... 24
دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات... 25
اثربخشی در ارتباطات میان فردی... 25
همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم». 28
قدرت در سطوح مختلف سازمان.. 36
منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان.. 36
منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان.. 38
منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان.. 38
منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون.. 41
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده. 45
پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی.. 45
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 45
پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 47
پژوهشهای پیرامون منابع قدرت... 52
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 52
پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 56
پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی.. 66
پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین». 67
تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه. 67
نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها) 69
طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی) 69
توصیف مولفه های منابع قدرت: 73
توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی.. 79
تجزیه و تحلیل دادهها (بررسی فرضیات) 86
بررسی نتیجه در ناحیه یک.... 92
بررسی نتیجه در ناحیه شش.... 94
بررسی نتیجه در ناحیه هفت... 95
پرسشنامه شماره 1: پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی.. 104
پرسشنامه شماره 2: پرسشنامه منابع قدرت... 105
شامل 116 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد- سال تحصیلی 90-89