سیستم های مدیریت محتواچیست؟
سیستم مدیریت محتوا ، ترجمه عبارت content management system یا CMS است ، که به معنای سیستم نرم افزاری ای است که به کمک آن محتوا مدیریت می شود و به نرم افزارهایی گفته می شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت , بروزرسانی و بازیابی محتوا فراهم می آورند . این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی , صرفا یک نمونه از این گونه سیستم های مدیریت محتوا می باشد. لکن در کشور ما ایران ، بعلت گسترش این شاخه از نرم افزارهای سیستم مدیریت محتوا , عبارت cms تتنها به نرم افزارهای مدیریت وب سایت اطلاق می شود.
cms یا سیستم مدیریت محتوا چرخه زندگی صفحات وب سایت اینترنتی را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر میگیرند و به صاحبان این وب سایت ها , که لزوما آشنای با مباحث تخصصی اینترنت , وب و برنامه نویسی تحت وب نیستند ، اجازه می دهند تا بتوانند سایت های خود را به نحوی حرفه ای مدیریت کنند.
سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایتهای اینترنتی بهشمار میآید. امروزه توقع بینندگان سایتهای وب بسیار بالا رفته و دیگر مرور وب سایتهایی با صفحات ثابت و راکد هیجانی در آنها ایجاد نمیکند. امروز کاربران به دنبال سایتهایی میگردند که بتوانند به نوعی در گوشهای از آن سهمی داشته باشند و ارائه محتوی، مطالب و اطلاعات جدید در هر بار رجوع کاربران به وب سایت ، میتواند آنها را پایبند سایت نماید.
یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث میشد تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب سایت اینترنتی بیفتند هزینههای بالای طراحی آن بوده ، به عنوان نمونه برای طراحی وب سایتهای اینترنتی ، سابق بر این تعدادی نیروی متخصص طراح وب ، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت می شدند لذا هزینه طراحی و پشتیبانی وب سایت بالا بود ، ولی امروزه با در دسترس بودن سیستم های مدیریت محتوا دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.
در سال 1995 تعداد کاربران اینترنتی تنها 13 میلیون نفر در سراسر جهان را شامل می شد ، این در حالی است که این رقم در سال 2005 یعنی فقط ده سال بعد به 1 میلیلارد نفر رسید . این رشد انفجاری موجب شد تا کاربران زیادی به لزوم استفاده از اینترنت و وب پی برده و در فاصله این
سالها ، تعداد صفحات وب بر روی شبکه جهانی وب , به 60 میلیارد صفحه رسید . این نیاز روز افزون ,شرکتهای طراح وب را بر آن داشت تا با طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای جامع همه منظوره که منطبق بر نیاز اغلب مشتریان باشد و به صورت قالبی منعطف بتوان بیشتر وب سایتهای اینترنتی را با آنها راه اندازی کرد . اینگونه نرم افزارها را بعدها نرم افزارهای مدیریت محتوا یا سیستم مدیریت محتوا (cms) نامیدند .
اما ایراد نرم افزارهای مدیریت محتوا این بود که یک تعامل یک سویه با مخاطبان برقرار می نمودند و فقط در راستای ارائه محتوی و اطلاع رسانی به ایشان ، طراحی و پیاده سازی شده بودند . این در حالی بود که بازدیدکنندگان وب ، به دنبال سایتهایی بودند که به نوعی در گوشه ای از آن سهمی داشته باشند . با توجه به این موضوع ، نرم افزارهای مدیریت محتوای تحت وب ، با قابلیت های برقراری ارتباط دو سویه با کاربران ، پا به عرصه وجود گذاشتند و با ارائه سرویسهای دو سویه ، مخاطبان سایت را در بروزرسانی محتوای سایت سهیم کردند .
در کشور ما ایران نیز ، پس از استفاده از سیستم های مختلف مدیریت محتوای غیر بومی و انواع نرم افزارهای اینترنتی خارجی ، نیاز مبرمی به نرم افزار مدیریت محتوای بومی احساس می شد تا بتواند منطبق با سلیقه ها ، نیازها ، قوانین و مقررات بانکی و دولتی داخلی , پاسخگوی درخواست مشتریان باشد . با توجه به این مهم ، برخی از شرکتهای داخلی اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای مدیریت محتوا نمودند . شرکت توسعه مجازی ، یکی از پیشروان این عرصه در کشور محسوب می شود و سیستم مدیریت محتوای parscms را بر همین اساس , طراحی و پیاده سازی نمود .
