پژوهش و تحقیق پویشی است یگانه، ولی عمل پژوهنده گذشته از آن که بر زمینهای قبلی مسبوق است، سه گونه فعالیت را در برمیگیرد: جهتیابی، یافتهاندوزی و نتیجهگیری. با این حال تعاریف زیادی برای پژوهش ارائه شده است که درعین تنوع دربرگیرندة مضامین ثابتی ازجمله عمل منظم، پشتکار، کشف حقیقت و دستیابی به ناشناختهها هستند.
بد نیست نخست از معنی و مفهوم این کلمه سر درآوریم و هم در اصطلاح فن از آن تبیینی داشته باشیم.
1-1-1- از نظر لغت
پژوهش در معنای لغوی شامل جستجو، بازجویی، رسیدگی، تفحص، تحقیق، استفسار، بررسی و جستجوهای علمی استیناف، مواخذه، عقاب، خبرچینی، جاسوسی، سرپرستی، احوالپرسی و تیمار آمده است. و با کلماتی همچون پژوه (بازجست، تجسس، تفحص)، پژوهنده (دانشپژوه، دینپژوه، جویان، در حال پژوهیدن)، پژوهشگر، پژوهندگی، پژوهیدگی و پژوهیدنی هم خانواده میباشد.1
1-1-2- در اصطلاح
در اصطلاح اهل علم برای پژوهش تعاریف مختلفی ارائه شده که در ذیل به چند مورد اشاره میشود.2
- پژوهش یعنی کار منظم و پیگیر در کشف و فهم، که بر نظریهای برای تصمیم منتهی میشود.3
- پژوهش عبارت است ازیک عمل منظم که درنتیجه آن پاسخهایی برای سؤالهای مورد نظر و مطرح شده پیرامون موضوع تحقیق بدست میآید.4
- پژوهش علمی، بررسی نظام کنترل شده تجربی و انتقادی درمورد پدیدههای طبیعی است که روابط احتمالی بین این پدیدهها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت میشود.5
- پژوهش عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونهای منظم و منسجم و
بر اساس روشهای عینی و غیر شهودی به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن.1
- پژوهش را میتوان به تجزیه و تحلیل، ثبت عینی و سیستماتیک مشاهدات کنترل شده، که به پروراندن قوانین کلی، اصول، نظریهها و همچنین
به پیشبینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منتج شود تعریف
کرد.2
مقدمها
روش تحقیقط
ضرورت تحقیقی
فرآیند مطالعات طراحیک
بیان مسئله ل
بیان موضوعن
بیان هدفع
مبانی نظری معماری پروژهف
فصل اول مطالعات پایه
1ـ تحقیق و پژوهش1
1ـ1ـ تحقیق و پژوهش1
1ـ1ـ1ـ از نظر لغت1
1ـ1ـ2ـ در اصطلاح1
1ـ2ـ ضرورتهای پژوهش2
1ـ2ـ1ـ از نظر علمی2
1ـ2ـ2ـ در جنبه مکتبشناسی3
1ـ3ـ دامنه ضرورتها3
1ـ3ـ1ـ در جنبه حیات فردی3
1ـ3ـ2ـ در جنبه اجتماعی4
1ـ3ـ3ـ از نظر اخلاقی4
1ـ3ـ4ـ از دید اسلام4
1ـ4ـ فوائد پژوهش6
1ـ4ـ1ـ در جنبة فردی6
1ـ4ـ2ـ در جنبة اجتماعی6
1ـ4ـ3ـ در جنبة فرهنگی7
1ـ5ـ نفس پژوهش و لذت آن 7
1ـ6ـ اهداف و مقاصد پژوهش8
1ـ6ـ1ـ منظور از هدف8
1ـ6ـ2ـ ضرورت و اهمیت هدف در تحقیق9
