مشخصات این فایل
عنوان: روغن های پایه
فرمت فایل : پاورپوینت
تعداد اسلاید: 34
این مقاله درمورد روغن های پایه می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله روغن های پایه می خوانید :
ترکیبات غیر هیدروکربنی
بسیاری از ترکیبات در نفت خام شامل عناصری غیر از هیدروژن و کربن نیز می شوند که گاهی درون ساختمان حلقه ها و یا در گروه های استحلافی متصل شده به ساختمان هیدروکربن مشاهده می شوند. ترکیبات آلی گوگرددار در نفت خام، از مولکول های هتروکسیل هستند؛ در مقابل عمده مولکول های اکسیژن دار به صورت کربوکسیلیک اسیدها هستند. اسیدهای آلیفاتیک سیر شده (اسیدهای نفتنیک)، تیوفن آروماتیکها و به مقدار ناچیزی از فنول ها و فوران ها نیز ممکن است موحود باشد. البته مولکول های بسیار بزرگ و سنگین رزین ها و آسفالت ها که مخلوطی از ساختمان آروماتیک و هتروسیکلیک هستند، نیز وجود دارند.
چنانچه میزان ترکیبات گوگرددار در روغن پایه زیاد باشد، روانکار نهایی نمی تواند قطعات را در مقابل خوردگی و یا زنگ زدگی محافظت کند. گاهی این ترکیبات گوگردی به حدی فعال هستند که خود باعث ایجاد خوردگی می شوند و نیز موجب تشدید آلودگی های میکروبی در روغن و در نتیجه کاهش عمر روغن می شوند. بنابراین کنترل مقدار گوگرد در روغن پایه و حذف این ترکیبات از روغن پایه اهمیت ویژه ای دارد که در مراحل مختلف پالایش از روغن تا حدودی حذف می شوند.
روغن های پایه پارافینیک
امروزه بسیاری از روانکارهای مورد استفاده در ماشین آلات در جهان از روغن های پارافینیک ساخته می شوند. رپاین روغن ها، هیدروکربن های اشباع شده ای هستند که از به هم پیوستن هیدروژن و کربن تشکیل شده اند. این روغن ها را هیدروکربن های نرمال (زنجیرهای راست زنجیر بلند) و هیدروکربن های ایزو (شاخه دار) تشکیل می دهند. ممکن است در ساختمان این روغن ها مقادیری روغن های نفتنیک نیز وجود داشته باشد.
از آنجا که مولکول های پارافین می توانند تولید کریستال های واکس در دمای پایین بکنند، در نتیجه روغن های پارافینیکی موتور را با یک فیلم واکس می پوشانند و در موتور تشکیل رسوب می دهند.
ویژگی های روغن های سنتزی
ویژگی های روغن های نفتی وابسته به نوع نفت خام و عملیات پالایش است. روغن های نفتی اجزاء شیمیایی خود را چه مطلوب و چه نا مطلوب از نفت خامی که از آن توسط فرآیند پالایش بدست آمده اند، به ارث می برند. نفت خام، با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناختی محل استخراج نفت، جاوی هزاران ترکیب شیمیایی نا مطلوب می باشد که فرآیند پالایش نمی تواند همه آنها را حذف کند. اسیدهای خورنده، واکس ها، فلزات سنگین، آسفالتین ها، نفتن ها و آروماتیک ها و به همان اندازه تعداد بیشماری از از ترکیبات سولفوره، کلره و نیتروژنه در محصول نهایی باقی می مانند. ترکیبات یاد شده در مجموع دارای خصوصیات مناسب برای کاربرد روانکاری در اغلب استفاده ای موتوری و صنعتی نمی باشند.
موارد کاربرد گریس لیتیمی (Multipurpose) عبارتند از:
- مناسب برای گریسکاری یاتاقانهای چرخ اتومبیل- کاربری مناسب در جلوبندی و اتصالات توپی وسایل نقلیه- کاربردی مناسب در ماشین آلات ساختمانی- کاربردی مناسب در صنایع نورد فولاد که نیاز به مقاومت حرارتی بالایی دارند- کاربردی مناسب در یاتاقانهای تخت و غلطکی- کاربردی مناسب در تمامی سطوح متحرک در شرایط خشک و مرطوب
بخشی از فهرست مطالب مقاله روغن های پایه
نفت خام و اجزاء آن
هیدرو کربن ها
ترکیبات غیر هیدروکربنی
انواع روغن پایه های معدنی
روغن های پایه پارافینیک
روغن های نفتنیک
دسته بندی روغن پایه ها بر اساس خواص فیزیکی – شیمیایی
روغن پایه های سنتزی
ویژگی های روغن های سنتزی
انواع روغن پایه های سنتزی
هیدروکربن های سنتزی
مخلوط روغن های سنتزی
روغنهای روان
روغن های صنعتی هیدرولیک
روغن های حل شونده
گریس
دانلود پاورپوینت روغن های پایه