لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه10
چکیده:
- تحقیق ابتدا تعریفی از یادگیری ارائه می دهیم و با توجه به اهمیت مهارت خواندن و نوشتن در یادگیری تمامی علوم نکاتی را درباره ی یادگیری خواندن و نوشتن بیان می کنیم
تعریف یادگیری:(1 تا 10)
- فرهنگ هریتج آمریکا:کسب دانش،فهمیدن یا تسلط یابی از راه تجربه یا مطالعه
- روانشناسان:فرآیندی است که باعث تغییر در رفتار فرد می شود
- معروف ترین تعریف از نظر روانشناسان(کیمبل):تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری(رفتار بالقوه)که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ می دهد
نکاتی در رابطه با تعریف کیمبل از یادگیری:
- یادگیری تغییر در رفتار:یادگیرنده قادر به انجام کاری می شود که قبلا نمی توانسته آن را انجام دهد
- تغییر رفتار نسبتا پایدار(نه موقتی و نه ثابت):یعنی یادگیری با فرآیندهایی مانند خستگی که رفتار را تغییر می دهد تفاوت دارد
- رفتاری:قابل مشاهده و اندازه گیری باشد
- رفتار از تجربه یا تمرین ناشی می شود:عبارت تجربه به این دلیل استفاده شده که رفتار مد نظر روان شناس مورد توجه قرار گیرد نه تغییر رفتارهایی که بر اثر افزایش سن روی می دهد
- تجربه یا تمرین باید تقویت شود:یعنی تنها پاسخ هایی که تقویت شوند آموخته می شوند
ارزش مهارت خواندن در دنیای امروز:
- علاوه بر آموزش علوم در رفع بسیاری از نیاز های افراد جامعه نقش قابل توجهی دارد
مهارت خواندن:(12)
- فعالیتی است که در آن نمادها،علامت ها و حروف به کلمه ها و جملاتی با معنای مشخص تبدیل می شوند.هدف نهایی از کسب توانایی خواندن رسیدن به مرحله ای است که فرد بتواند نوشته ای را بخواند،آن را نقد وبررسی کند و در نهایت به نیازی از نیاز های خود پاسخ گوید
- یک مهارت اصلی است که باید در سنین کودکی کسب شود و ارتباط نزدیکی با کتاب، فرهنگ،میراث ادبی و متون اصیل دارد
رمز خوانی:
- آموز باید بتواند بین کلمات روی کاغذ و زبانی که می داند ارتباط وهماهنگی برقرار کند و این عمل نشان دهنده جهش و گام بزرگی در رشد ذهنی کودکان است.
- برای خوب خواندن،زبان آموز باید بتواند بین کلمات،صدا و معنی آن ها ارتباط برقرار کند و این فرآیند را رمز خوانی می نامند.
گام اول در خواندن:
- یادگیرنده با چگونگی آرایش حروف و کلمات در متنی که می خواند آشنا می شود(زبان فارسی از راست به چپ نوشته می شود)
- عمل خواندن به این صورت می باشد که شخص کلمات وعبارات را روی صفحه می بیند آنگاه این شکل ها از طریق سلسله اعصاب بینایی به مغز منتقل می شود و مغز آن ها را درک کرده و وارد ذهن می کند و شخص می تواند بخواند
مراحل به کمال رسیدن در خواندن:(11)
- آمادگی:کسب اطلاعات ابتدایی مثل دانستن نام حروف و این که حروف مختلف تلفظ مختلفی دارند
نقش پدر و مادر در این مرحله بسیار زیاد است(با خواندن کتاب داستان و نشان دادان کلمات به آن ها)
خواندن اشعار با آهنگ تا با آهنگ حروف هم آشنا شوند
- آغاز خواندن:از سال اول ابتدایی شروع می شود و به 2 روش می باشد
- تاکید بر معنا:شکل کلی یک کلمه با معنای آن آموزش داده می شود
- آموزش آواها:ابتدا صدایی را که هر حرف الفبا نماینده ی آن است آموزش می دهند و سپس به شناخت کلمه به طور مستقل می پردازند(به طور هم زمان صدا و کلمات را می شناسند)