1ـ6ـ3ـ ویژگیهای اهداف9
1ـ6ـ4ـ دستهبندی اهداف10
1ـ7ـ مشکلات و موانع تحقیق پژوهش13
1ـ7ـ1ـ در رابطه با پژوهشگر13
1ـ7ـ2ـ در رابطه با کادر تحقیق15
1ـ7ـ3ـ در رابطه با منابع تحقیق15
1ـ7ـ4ـ در رابطه با واقعیتهای جامعه15
1ـ8ـ انواع پژوهش از نظر عده پژوهشگران16
1ـ8ـ1ـ تحقیق فردی17
1ـ8ـ2ـ تحقیق گروهی17
1ـ9ـ امکانات لازم برای پژوهش17
1ـ9ـ1ـ در جنبه پژوهشگر17
1ـ9ـ2ـ در جنبه مسأله پژوهش17
1ـ9ـ3ـ امکانات در رابطه با واقعیتها17
1ـ9ـ3ـ1ـ امکانات اقتصادی17
1ـ9ـ3ـ2ـ امکانات اجتماعی18
1ـ9ـ3ـ3ـ امکانات سیاسی18
1ـ9ـ3ـ4ـ امکانات فرهنگی18
1ـ9ـ3ـ5ـ امکانات مذهبی18
1ـ9ـ3ـ6ـ امکانات دیگر19
1ـ10ـ مراحل پژوهش20
1ـ10ـ1ـ تعیین موضوع20
1ـ10ـ2ـ تعیین مرز موضوع21
1ـ10ـ3ـ تهیه اطلاعات21
1ـ10ـ4ـ تدوین اطلاعات21
1ـ10ـ5ـ تهیه فرضیه21
1ـ10ـ6ـ بررسی مجدد فرضیه21
1ـ10ـ7ـ تهیه اصل یا قانون22
1ـ10ـ8ـ دستیابی به نظریه یا تئوری22
1ـ10ـ9ـ نگارش و ارائه تحقیق22
1ـ11ـ طرح پژوهش22
1ـ11ـ1ـ طرح تحقیق23
1ـ11ـ2ـ نکات مورد بحث در طرح23
1ـ12ـ روشهای کلی در پژوهش25
1ـ12ـ1ـ روشهای فلسفیـ مذهبی25
1ـ12ـ2ـ روشهای مطالعهای25
1ـ12ـ3ـ روشهای تجربی25
2ـ وضعیت علمی کشور26
2ـ1ـ وضعیت علمی کشور26
2ـ2ـ مشکلات و موانع ساختاری در نظام تحقیقاتی ایران27
2ـ2ـ1ـ مشکلات مربوط به مدیریت سیاستگذاری و نیروی انسانی27
2ـ2ـ2ـ مشکلات مربوط به ساختار و تشکیلات تحقیقات28
2ـ2ـ3ـ مشکلات مربوط به اطلاع رسانی فرهنگ و آموزش28
2ـ2ـ4ـ مشکلات مربوط به قوانین و مقررات28
2ـ2ـ5ـ مشکلات مربوط به بهرهبرداری از منابع پژوهشی28
2ـ3ـ نقاط قوت و ضعف بخش پژوهش در ایران 29
3ـ بررسی آماری پژوهش در ایران30
3ـ1ـ بررسی آماری پژوهش در ایران و مقایسه آن در جهان30
3ـ2ـ منابع مالی و انسانی بخش پژوهش31
3ـ3ـ بهرهوری بخش پژوهش در ایران32
3ـ4ـسیاستها و خطمشیهای بخش پژوهش در برنامههای توسعه کشور 33
4ـ رابطه علم و تکنولوژی با پژوهش35
4ـ1ـ رابطه علم و تکنولوژی با پژوهش35
4ـ2ـ ضرورت امر پژوهش در توسعه علم و فنآوری35
4ـ3ـ نیاز به تربیت پژوهشگر36
5ـ جوانان در جامعه امروز37
5ـ1ـ جوانان در جامعه امروز37
5ـ2ـ مفهوم نوجوانی و جوانی38
5ـ3ـ مفهوم نیاز و بررسی آن در جوانان39
5ـ4ـ تقسیمبندی نیازها40
5ـ4ـ1ـ نیازهای فیزیولوژیک40
5ـ4ـ2ـ نیاز به امنیت (ایمنی)40
5ـ4ـ3ـ نیاز به تعلق و عشق (وابستگی) 41
5ـ4ـ4ـ نیاز به احترام41
5ـ4ـ5ـ نیاز به خود شکوفائی یا تحقق ذات یا کامل شدن41
5ـ5ـ طبقه بندی نیازهای جوانان41
5ـ5ـ1ـ نیازهای جسمانی42
5ـ5ـ2ـ نیازهای روانی42
5ـ5ـ3ـ نیازهای زیستی44