چرا شما یک CMS لازم دارید ؟
اگر سایت شما هر چند وقت یکبار (مثلا هر دو هفته) به روز میشود میتوانید بجای اینکه هر بار به یک شرکت طراحی وب مراجعه کنید ، خودتان با نصب یکی از این برنامه های مدیریت محتوا ، تغییراتتان را روی سایت اعمال کنید .
اگر شما سایت خود را اصلا بروز نمیکنید ، باید کم کم به فکر بیافتید ، چون بیننده های شما وقتی همیشه با یک صفحه همیشگی روبرو شوند کم کم شما را فراموش میکنند ، چون چیز جدیدی برای عرضه ندارید .
یک CMS چه امکاناتی دارد ؟
طیف وسیعی از امکانات . اکثر CMS ها در ورژن های مختلف و با قابلیت های مختلف به بازار عرضه میشوند . البته قابلیت بروز کردن اطلاعات در همه مشترک است اما قابلیت های ویژه دیگری دارند که با قیمت های مختلف بشما پیشنهاد میدهند . از جمله:
1- مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تایید اطلاعات
2- چند زبانه بودن
3- ایجاد نقشه سایت داینامیک
4- امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی
5- ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات کاربران
6- بهینه سازی تصاویر آپلود شده
7- ایجاد و بروز کردن متا تگ ها
8- امکان جستجو در مطالب سایت
9- امنیت بیشتر
10- گزارش آمار بازدید از صفحات
11- و ....
کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا:
به ترتیب کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود :
محتوای متنی(Text Content ) :
این محتوا شامل اخبار ، مقالات ، کتب و سایر محتواهای متنی از این قبیل میباشد که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند .
محتوای چند رسانه ای( Multi Media Content ) :
این محتوا شامل صوت ، تصویر و فیلم میشود که برای مدیریت آن از استاندارهای خاصی استفاده می شود بهمین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد
محتوای فایلی( File base Content ) :
این محتوا شامل فایلهای فشرده ، فایلهای اجرایی و کتب الکترونیک میباشد که عمدتا برای نگهداری و مدیریت آن لازم است از استاندارد های خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده میشود .
سیستم های مدیریت محتوای از جهات دیگری نیز قابل بررسی هستند و آن نوع مدیریت و سطح بندی اطلاعات میباشد ، که پر اهمیت ترین بخش در آشنایی و کار با سیتم های مدیریت محتوا میباشد ، سیستم های مدیریت محتوا عمدتا دسترسی به اطلاعات را در سه بخش کلی در نظر می گیرند که به ترتیب : ایجاد یا ورود اطلاعات ، ویرایش ، مدیریت و انتشار اطلاعات
البته هر چه سیستم مدیریت محتوا تخصصی تر باشد این سطح بندی ها جزیی تر میشود به عنوان مثال ایجاد یا ورود اطلاعات خود میتواند بر حسب نوع و دسته بندی محتوای دارای بخشهای متفاوتی باشد به عنوان مثال میتوان به سیستم گردش خبر در خبرگزاری ها اشاره کرد که در هر بخش اعم از ورود ، ویرایش و انتشار دارای دسترسی های متفاوتی می باشد .
فهرست عناوین
عنوان
بخش اول :cms چیست؟
فصل اول :سیستم مدیریت محتوا چیست؟.
