مقدمات- تعریف ها:
راه شریانی
راهی است که در طراحی و بهره برداری ازآن به نیازهای وسایل نقلیه موتوری برتری می دهند. برای رعایت این برتری عبور پیاده ها از عرض راه کنترل و تنظیم می شود.
راه شریانی درجه یک
برتری جابجایی وسایل نقلیه موتوری
تنظیم عبور پیاده ها از عرض راه
عملکرد برون شهری
آزادراه:
جدا بودن ترافیک دو طرف
بدون وقفه بودن جریان ترافیک
بزرگراه
جدا بودن ترافیک دو طرف
پیوسته بودن جریان ترافیک در طول های قابل ملاحظه
دارای تعداد معدودی تقاطع همسطح به شرط زیاد بودن فاصله تقاطع ها از یکدیگر
راه عبوری:
ادامه راه های برون شهری دو خطه دو طرفه در داخل شهرها
حفظ عملکرد عبوری در داخل شهر
تنظیم ورود و خروج وسایل نقلیه
فاصله تقاطع ها بیش از 2.5 کیلومتر
عملکرد راههای شریانی درجه1 :
فراهم کردن ارتباط سریع بین مناطق دور از هم در شهرهای بزرگ
اتصال شبکه راههای درون شهری به شبکه راههای برون شهری
استفاده برای سفرهای کوتاه شهری
ضرورت راه های شریانی درجه ا
ارتباط دادن مناطق مختلف شهرهای بزرگ به یکدیگر و به شبکه راههای برون شهری
ارتباط دادن شهرها و شهرک های مجاور هم به یکدیگر و به مراکز صنعتی و پایانه ها
ارتباط دادن شهرهای متوسط و کوچک به شبکه راه های برون شهری
ضوابط کلی:
وضعیت راه های شریانی درجه 1 نسبت به زمینهای اطراف
راه پایین گذر
راه بالا گذر
راه همسطح
راه سرپوشیده
راه نیمه سرپوشیده
راه های پایین گذر:
کف آن پایین تر از سطح زمین های اطراف و از زیر راه های متقاطع می گذرد
مخفی بودن جسم راه و تاثیر اندک آن بر زیبایی بصری محیط و ساختار معماری
مسیر های پیاده و دوچرخه را می توان به پله و شیبراهه از روی آن گذراند
کنترل سر و صدا
حریم کمتر
راه های بالاگذر
تاثیرات نامطلوب بر ساختار معماری شهری و زیبایی بصری
راه های همسطح:
راه های همسطح را می توان به عنوان عامل جداکننده و در عین حال ارتباط دهنده برای مناطق شهرهای بزرگ و شهرک های نزدیک به یکدیگر در نظر گرفت.
محدودیت های اصلی:
-به صورت کانال جداکننده ای محیط شهری را به دو جزء جدا از هم تقسیم می کند.
-کنترل دسترسی پیاده ها به راه معمولاً مشکل است.
-پذیرفته نبودن گذراندن راه همسطح از داخل آبادانی های یکپارچه، به علت تأثیرات زیست محیطی نامطلوب
-شامل 37 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت راه های شریانی درجه 1