مقدمه
آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است ، به همین دلیل در اکثر جوامع ، توجه ویژه ای به آن می شود و سالانه بخش قابل ملاحظه ای از بودجه های هر جامعه صرف فعالیتهای آموزشی می گردد(5). از سوی دیگر ، در انتقال میراث فرهنگی جامعه از نسلی به نسل دیگر و زمینه سازی برای باروری میراث فرهنگی ، شاید هیچ عنصری به اندازه آموزش توسط معلمان با انگیزه سهم و نقش اساسی ندارد. در حقیقت معلمان هسته های اصلی آموزش و پرورش و معماران واقعی تعلیم و تربیت در جامعه اند(1). برای تحقق این امر مهم ، جوامع بشری به معلمان با انگیزه و اثر بخش نیاز دارند تا بتوانند جوانان را در قالب یک نظام تعلیم و تربیت اثر بخش پرورش دهند و آنان را برای آینده ای بهتر تجهیز کنند. بنابراین به نظر می رسد برای ایجاد انگیزه های شغلی قوی ، مسؤولین باید تلاش نمایند تا بتوانند محیطی جذاب و مطلوب که بتواند به نیازهای معلمان پاسخ دهد فراهم آورند. بدیهی است برای انجام چنین امر مهمی در مرحله نخست ، شناسایی نیازها و انگیزه های معلمان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوان همانگ با برنامه ریزی های منظم و مطابق با اصول ، ضمن دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت ، معلمان نیز به اهداف شخصی خود دست یابند(2).
صاحب نظران نظریه های مختلفی را در مورد انگیزش ارائه کرده اند. یکی از نظریه هایی که کاربرد زیادتری دارد ، نظریه دوعاملی انگیزش فردریک هرزبرگ1 است.
این نظریه نیازهای انسان را به دو گروه عوامل بهداشتی یا ابقاء کننده که شامل عواملی مانند :حقوق و مزایا، سرپرستی، روابط با مافوق و زیر دستان و امنیت شغلی است و باعث جلوگیری از نارضایتی کارکنان می شود، اما وجود آنها باعث انگیزش و رضایت در کار نمی شود و عوامل برانگیزاننده مانند موفقیت در کار، قدردانی، رشد و پیشرفت و ماهیت شغل، که وجود این عوامل باعث انگیزش و رضایت در کار میشود اما فقدان آنها باعث ترک شغل و نارضایتی نمی شود، تقسیم می کند.
با توجه به کاریرد فراوان نظریه دو عاملی هرزبرگ در انگیزش شغلی کارکنان ، این تحقیق قصد دارد تا عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستان نیشابور را در ارتباط با این نظریه شناسایی کرده و از آن برای روشهای مناسب به منظور رفع نیازها و ایجاد انگیزش در معلمان استفاده نماید.
1- Fredric Herzberg
بیان مساله
بطور کلی بقاء و دوام هر جامعه ای بستگی به کارایی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه دارد. هر کشوری به اساتید و معلمان با انگیزه و کار آمد به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا بتواند جوانان خود را پرورش داده و برای آینده ای بهتر آماده کند. اساساً هر جامعه ای که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کند هرگز ورشکسته نخواهد شد(28). یکی از مهم ترین مسایل آموزش و پرورش نیز داشتن نیروی متخصص و با انگیزه است. زیرا چنانچه فعالیت های تربیت بدنی که در قالب درس تربیت بدنی در دوران تحصیل به دانش آموزان ارائه می شود توسط معلمان با انگیزه هدایت داده شود می تواند سلامتی آنها را در دوران تحصیل و بعد از آن تامین نماید بنابراین مسئولین باید نسبت به شناسایی نیاز ها و خواسته های آنها اقدام کرده و در رفع نیاز های آنها بکوشند تا انگیزش لازم را در معلمان بوجود آید. اما راه شناسایی نیازها و خواسته های آنها چیست؟ آیا فقط توجه به نیازهای مادی و بر طرف کردن آنها برای ایجاد افزایش انگیزش شغلی معلمان کافی است یا باید به موارد دیگر نیز توجه شود؟
مروری بر ادبیات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که برای پاسخ به این سوالات نظرات متفاوتی از سوی متخصصان ارائه شده است و همچنین تحقیقات چندی نیز بر پایه این نظرات انجام شده است ، که در میان آن ها تحقیقات درباره معلمان بخصوص معلمان تربیت بدنی کشور زیاد نیست. یکی از این نظریات در زمینه انگیزش شغلی مربوط به فردریک هرزبرگ1 است که ما دردراین تحقیق سعی می کنیم با شناسایی و اولویت بندی نیازهای معلمان تربیت بدنی بر اساس آن به سئوالات زیر جواب بدهیم .
- اولویت عوامل انگیزش معلمان تربیت بدنی کدامند؟
- اولویت عوامل بهداشتی معلمان تربیت بدنی کدامند؟
- آیا انگیزه شغلی در معلمان زن و مرد با هم تفاوت دارد ؟
- آیا سابقه کار در ایجاد انگیزش شغل معلمان نقش دارد ؟
- آیا میزان تحصیلات در ایجاد انگیزش شغلی معلمان نفش دارد؟
- آیا سن در ایجاد انگیزش شغلی معلمان نقش دارد؟
- آیا سابقه ورزش قهرمانی در ایجاد انگیزه شغلی معلمان نقش دارد ؟
فصل اول
طرح تحقیق
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
منابع و ماخذ
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 70 صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا بازکنید .
پایان نامه توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