مقدمه
موفقیت و کامیابی هر نهاد و سازمانی، به عوامل متعددی بستگی دارد که نیروی انسانی یکی از مهمترین آنهاست در سازمانهای آموزشی اهمیت منابع انسانی مشهودتر است، چرا که در هر بخش از چرخة درونداد – فرایند – برونداد مشارکت دارند(کلاپ،2011). به عقیدة صاحبنظران به منظور مطلوب ساختن کار باید به سلامت کارکنان، ایمنی و رضایت آنها به عنوان پیش شرط اثربخشی سازمانی توجه کرد حصول اطمینان از کیفیت زندگی کاری یکی از بهترین روشهای جذب و نگهداری کارکنان با استعداد و همچنین کسب عملکرد بهتر برای سازمان است(مورین،2003). وجود شرایط مطلوب کاری یکی از ضرورتهای انجام فعالیت افراد در سازمانهاست وضعیت مناسب کاری که از آن به عنوان کیفیت زندگی کاری تعبیر می شود، موجب به وجود آمدن انگیزه و رضایت خاطر افراد می شود و آنها را به کار و تلاش بیشتر و مطلوبتر سوق میدهد. تلاشها در زمینة موضوع کیفیت زندگی کاری از دهة پنجاه میلادی شروع شده است (سلمانی, 1384) کیفیت زندگی کاری ساختار چندبعدی پویایی است که در حال حاضر مفاهیمی همچون امنیت شغلی، سیستم پاداش، فرصتهای ارتقا و آموزش و مشارکت در تصمیم گیری را در برمیگیرد اگرچه تعریف رسمی برای کیفیت زندگی کاری وجود ندارد، روانشناسان و دانش آموختگان مدیریت در کل توافق دارند که کیفیت زندگی کاری ساختاری است که از لحاظ بهزیستی برای کارکنان ایده آل است در تعریف کلی کیفیت زندگی کاری به معنی تصور ذهنی و درک و برداشت کارکنان یک سازمان از مطلوبیت فیزیکی و روانی محیط کار خود است (میرسپاسی , 1375). طبعاً باتوجه به تعریف ارائه شده در هر جامعه، منطقه و سازمان تصورات مختلف ذهنی دربارة زندگی کاری وجود دارد بنابراین سطوح مختلفی از کیفیت زندگی کاری برای افراد در سازمانها و محیط های کاری متفاوت متصور است مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد کارمند خوشحال، بهره وری بیشتری دارد کارمند خوشحال فردی از خود گذشته، صادق و باوفاست. (سلمانی, 1384). همچنین تحقیقات زیادی نشان داده اند که کیفیت زندگی کاری تأثیر زیادی روی پاسخ های رفتاری فرد مانند هویت سازمانی، رضایت شغلی، مشارکت شغلی، تلاش و کوشش شغلی، عملکرد شغلی، قصد ترک خدمت، از سوی دیگر، تعهد سازمانی به عنوان ، عملکرد معکوس و وارونه، بیزاری و بیگانگی از خود دارد(ویامسون،2011). موضوع تعهد سازمانی طی سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است زیرا تحقیقات نشان داده که کارکنان متعهد به سازمان، بهره وری بیشتری دارند تمایل به ماندگاری آنها بیشتر است، کمتر غیبت میکنند و در مقابل تغییرات سازمان انعطاف بیشتری از خود نشان میدهنداز طرف دیگر، تعهد سازمانی پدیدهای پیچیده و دارای منابع تغییر متعدد است و از جامعه ای به جامعة دیگر دارای سطوح متفاوتی است کیفیت مطلوب زندگی کاری باعث ایجاد رضایت شغلی در کارکنان میشود به عبارت دیگر، رضایت شغلی بخش عمدهای از کیفیت زندگی کاری است همچنین رضایتمندی شغلی و انگیزة شغلی از عوامل مؤثر تعهد سازمانی به حساب می آیند و با هم ارتباط معناداری دارند (کوزه چیان & زارعی, 1382). پیرامون ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تحقیقاتی صورت گرفته است در پژوهشی تغییرات تعهد سازمانی و تعهد اجتماعی در اثر اجرای برنامه های کیفیت زندگی کاری بررسی شد نتایج نشان داد که تعهد به سازمان زمانی که آزمودنی ها، اقدامات صورت گرفته در مورد کیفیت زندگی کاری را موفق ارزیابی کردند، افزایش یافت(فیلدس،1992).
این مقاله بصورت ورد در اینترنت موجود نمیباشد قابل ویرایش و تعداد صفحات 5
مقاله رابطة بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکده ها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های کشور