چکیده ............................... 1
فصل اول : موضوع تحقیق
مقدمه ............................... 3
بیان مسئله .......................... 6
اهمیت و ضرورت پژوهش ................. 6
اهداف پژوهش ......................... 7
فرضیه های پژوهش ..................... 7
تعریف متغیرهای پژوهش ................ 8
تعاریف نظری ......................... 8
تعاریف عملیاتی ..................... 8
فصل دوم : پیشینه پژوهش
یادگیری ............................. 10
انواع یادگیری ....................... 12
زمینه های مهم یادگیری ............... 14
مجموعه شیوه های مؤثر در یادگیری ..... 17
ناتوانیهای یادگیری .................. 19
دیدگاه های متفاوت در تبیین ناتوانیهای یادگیری 23
شیوع ناتوانیهای یادگیری ............. 25
جنسیت و ناتوانیهای یادگیری .......... 28
سبب شناسی ناتوانیهای یادگیری ........ 28
1- آسیب مغزی اکتسابی ................ 29
2- وراثت ............................ 29
3- عوامل زیستی- شیمیایی ............. 29
4- محرومیت محیطی و تغذیه ای ......... 30
5- عوامل آموزشی ..................... 30
6- عوامل مربوط به رشد ............... 30
7- رویکرد زبانی- روانی .............. 31
8- رویکرد رفتاری .................... 32
9- رویکرد ادراکی و ادراکی حرکتی ..... 32
10- رویکرد تشکیل نظام عصبی دمن و دلاکاتو 32
انواع ناتوانیهای یادگیری ............ 33
ناتوانیهای یادگیری تحولی ............ 33
ناتوانیهای یادگیری تحصیلی ........... 33
ویژگی های دانش آموزان ناتوان در یادگیری 36
ویژگی های مربوط به رشد و تحول زبان گفتاری 36
ویژگی های عاطفی- اجتماعی ............ 37
ویژگی های مربوط به رشد و تحول حسی- حرکتی 38
ارزیابی ناتوانیهای یادگیری .......... 38
طرح تشخیص ناتوانیهای یادگیری ........ 39
حساب ................................ 41
اختلالات یادگیری در ریاضیات ........... 42
طبقه بندی حساب نارسایی .............. 45
سبب شناسی حساب نارسایی .............. 47
ویژگی های دانش آموزان حساب نارسا .... 52
تشخیص اختلال های ریاضی ............... 53
اضطراب .............................. 56
دیدگاه های نظری در مورد اضطراب ...... 60
ملانی کلاین ........................... 60
آنا فروید .......................... 60
رولومی .............................. 61
آدلر ................................ 61
بالبی ............................... 62
جورج کلی ............................ 62
علل اضطراب .......................... 63
1- عوامل جسمانی و زیست شناختی ....... 63
ژنتیک ............................... 63
2- فعل و انفعالات شیمیایی ............ 64
علل طبی و اثرات داروها .............. 64
فاکتورهای روانی- اجتماعی ............ 64
علائم اضطراب ......................... 65
ارتباط اضطراب با بیماریهای دیگر اضطراب و کاهش قند خون ..................................... 67
اختلالات اضطراب ....................... 68
شیوع اختلالات اضطراب .................. 71
دیدگاه های نظری در تبیین اضطراب ..... 72
دیدگاه روانکاوی ..................... 72
دیدگاه رفتاری ....................... 73
دیدگاه شناختی ....................... 73
دیدگاه زیست شناختی .................. 74
سبب شناسی اضطراب .................... 75
دیدگاه مختلف در درمان اضطراب ........ 77
روانکاوی ............................ 77
درمان رفتاری .................... 77
درمان شناختی ........................ 78
درمان های هستی نگر و انسانی نگر ..... 79
درمان زیست شناختی ................... 80
داروهای ضد اضطراب ................... 80
کنترل علائم بدنی ..................... 81
تنفس کنترل شده ...................... 82
امتحان .............................. 82
اضطراب امتحان ....................... 84
عوامل به وجود آورنده اضطراب امتحان .. 88
عوامل مؤثر در رفع اضطراب امتحان ..... 89
چکیده پژوهشهای داخلی ................ 94
چکیده پژوهشهای خارجی ................ 101
فصل سوم : روش تحقیق
جامعه آماری ......................... 104
نمونه آماری و روش نمونه گیری ........ 104
ابزار اندازه گیری ................... 106
فهرست وارسی نشانگان حساب نارسایی .... 106
پرسشنامه اضطراب امتحان .............. 107
پرسشنامه فردی ....................... 108
طرح تحقیق ........................... 108
روش اجرا ............................ 108
روش تحلیل داده ها ................... 109
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
یافته های توصیفی .................... 112
.یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش . 113
یافته های جانبی ..................... 119
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری .......................... 124
نتایج یافته های جانبی ............... 125
پیشنهادات ........................... 127
محدودیتها ........................... 128
منابع و مآخذ
منابع فارسی ......................... 130
منابع لاتین .......................... 137
ضمائم
پرسشنامه فردی ....................... 139
فهرست وارسی نشانگان حساب نارسایی .... 140
پرسشنامه اضطراب امتحان .............. 141
بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه