لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه90
بخشی از فهرست مطالب
فصل اول
تاریخچه ایجاد این شغل در ایران
نوع شغل
عمده فروشی یا خرده فروشی
نوع تولیدات
تئوریهای شیشهسازی
ترکیب
ویژگیها
ساختار شیشه
روشهای ساخت صنعتی فرآورده های شیمیایی
شیشه سازی
فصل دوم
مهارتها و استانداردهای لازم برای صنعتگران شیشه
ایمنی و بهداشت در محیط کار
آشنایی با انواع شیشه ها
2- شیشه طلقی
3- شیشه های دو جداره (double glazing)
5- شیشه های Low-
فصل سوم:
بازارهای هدف کالا
کانالهای بازاریابی
مشتریان ونحوه اجرای CRM
مولفه های اقتصادی این صنعت
نوع تبلیغات
مقدمه:
قدیمی ترین نمونه ها از شیشه های دست ساز در خاورمیانه پیدا شده است. باستان شناسان معتقدند که سومریها در هزاره سوم قبل از میلاد با شیشه، آشنایی داشته اند. گیرشمن بطریهای شیشه ای زیادی از حفاریهای معبد چغازنبیل به دست آورده است. از زمان هخامنشیان، شواهد اندکی برای استفاده کلی از شیشه در دست است. آثار شیشه ای کهن نشان می دهد که تا قبل از سده اول پیش از میلاد، از شیشه فقط یه حالت توده ای استفاده می کرده اند. با کشف اشیای شیشه ای زمان پارتها و ساسانیان می توان گفت صنعت شیشه سازی در ایران رواج کامل داشته و از دو روش ساخت «دمیدن در قالب» و «دمیدن آزاد» استفاده می شده است. از دوره سلجوقیان تا دوره مغول ظرفهای شیشه ای بسیار زیبا با تزئینات مختلف به صورت مینایی، تراشیده یا با نقوش افزوده از کوره شیشه گران شهرهای مختلف ایران بیرون می آمد.
شیشه مادهای است که به دلیل آرایش اتمی/ملکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خلاف دیگر جامدها بلوری نیست. این حالت هنگامی رخ میدهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به نقطه انتقال به شیشه به سرعت سرد میشود.
تعاریف مختلفی برای شیشه وجود دارد که هنوز توافق کلی بر روی آنها حاصل نشدهاست:
- تعریف کلی: شیشه یک جامد آمورف است.
- تعریف انجمن آزمون و مواد آمریکا: شیشه مادهای معدنی است که از حالت مذاب طوری سرد شدهاست که بدون تبلور به حالت صلب درآمدهاست.[۱]
- تعریف آکادمی ملی علوم آمریکا: شیشه مادهای است که در پراش اشعه ایکس آمورف بوده و و از خود رفتار انتقال به حالت شیشه نشان بدهد.
چنین به نظر مىرسد که تولید شیشه در صدر اسلام داراى اهمیت فنى و هنرى خاصى بوده است. پژوهشگران ابتدا جایگاه تولید اصلى شیشه را در مصر و سوریه مىدانستند؛ اما بعدها عراق و ایران نیز مبدأ شیشهگرى ذکر گردیدند. یکى از مراکز تولید و شیشه، در شرق ایران و بهویژه ایالت خراسان بود. البته در این مورد اشیاء باقىمانده به صورت تکهتکه هستند و بیشتر این قطعات هیچ نوع زمینهاى براى ارتباط با منطقهٔ خاصى را ارائه نمىدهند و تضمینى وجود ندارد که آنها در محلهاى مکشوف خود تولید شده باشند. تزیین نیز در شیشهها با روشهاى خاصى انجام مىشد؛ اما مهمتر از همه فن شیشهبرى بوده است، که با تکنیک سادە تراش قاشقى صورت مىگرفته و یا به صورت برجسته نماکار مىشده است.
کابرد طلا و میناى رنگین در ظروف شیشهاى به منظور جلوه دادن به آنها رواج عمومى داشت و بهوسیلهٔ صنعتگران مسلمان تکامل یافت و به صورت یکى از مهمترین شاخههاى هنرهاى تزیین درآمد. از انواع شیشهگرى در ایران آثار زیادى بدست آمده که بعضى در اکتشافات علمى نیشاپور بوده است. شیشهگرى به احتمال زیاد در نواحى دیگر ایران نیز متداول بوده است. فلزکارى در ایران مبناى تولید سرتاسر جهان اسلام را در خلال قرون وسطامى متأخر شکل مىدهد. هنرمندان مسلمان فلز، چوب، شیشه و عاج را به گونهاى هنرمندانه حکاکى و تزیین مىکردند و در مکانهاى مذهبى و خانهها استفاده مىکردند. انواع طشت، جعبه جواهر، قلمدان و آفتابه را از مس یا برنج مىساختند، قلمزنى و با نقره ترصیع مىکردند. از شیشهٔ میناکارى شده براى چراغ مساجد بهره مىبردند و سرامیکهاى پُرزینت درجه یک را تولید مىکردند. صنعت فلزکارى بر اثر رواج مجدد اسلوب زرکوبى بر سطح اشیاء مفرغى و برنجی، به شکوفایى تازهاى دست پیدا کرد. این اسلوب در اوایل دورهٔ اسلامى گاه همراه با حکاکى و برجستهکارى روى فلزات در
تحقیق درباره بررسی شیشه گری