مشخصات این فایل
عنوان:تولید و مدیریت ضایعات الگو سازی عوامل موفقیت در صنایع تولیدی ژاپن
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:13
این مقاله در مورد تولید و مدیریت ضایعات الگو سازی عوامل موفقیت در صنایع تولیدی ژاپن می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله تولید و مدیریت ضایعات الگو سازی عوامل موفقیت در صنایع تولیدی ژاپن
پیشنهادات
سیستم IMI
سیستم IMI در واقع مدلی تلفیقی از نظریات ایشی کاوا[1]، هیرانو[2] و دمینگ[3] میباشد. این مدل شامل سه چرخه مرتبط و درگیر با هم میباشد که در نهایت فرآیند بهبود مستمر را موجب میگردند. این سه چرخه شامل چرخه پژوهش، چرخه روش و چرخه اجرا می باشند که مجموعاً چرخه IMI را تشکیل میدهند (شکل 1). در ادامه، هریک از چرخههای مزبور معرفی میگردند....(ادامه دارد)
چرخه اجرا
برای به فعل در آوردن آنچه تاکنون گفته شد، وجود یک چرخه دیگر نیز ضروری به نظر میرسد. این چرخه، چرخه اجرا نامیده میشود و در واقع، همان چرخه PDCA میباشد (شکل 4). برای تحقق اهداف هر یک از فعالیتهای این چرخه، سازمان و کارکنان آن میبایست فعالیتهای اجرایی را بهطور منظم و سیستماتیک انجام دهند. چرخه PDCA شامل مراحل زیر است:
- برنامهریزی (P): تعیین و تعریف برنامه جهت دستیابی به اهداف.
- اقدام (D): آزمون برنامههای تعریف شده بوسیله اجرای یک طرح آزمایشی.
- بررسی (C): بررسی تحقق نتایج مطلوب توسط آزمایشهای انجام شده.
- اقدام اصلاحی (A): درصورت حصول نتایج مطلوب آزمایشها،ترمیم آنها به سطح کل سازمان.
درصورت عدم تحقق اهداف، بررسی دلایل عدم موفقیت و راههای اصلاح و بهبود در قدمهای...(ادامه دارد)
QC: عاملی برای تلفیق IMI و TQM
با آنکه مدل ارائه شده از اهمیت خاصی برخوردار میباشد، ولی بهنظر میرسد بکارگیری و اجرای آن نیازمند استفاده از ظرفیتهای بیشتری از سازمان، بویژه نیروی انسانی آن میباشد. در مؤسسات ژاپنی، مکانیزم و ساختار اصلی که برای اجرای برنامههای بهبود در راستای نظامهای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) مورد استفاده قرار میگیرد، چرخه کیفیت میباشد. چرخههای کیفیت شامل نیروهای فعالی میباشند که وظیفه به فعل درآوردن استراتژیهای سازمانی را برعهده دارند. این افراد در قالب یک برنامه بهبود کیفیت نظیر هوشین کانری[4] و یا گسترش خطی مشی کیفیت[5]، فعالیتهای اجرایی بهبود را پشتیبانی میکنند. در چرخههای کیفیت، کارکنان از بخشهای مختلف سازمان مشارکت دارند و موجب انتقال اطلاعات بهبود کیفیت به کلیه کارکنان در همه سطوح میگردند. رکن اصلی چرخههای کیفیت، استفاده از تکنیکهای کنترل کیفیت برای حل مشکلات و مسائل میباشد. این تکنیکها شامل ابزارهای مقدماتی کنترل کیفیت میباشند که عبارتند از برگههای بازبینی[6]،...(ادامه دارد)
نتیجه گیری
آنچه در این مقاله ارائه گردید، مجموعهای از چرخههای مختلف بود که با حرکت آنها، مجموعه فعالیتهای یک موسسه دچار تحول گردیده و ضایعات احتمالی، کنترل، ریشهیابی و حذف میگردند. با مطالعه نحوه بهکارگیری تکنیکها و روشهای بهبود کیفیت توسط ژاپنیها، چنین بهنظر میرسد که موفقیت کامل و تضمین شده برنامههای مزبور مستلزم تلفیق روشهای مورد استفاده و بهکارگیری سیستماتیک آنها میباشد. استفاده منحصر بهفرد و موردی از تکنیکهای بهبود ممکن است به موفقیتهای ناچیزی بیانجامد، ولی در بلندمدت منجر به شکست شده و موجبات ناامیدی سازمانها را فراهم میآورند. تنها بوسیله ترکیب مناسب روشهای مزبور است که سازمانها قادر به کاهش ضایعات...(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله تولید و مدیریت ضایعات الگو سازی عوامل موفقیت در صنایع تولیدی ژاپن
چکیده
مقدمه
پیشنهادات
سیستم IMI
چرخه پژوهش
چرخه روش
2-1- فاز تغییر در سطح آگاهی کارکنان
2-3- تولید پیوسته
2-4- JIT برای عملیات و دستورالعملهای استاندارد
چرخه اجرا
...(ادامه دارد)
دانلود مقاله تولید و مدیریت ضایعات الگو سازی عوامل موفقیت در صنایع تولیدی ژاپن