معمول ترین و موفق ترین شیوه برای آموزش خواندن
- دانش آموز
- مجموعه از ابزارهای آموزشی مکمل
- کودکان با کلمات خاص خود آموزش می بینندد و بعد از آموزش کامل چندین کلمه خود به خود به ادبیات روی می آورند(داستانی)
- بسط و گسترش مهارت ها:به جای خواندن قصه و . . . به خواندن نوشته هایی با محتوای مشکل می پردازند
در این مرحله به خاموش خوانی(مطالعه برای درک مطلب)اهمیت می دهیم
و دارای تغییری رویکردی به صورت خواندن برای یادگیری به جای یادگیری برای خواندن هستیم
دانش آموزان برای درک مفاهیم درسی از مهارت خواندن استفاده می کنند و به علت سختی درک دروس دچار کندی در خواندن می شوند و باید به درک مطلب اهمیت دهند
نکاتی برای درک مطلب:
- اسخراج معنای لغت از متن
- فهمیدن هدف اصلی متن
- استنباط از متن(یعنی نتیجه گیری که صراحتا در متن نیامده است)
- رشد مهارت خواندن:دانشجویان با مطالعه لغات مهارت عالی خواندن را در خود تقویت می کنند
تقویت خواندن:
- ادبیات نقش مهمی در تقویت خواندن دارد بنابراین نباید درس ادبیات را بیش از حد تخصصی کرد تا مانع تقویت خواندن دانش آموزان گردد
نکاتی برای بهتر خواندن:
- شاگرد محور بودن
- همکاری جمعی و شرکت در بجث
- فعالیت های جسمی
- تشویق به عکس العمل
- استفاده از منابع مختلف
- به کار گیری تخیل
- جست و جو گری
- انجام تکالیف
- بحث گروهی
- روش تدریس
- فراموش کردن متن و توجه به درک آن
- درک خواندن
مهارت نوشتن:(12)
- مرحله خط خطی کردن:که به تدریج به خود شکل هنر مندانه می گیرد
- املای من در آوردی:حول و حوش 5 سالگی اتفاق می افتد
- املای قراردادی:(5.10تا6.3)در این مرحله کودک می تواند برخی کلمات را بخواند ولی نمی تواند آن ها را بنویسد
در نتیجه در 4 سال اول زندگی پایه و اساس آموزش نوشتن رسمی شکل می گیرد و با شروع مدرسه نوشتن رسمی آغاز می شود
درباره ی فعالیت نوشتاری برای
فراگیران:
- مهارت های حرکتی:ابتدا مهارت حرکتی کلی را یاد می گیرند سپس مهارت های جزئی(ابتدا وسایل بزرگ تر)
- محیط نوشتن:باید شبیه به محیط خواندن باشد و معلم زمان و فضا ونوشت افزار مناسب را فراهم آورد یعنی نوشتن جز برنامه های روزمره کلاس باشد در حالی که برای نوشتن از 3 مهارت زبانی خواندن و شنیدن و صحبت کردن هم استفاده می شود
- داشتن نگرش مثبت:معلمان بایدنبست به اشکالات کودکان(خط خطی کردن)حوصله به خرج دهند و بیش تر به فرآیند داستانی بپردازند تا اساس صحیح نویسی لغات
- الگو بودن معلم در معرفی نقش های نوشتن:استفاده معلم از نوشتن در زمینه های مختلف باعث می شود دانش آموزان متوجه شوند کهنوشتن صرفا موضوعی برای ادامه تحصیل نیست بلکه ابزاری برای برقراری ارتباط است
- تشویق دانش آموزان به نوشتن گروهی:نوشتن داستان کوتاه یا تکمیل جملات به صورت گروهی
- استفاده از انواع محصولات نوشتاری معنا دار:استفاده از عکس و کتاب برای تفهیم لغات،بسط دادن داستان ها
- اهمیت توجه به خصوصیات فردی
عوامل موثر بر یادگیری:(13)
- آمادگی:جسمی،عاطفی،عقلی و . . .
- انگیزه و هدف:هدف به انسان پویایی می دهد
- تجارب گذشته:پایه و اساس یادگیری جدید را تشکیل می دهند(خواندن ونوشتن)
فرد وقتی مفهوم جدید را می آموزد که پایه
تحقیق در مورد تعریف یادگیری,مهارت خواندن,نکاتی برای درک مطلب,مهارت نوشتن