تعریف پروژه ی علمی:
•«پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش آموزان درباره ی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی،کار یک دانشمند را انجام می دهند ونگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا می کنند.
• به طورکلی می توان گفت پروژه ی علمی یعنی کاربرد روش علمی برای پاسخ به یک سؤال یا حل یک مسأله یا تبیین یک نظریه یا طراحی و ساخت یک دستگاه. در روش علمی،ابتدا دانش آموز مشاهده می کند وسؤالی درذهنش شکل می گیرد، سپس به جمع آوری اطلاعات می پردازد،فرضیه می سازد،آزمایش می کند ونهایتاً نتیجه گیری می نماید.
اهداف یادگیری مبتنی بر پروژه های علمی:
ارضای حس کنجکاوی و جستجوگری
-افزایش اعتماد به نفس
- یادگیری عمیق وپایدار
- گسترش فعالیت های گروهی و همیاری
- آشنایی با روش های جمع آوری اطلاعات
- شرکت در یک فعالیت هیجان انگیز
- آشنایی با فعالیت های نمایشگاهی و ارائه ی پروژه
محدودیت های یادگیری مبتنی بر پروژه های علمی:
وقت زیادی باید صرف شود تا یک پروژه ی علمی به نتیجه برسد.
دخـالت بـیش ازحـد اولیـا ومـعلمـان می تـواند فـرصت یادگیـری مطلوب را از دانش آموز بگیرد.
روی آوردن به تجمل گرایی و ظاهرسازی و زرق و برق از دیگر مشکلات است.
رقابت ناسالم بین مدارس واولیا ودامن زدن به این موضوع نیز یکی از چالش ها است.
موضوعات ممنوعه:
1- موضوعاتی که مستلزم کار با مواد شیمیایی خطرناک، آتش زا، مواد منفجره و ...است.
2- موضوعاتی که مستلزم کار روی حیوانات مهره دار است زیرا ممکن است در اثر از بین رفتن حیوان مشکل عاطفی برای دانش آموز پدید آید. بدیهی است کار روی حیوانات بدون مهره مثل حشرات، کرم ها و ... بلامانع است.
انواع پروژه های علمی:
عناصر یک پروژه ی علمی جهت شرکت در نمایشگاه:
•1- تابلوی نمایش (یکی از مهم ترین عناصر پروژه)
•2- دفترکارنما
•3- مواد نمایشی
•4- گزارش کتبی (مخصوص پروژه ی آزمایش و طراحی و ساخت)
شامل 34 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت پروژه های علمی دانش آموزان (طرح جابربن حیان)