طراحی محصولات از ایده تا تولید
طراحی محصولات جدید در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی فرایند پیچیده ای است که متضمن عبور از مراحل مختلف بوده و نیازمند مطالعات گسترده و صرف زمان مناسب است.
این عملیات در واحدهایی تحت عنوان واحدهای تحقیق و توسعه انجام می پذیرد. واحدهای طراحی و توسعه در هر سازمان بعنوان مغز متفکر سازمان محسوب شده و مهمترین اهداف آن ها بشرح زیر است:
1- توسعه محصولات جدید
2- بهینه سازی محصولات تولید شده ثبتی
3- رفع عدم انطباقها و مشکلات تولید محصولات
4- رفع شکایات و نارضایتیهای ناشی از محصول
بعبارت دیگر واحدهای تحقیق و توسعه در هر سازمان نقش رهبری و هدایت کننده فرایند تولید را بر عهده دارند و استراتژی های توسعه محصول در این واحدهای شکل گیری می یابد و به همین علت افرادی که در این واحدها مشغول به فعالیت هستند باید دارای ویژگی ها و توانایی های خاصی باشند.
متاسفانه در ایران به واحدهای تحقیق و توسعه بویژه در صنعت غذا اهمیت کمتری داده می شود و بهمین علت است که محصولات غذایی پس از تولید و ورود به بازار با مشکلات متعددی روبرو می گردد و یا محصولات جدید تولید شده ناشی از ورود تکنولوژی از سایر کشورها است.
ویژگی های افراد شاغل در واحدهای طراحی و توسعه
نظر به اهمیت واحدهای طراحی و توسعه افرادی که در این واحدها مشغول به بکار هستند باید دارای توانایی های خاصی باشند که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دانلود پاورپوینت طراحی محصولات از ایده تا تولید