5ـ6ـ پیامدهای عدم توجه به نیازهای نوجوانان و جوانان45
5ـ7ـ افراط و تفریط در برابر جوانان47
5ـ8ـ انگیزه پیشرفت زمینهای برای پژوهشگری جوانان48
5ـ9ـ علاقه جوانان به مجهولات49
5ـ10ـ نیازهای نسل جوان49
5ـ11ـ تعلیم و تربیت در دوران جوانی50
5ـ12ـ تربیت مبتنی بر ارزششناسی در جوانان52
5ـ13ـ لزوم رعایت حقوق جوانان و توجه به میزان سن54
5ـ14ـ هدف تعلیم و تربیت جوانان55
5ـ15ـ تصریح هدف غائی تربیت56
5ـ16ـ دعوت اسلام به تعلیم و تربیت57
6ـ پویا و سازنده بار آوردن انسان58
6ـ1ـ پویا و سازنده بارآوردن انسان58
6ـ2ـ انسان فعال و انسان پذیرا60
6ـ3ـ تأکید بر حرکت و تحول انسان از دیدگاه آیات قرآن61
فصل دوم: مطالعات تکمیلی
1ـ علم در آینه هنر65
1ـ1ـ علم چیست؟65
1ـ2ـ علم در آینه معماری67
1ـ3ـ معماری و الکترونیک71
1ـ3ـ1ـ نامادیت71
1ـ3ـ2ـ حسی بودن71
1ـ3ـ3ـ چند رسانهای بودن72
2ـ معماری (مسئله یا پاسخ)73
2ـ1ـ معماری (مسئله یا پاسخ)73
2ـ2ـ انگارههای پنهانی ذهنیت73
2ـ2ـ1ـ پایداری74
2ـ2ـ2ـ پویایی74
2ـ2ـ3ـ تغییر74
3ـ تعاریف و ضوابط تأسیس مراکز تحقیقاتی77
3ـ1ـ تعاریف و ضوابط تأسیس مراکز تحقیقاتی77
4ـ ضرورت تأسیس باشگاه دانشپژوهان78
5ـ معرفی باشگاه دانشپژوهان جوان80
5ـ1ـ باشگاه دانشپژوهان جوان80
5ـ2ـ کلیات80
5ـ3ـ وظایف80
5ـ4ـ ارکان و تشکیلات81
5ـ5ـ عضویت83
5ـ6ـ امور مالی84
5ـ7ـ آییننامة پذیرش عضو در باشگاه دانشپژوهان جوان84
5ـ8ـ نمودار سازمانی باشگاه دانشپژوهان جوان86
فصل سوم: مطالعات تطبیقی
ـ مطالعات تطبیقی87
1ـ مرکز تکنولوژی مک کورمیک تریبون 88
2ـ دانشگاه تکنولوژی و مجموعه آموزشی لاورنس 90
3ـ دانشگاه تکنولوژی چالمرز 92
4ـ دانشگاه تکنولوژی ماساچوست 94
5ـ مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو95
فصل چهارم: مطالعات زمینه
1ـ مطالعات شهر مشهد97
1ـ1ـ مطالعات تاریخی شهر مشهد97
1ـ2ـ پیدایش شهر مشهد97
1ـ3ـ شناخت شهر مشهد99
1ـ3ـ1ـ بررسیهای کلی در مقیاس شهر99
1ـ3ـ1ـ1ـ موقعیت جغرافیایی شهر مشهد100
1ـ3ـ1ـ2ـ شناخت استخوانبندی شهر مشهد100
1ـ3ـ1ـ3ـ محورهای شاخص شهر مشهد به لحاظ نقش ارتباطی و یا سیمای شهری101
1ـ3ـ1ـ4ـ نقاط شاخص شهر مشهد103
1ـ3ـ2ـ توسعه شهر مشهد در آینده104
1ـ3ـ2ـ1ـ بررسی اجمالی گسترش غربی شهر104
1ـ3ـ2ـ2ـ مساحت شهر و کاربریهای اراضی طرح جامع (95ـ 70)105
1ـ4ـ بررسی شرایط اقلیمی106
1ـ4ـ1ـ وزش باد106
1ـ4ـ2ـ تابش آفتاب106
1ـ4ـ3ـ بررسی وضعیت حرارتی هوا در شب و روز107
1ـ4ـ4ـ مواقع گرم و مواقع سرد سال108
1ـ4ـ5ـ خلاصه و نتیجهگیری109
1ـ4ـ6ـ جهت استقرار ساختمان109
1ـ5ـ بررسیهای جمعیتی شهر مشهد110
