لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه12
بخشی از فهرست مطالب
احتراق داخلی موتورهای بنزینی بدون وقفه ادامه مییابد با مخلوط هوا و بنزین.
مخلوط ایده آل تشکیل یافته از 14.7 قسمت از هوا و 1 قسمت بنزین(از نظر وزن).
از آنجائیکه وزن بنزین از هوا زیادتر است پس ما درباره ی مقدار زیادی هوا و تکه ای ریز از بنزین صحبت میکنیم.
1 قسمت از بنزین که به صورت کامل در 14.7 قسمت از هوا تبخیر شده باشد مقدار شگرفی انرژی هنگام احتراق درون موتور ایجاد می کند.
چگونه موتورهای پیشرفته از آن انرژی برای به حرکت در آوردن چرخها استفاده می کنند:
هوا وارد موتور شده و پس از عبور از فیلتر هوا تا صفحه ی تنظیم کننده ی کنترل بنزین پیش می رود. شما به وسیله ی پدال گاز میزان هوای ورودی به موتور را از طریق دریچه ورود هوا کنترل میکنید. سپس آن در میان مانیفولدهای هر سیلندر توزیع می شود. در بعضی نقاط بعد از ..... هوا که بستگی به موتور دارد سوخت به جریان هوا از طریق سیستم تزریق سوخت یا در خودروهای قدیمی کاربراتور اضافه میشود. اکثر موتورهای خودروهای امروزی چهار زمانه هستند به جز موتورهای دیزلی و چرخشی که در این مقوله نیستند.
انواع موتور
چندین گونه موتور که بر اساس تعداد سیلندر و چگونگی قرارگیری آنها شناسائی می شوند.
موتورها از 3 تا 12 سیلندر که در بلوک موتور با چندین پیکر بندی مرتب شده اند هستند.
محبوبترین این موتورها در زیر به نمایش در آمده است:
در موتورهای خطی سیلندرها به صورت ردیفی قرار میگیرند موتورهای 3و4و5و6 سیلندر بطور عادی از این چیدمان استفاده می کنند.
در آرایش موتورهای V از دو ردیف سیلندر کنار هم استفاده می شود و بطور عادی در موتورهایی با پیکربندی V-6و V-8 و V-10 و V-12 استفاده می شود.
در موتورهای صاف از دو ردیف سیلندر در مقابل هم استفاده می شود و از مقبولیت کمتری نسبت به طراحی های قبلی برخوردار است.
موتورهای 4 و 6 سیلندر صاف در مدلهایی از سوبارو و پورشه استفاده شده است
همچنین از این آرایش در فولکس BEETLES با 4 سیلندر و برخی گونه های 12 سیلندر فراری استفاده شده است.
هر سیلندر دارای یک پیستون است که درون آن به بالا و پائین حرکت می کند.
تمامی پیستون ها در موتور به وسیله ی یک دسته پیستون انفرادی به میل لنگ متصل هستند.
میل لنگ در زیر سیلندر ها و در راستای موتور قرار گرفته است
در موتورهای V در پائین موتور و در موتورهای صاف در بین ردیف های سیلندر ها قرار گرفته است.
وقتی پستون ها بالا و پائین می روند میل لنگ را می چرخانند دقیقا مثل پاهای شما که با بالا و پائین رفتن پدال دوچرخه را می چرخانند.
مقاله در مورد طرز کار موتور اتومبیل