فصل دوم :چرا شما یک cms لازم دارید؟
فصل سوم :یک cms چه امکاناتی دارد؟
فصل چهارم :کاربرد cms ها به ترتیب اهمیت محتوا
• محتوای متنی (Text content
• محتوای چند رسانه ای (Multi Media Content
• محتوای فایلی (File base content)
• Fronted
• Backend
فصل پنجم: شیوه های مرسوم در ذخیره سازی اطلاعات
• شیوه ذخیره سازی خام اطلاعات
• شیوه ذخیره سازی اطلاعات بصورت فایل های تغییر یافته یا کدشده
• شیوه ذخیره سازی اطلاعت در بانک اطلاعاتی
فصل ششم :مهمترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا
فصل هفتم :مزایای استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی
فصل هشتم :انواع سیستم های مدیریت محتوا
• سیستم مدیریت محتوای سازمانی
• سیستم مدیریت محتوای مولفه ای
• سیستم مدیریت محتوای وب
فصل نهم :انواع سیستم های مدیریت محتوا به لحاظ نرم افزاری
• سیستم مدیریت محتوای صفحه محور(page base cms)
• سیستم مدیریت محتوای قابلیت محور(future base cms)
فصل دهم :آشنایی با خصوصیات سیستم های مدیریت محتوای معتبر
• ایجاد محتوا
• مدیریت محتوا
• انتشار و نمایش
• قراردادو دادوستد
فصل یازدهم :cms های اطلاعاتی
فصل دوازدهم :cms های اطلاعاتی معروف
• وردپرس wordpress
• سیستم مدیریت محتوای رادیانت cms Radiant
• سیلوراستریپ silver stripe
• جومولا Joomla
• تایپولایت TypoLight
• دروپال Drupal
• سیستم مدیریت محتوای ساده ساخت Made Simple Cms
بخش دوم :wordpress
فصل اول :نگاهی گذرا به وردپرس
• تاریخچه وردپرس
• آمارو ارقام
• وردپرس چیست؟
فصل دوم :طراحی سایت با وردپرس
• زمینه های طراحی و ساخت سایت با وردپرس
• امکانات وردپرس
فصل سوم:نصب محلی وردپرس
• نمایی از محیط نصب
• ابزار رایگان نصب وردپرس برروی کامپیوتر های ویندوزی
فصل چهارم:نحوه نصب وردپرس برروی سرورمحلی
فصل پنجم:شروع بکار
• تنظیمات اولیه
• تنظیمات همگانی
استفاده از تاریخ شمسی
تغییر محل ذخیره فایلهای آپلودی
جلوگیری از حمله اسپم ها
تغییر نام کاربری
فصل ششم :محیط کار
• کاربا بخش مدیریت پست
ایجاد پست
آشنایی با نوار ابزار
آشنایی با پنل انتشار
آشنایی با پنل برچسب ها
آشنایی با پنل دسته ها
آشنایی با تنظیمات دیگر
ویرایش یک پست
• کاربا بخش مدیریت برچسب ها
برچسب چیست ؟
مدیریت برچسب ها
• کاربابخش دسته ها
مدیریت دسته ها
• مدیریت چند رسانه ای ها
درج محتوای جدید به کتابخانه
مدیریت کتابخانه
• مدیریت پیوند ها
اضافه کردن یک پیوند جدید
ویرایش پیوند ها
آشنایی با پیوند دسته ها
• مدیریت برگه ها
دلایل استفاده از برگه ها
اضافه کردن یک برگه
مدیریت برگه ها
• مدیریت دیدگاهها
آشنایی با بخش دیدگاهها
فصل هفتم :امکانات محیط وردپرس
• ابزارهای وبلاگ نویسی
ارسال مطالب بصورت ایمیل
ستون کناری
منتشرکردن کارشما
فیدها
آدرس دهی برای مطالب شما
فصل هشتم:ویژگی های وردپرس نسخه 3 به بعد
• ادغام با Wordpress Mu
• نوع پست دلخواه یا Custom Post Type
• تغییرات در واسط کاری ثبت نام کاربران
• وردپرس 3با پوسته پیش فرض متفاوت
• سرصفحه دلخواه
• تغییر پشت زمینه
• کوتاه سازی URL
• مدیریت منوی راهبری
• امکان ایجاد Template برای نویسندگان یا کاربران
• نوار مدیریت
• صفحه مدیریت آژاکسی
• پیوند داخلی
• پیشخوان شبکه جداگانه
• تگ Quit Press Templat
• قالب پست
• ظاهر جدید مدیریت
• بهبود در نحوه بروزرسانی
• نونما کردن مجدد ظاهر
• آپلود جدید برای رسانه ها
• نتیجه گیری
فصل نهم :چرا وردپرس
• پاسخ سریع به مشکلات امنیتی
• دوستی با SEO
• استفاده آسان
بخش سوم :طراحی قالب
فصل اول:ساخت قالب برای وردپرس
• آموزش ساخت قالب برای وردپرس
• ساختار قالب وردپرس
• مشخصات بلاگ
• توضیحات باگ
• حلقه
• عناوین پست ها
• مشخصات پست
• ساید بار
• فرم جستجو
• تقویم
• فوتر
• نحوه جداکردن فایل Index.php
شامل 130 صفحه word
دانلود تحقیق سیستم های مدیریت محتوا