دانلود مقاله طراحی ساختمان های اداری 16 ص با فرمت WORD
فهرست مطالب
مقدمه 1
فضای باز اداری 5
تعریف فضای باز اداری 5
نحوه استقرار در فضای باز اداری 6
محل استقرار سرپرستان در فضای باز اداری 7
نحوه عملکرد سیستم های باز اداری 7
گروه 2 ( فضاهای وابسته اصلی) 8
گروه 3 (فضاهای رفاهی ) 8
گروه 4 ( فضاهی پشتیبانی ) 9
گروه 5 (فضاهای گردش) 9
مساحت زیر بنا 9
زیر بنای خالص 9
زیر بنای نا خالص 9
جمعیت اداری 9
رده بندی شغلی 10
رده بندی معماری 10
مساحت سرانه 12
سرانه مبنا : 12
سرانه خالص زیر بنا 12
سرانه نا خالص زیر بنا 12
کار آیی ساختمان (بهره برداری مفید ساختمان) 14
بهره برداری مفید اداری 14
توزیع مناسب فضاها 14
نتایج فصل ساختمانهای اداری : 15
مقدمه
در معیار های امروزین شهری ، سازمان ها خیلی سریعتر از ساختمانها تغییر می کنند و تشکیلات اداری بسرعت و بطور مکرر دگرگون می شوند . بطور اصولی دو تحول اساسی در سالهای اخیر در ساختمانهای اداری بوجود آمده است .
اول : دیوارهای بلند داخلی به دیوارهای کوتاه جدا کنند تغییر پیدا کرده و بخصوص مبلمان ثابت و متحرک بیش از پیش عملکرد پیدا کرده است ، تأسیسات قابل حمل و جدا کننده های اکوستیک و دکوراتیو بصورت متناوب تغییر شکل و موقعیت داده اند .
دوم : فضاهای اداری با عملکردهای کاملا متفاوت و حتی متناقض از آزمایشگاه ، دفتر کارخانجات و فضاهای صنعتی گرفته تا آموزشی همگی صورت یکسان و مشابهی پیدا کرده اند .
در این قسمت به عواملی که باعث پیدایش چنین تغییراتی در این گونه ساختمان ها شده است ، سهولت عملکرد و نحوه انجام این تغییرات و آشنایی با این سیستم ها می پردازیم .
ضرورت تغییر سیستم ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداری
عواملی که باعث ایجاد تغییرات در عملکرد و بعد از آن در فرم ساختمان شده است به قرار زیر است :
1- تسریع در دستیابی به منابع اطلاعاتی و آمار و اطلاعات مفید و نتیجتا تسریع در تصمیم گیریها و اعمال مدیریتهای صحیح و ایجاد سرعت در امور ارباب رجوع و سایر امور .
2- کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار .
3- عدم کارایی و پاسخگویی روشهای انجام کار جاری به نیازهای جامعه و دستگاهها بدلیل گهنه و قدیمی بودن آنها .
4- افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه ها .
5- ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا .
6- اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن ومعین .
نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری
1- تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالارفتن آگاهیها .
2- جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی .
3- کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامهریزی و افزیش کیفیت و راندمان .
4- صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه های مربوطه .
5- تحول نسبی در نظام اداری .
6- هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح تر به مجرای اجرایی .
7- تسریع در انجام کار ارباب رجوع .
8- کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع .
9- روشهای مکانیزیه نقش مؤثری در تصمیم گیریها و افزایش کارایی و ضریب اطمینان و دقت و بهبود کیفیت کارها دارد .
مقاله طراحی ساختمان های اداری