دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی کودکان استثنایی بررسی تاثیر معلولیتهای جسمی- حرکتی بر میزان هوشبهر کودکان با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 79
پیشگفتار
انسان با قبول اینکه پریشانی براو مقدر بوده است به حیات خویش ادامه می دهد . انسان با نگرش به مقدرات و یا درد و رنجهای گریز ناپذیر خود ارزش ها را مورد شناسایی قرار می دهد . بنابراین درد و رنج نیز دارای مفهوم است از دید فرانکل انسان با نگرش به مقدرات که شامل درد و رنجهای گریز ناپذیر می باشد با معنایی خاص با آنها برخورد می کند و هر یک از درد زنجها و نقیصه های مختلف می تواند برای هر شخصی دارای معنا و مفهوم ویژه باشد . نقص بدنی و معلولیت هرگز نمی تواند مبنایی برای جنبه های پاتولوژیک باشد چرا که انسان پویاتر و آزادتر از آن است که معلولیت مادرزادیی و بیماری وی را کاملاً در چهار چوب خویش نگهدارد و تمام زندگی وی را ترسیم کند . در حقیقت طرز تلقی فرد از معلولیت خویش بسیار اهمیت پیدا می کند . وجود یک نقص در انسان می تواند عامل تقویت ابعاد دیگر او باشد . انسان روحی دارد و جسمی و انسانیت وی وابسته به روح است نه جسم . پس بیایید توان مندی های فرد معلول را باور کنیم چرا که او از عمق جانش فریاد بر می آورد که : مرا باور کن ، روزی خواهم شکفت.
چکیده
این پژوهش که یک مطالعه پس رویدادی است توسط خانم پروین جعفری به منظور بررسی تاثیر معلولیت جسمی ، حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) بر میزان هوش بهرکودکان هوش بهر و مقایسه IQ افراد سالم و معلول صورت گرفته است . در این پژوهش 30 کودک دختر عادی و سالم و 30 کودک دختر دچار معلولیت در گروه سنی 10- 7 سال از مدارس توان خواهان 1و2 و مدارس عادی شهر تهران انتخاب شدند و به منظور گردآوری اطلاعات از تست و کسلر کودکان استفاده گردیده است . همچنین جهت نیل به اهداف تحقیق از آزمون T گروه های مستقل استفاده شده است . نتایج یافته ها در ارتباط با هدف کلی پژوهش نشان داده است که با 99 درصد اطمینان : کودکان با معلولیت جسمی – حرکتی ( ناشی از فلج مغزی ) نسبت به کودکان عادی از هوش بهر پایین تری برخوردارند .
فهرست مطالب
عنوان
پیشگفتار 1
چکیده 2
فصل اول : کلیات
مقدمه 4
بیان مسئله 6
فرضیه تحقیق 7
متغیرها 7
تعریف معلولیت جسمی – حرکتی 8
تعریف هوش بهر 8
تعریف معلولیت 9
تعاریف عملیاتی 10
اهداف تحقیق 11
اهمیت و ضرورت تحقیق 11
فصل دوم : ادبیات تحقیق
تاریخچه 14
فلج مغزی 15
علل فلج های مغزی 19
علل ناتوانی جسمی و معلولیت های حرکتی 20
عدم هماهنگی حرکتی 21
ویژگی های کودکان مبتلا به ناتوانی های جسمی- حرکتی و معلولیت های حرکتی 23
برنامه های آموزشی کودکان معلوم حسی- حرکتی 25
ارزیابی و نتیجه گیری 28
تاریخچه مربوط به مطالعات هوش 30
ماهیت هوش 31
هوش 33
تعریف تربیتی هوش 35
تعریف تحلیلی هوش 36
تعریف کاربردی هوش 36
طبقات هوش 36
ویژگیهای عمومی هوش 37
عوامل موثر بر هوش 38
تاثیرات محیطی در هوش 39
تفاوت های جنسیتی در عملکرد هوش 40
هوش از دیدگاه رشد 42
انواع هوش از دیدگاه کتل 43
انواع هوش از دیدگاه ثراندیک 46
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن 47
انواع هوش از دیدگاه ترستون 47
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ 48
انواع هوش از دیدگاه گاردنر 49
رهیافت روان سنجی 50
هوش آزمایی 51
مقیاس های هوش وکسلر 53
ارزیابی و نتیجه گیری 56
فصل سوم : روش تحقیق
جامعه آماری 59
نمونه و شیوه نمونه گیری 59
ابزار اندازه گیری 59
پایایی و اعتبار 59
روش جمع آوری اطلاعات 62
روش آماری 64
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
نمرات IQ افراد سالم و معلول 66
محاسبات آماری 68
جدول و نمودار توزیع فراوانی IQ افراد معلول 69
جدول و نمودار توزیع فراوانی IQ افراد سالم 71
نمودار توزیع فراوانی نمرات IQ افراد عادی در مقایسه با افراد معلول 73
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 75
خلاصه تحقیق 76
محدودیت ها 77
پایان نامه رشته روانشناسی کودکان استثنایی بررسی تاثیر معلولیتهای جسمی- حرکتی بر میزان هوشبهر کودکان