
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه40
بخشی از فهرست مطالب
عدالت اقتصادی
عدالت اقتصادی از نظر هایک و اسلام
ساختار نهاد بازار از نظر فون هایک
نظریه فون هایک درباره عدالت اقتصادی
نظریة افلاطون
نقد نظریة افلاطون
مولای متقیان علیبن ابیطالب(ع) در نهجالبلاغه میفرماید:«حق،وسیعترین واژهها در توصیف و تنگترین در عمل است.» عدالت و قسط از مصادیق بارز حق و مشمول این کلام مولاست و از اینروست که در توصیف آن هزاران سخن و شعار گفته میشود اما در مقام عمل کمتر نصیبی عاید عامهء مردم و به ویژه تهیدستان و مظلومان نمیشود.مثال روشنش اینکه مردم ایران بیش از 100 سال پیش برای دستیابی به «عدالتخانه» قیام کردند و راه پیمودند اما هنوز به تحقق آرمان «عدالت» چشم دوختهاند و برای دستیابی به آن روزشماری میکنند.
بدون آنکه بخواهم به کالبدشکافی «عدالت» در همهء ابعاد و وجوه بپردازم، و از آنجا که با روی کارآمدن دولت نهم به گونهای تحقق «عدالت» به «عدالت اقتصادی» تقلیل و وعدهء تحقق آن بسیار داده شده و میشود، و حتی در این مسیر «سهام عدالت» تعریف و در حال اجراست، در ادامه تلاش خواهم کرد که تصویری از وضعیت موجود اقتصادی و توزیع درآمد در کشور ارایه کنم به امید آنکه بتواند شاخصهای راهنمایی برای تحقق «عدالت اقتصادی» در سالهای پیشرو باشد.خوشبختانه در عرصهء اقتصادی تحقق «عدالت» قابل اندازهگیری و سنجش است و با تکیه بر دادههای آماری میتوان میزان تحقق وعدهها و شعارها را هر ساله اندازه گرفت و محک زد.
- برطبق تحقیقات و مطالعات انجام شده نزدیک به 50 درصد درآمد ملی در ایران به دو دهک درآمدی ثروتمند و مابقی به هشت دهک درآمدی متوسط و پایین تعلق دارد. در واقع میتوان گفت یک شکاف طبقاتی روشن در جامعهء ایرانی وجود دارد که طبعاً هیچگونه سازگاری با «عدالت اقتصادی» و «توزیع عادلانهء درآمد» ندارد.
2- نسبت درآمد دهک ثروتمند به دهک فقیر در مناطق شهری حدود 15 برابر و در مناطق روستایی حدود 19 برابر و نسبت دو دهک ثروتمند به دو دهک فقیر حدود 9 برابر است. ملاحظه میشود که به دلیل توزیع نابرابر درآمد در ایران با قلههای ثروت و درههای فقر روبهرو هستیم.
تحقیق در مورد عدالت اقتصادی در اسلام