1ـ5ـ1ـ جمعیت شهر مشهد 110
1ـ5ـ2ـ جمعیت شناور شهر مشهد111
2ـ مطالعات سایت طراحی113
2ـ1ـ معرفی سایت113
2ـ2ـ تجزیه و تحلیل محدوده مورد نظر113
2ـ2ـ1ـ روند شکلگیری محدوده در گذر تاریخ113
2ـ2ـ2ـ بررسی موقعیت محدوده در شهر مشهد114
2ـ2ـ2ـ1ـ موقعیت مکانی محدوده در شهر مشهد114
2ـ2ـ2ـ2ـ موقعیت محدوده به لحاظ اقتصادی114
2ـ2ـ2ـ3ـ موقعیت محدوده به لحاظ جمعیتی115
2ـ2ـ2ـ4ـ موقعیت محدوده به لحاظ حوزه اداری115
2ـ2ـ2ـ5ـ موقعیت محدوده به لحاظ فضای سبز115
2ـ2ـ2ـ6ـ موقعیت محدوده به لحاظ تفریحی، فراغتی115
2ـ2ـ3ـ شبکه دسترسی محدوده سایت116
فصل پنجم: تحلیل
1ـ طبقهبندی اطلاعات118
2ـ تحلیل اطلاعات121
3ـ مبانی نظری طراح124
4ـ مبانی طراحی معماری پروژه126
5ـ برنامهریزی فیزیکی پروژه128
5ـ1ـ مبانی برنامهریزی فیزیکی128
5ـ1ـ1ـ بررسی جمعیت هدف (گروههای مخاطب)128
5ـ1ـ2ـ رایزنی با اساتید و مسئولان مختلف128
5ـ1ـ3ـ بررسی نمونههای مشابه پژوهشی128
5ـ1ـ4ـ اساسنامه باشگاه 128
5ـ1ـ5ـ استانداردهای موجود129
5ـ2ـ طرح جامع فیزیکی129
5ـ2ـ1ـ حوزهبندی فضاها129
5ـ2ـ1ـ1ـ اداری129
5ـ2ـ1ـ2ـ علمی ـ پژوهشی129
5ـ2ـ1ـ3ـ اقامتی130
5ـ2ـ1ـ4ـ خدماتی130
5ـ2ـ1ـ5ـ ارتباطی130
5ـ2ـ2ـ ابعاد، اندازه و استانداردهای فضاهای اصلی مجموعه131
5ـ2ـ2ـ1ـ آزمایشگاهها131
5ـ2ـ2ـ1ـ1ـ طبقهبندی131
5ـ2ـ2ـ1ـ2ـ روشها یا گرایشها131
5ـ2ـ2ـ1ـ3ـ اصول طراحی131
5ـ2ـ2ـ1ـ4ـ فضای لازم برای هر نفر 132
5ـ2ـ2ـ1ـ5ـ مدولهای طراحی132
5ـ2ـ2ـ1ـ6ـ توزیع سرویسها133
5ـ2ـ2ـ1ـ7ـ سیستمهای دفع مواد زاید134
5ـ2ـ2ـ1ـ8ـ انباری134
5ـ2ـ2ـ1ـ9ـ نیازهای ویژه134
5ـ2ـ2ـ1ـ10ـ فضاهای مرتبط135
5ـ2ـ2ـ1ـ11ـ روکار سطح135
5ـ2ـ2ـ2ـ کلاسها136
5ـ2ـ2ـ2ـ1ـ فضای مورد نیاز136
5ـ2ـ2ـ2ـ2ـ شکل استاندارد اتاق136
5ـ2ـ2ـ3ـ کتابخانه137
5ـ2ـ2ـ3ـ1ـ بررسی روابط داخلی در کتابخانه137
5ـ2ـ2ـ3ـ2ـ ورودی در کتابخانه138
5ـ2ـ2ـ3ـ3ـ قسمت مطالعه در کتابخانه138
5ـ2ـ2ـ3ـ4ـ فضای امانات کتابخانه138
5ـ2ـ2ـ3ـ5ـ نورگیری در کتابخانه 139
5ـ2ـ2ـ3ـ6ـ تهویه در کتابخانه139
5ـ2ـ2ـ3ـ7ـ حفاظت در مقابل آتشسوزی139
5ـ2ـ2ـ3ـ8ـ استاندارد فضای کتابخانه140
5ـ2ـ2ـ4ـ ساختار اداری140
5ـ2ـ2ـ5ـ سالنهای سخنرانی141
5ـ2ـ2ـ5ـ1ـ شکل اساسی141
5ـ2ـ2ـ5ـ2ـ ابعاد کمینه برای صندلیها141
5ـ2ـ2ـ5ـ3ـ انواع ترتیب صندلیها141
5ـ2ـ2ـ6ـ نمایشگاه141
5ـ2ـ2ـ6ـ1ـ عملکرد نمایشگاه142
5ـ2ـ2ـ6ـ2ـ نحوه نورپردازی در نمایشگاه142
5ـ2ـ2ـ6ـ3ـ مسیرهای حرکت143
5ـ2ـ2ـ7ـ سلف سرویس144
5ـ2ـ2ـ8ـ مجموعه اقامتی146
5ـ2ـ2ـ8ـ1ـ خصوصیات استفادهکنندگان146
5ـ2ـ2ـ8ـ2ـ فضاهای تشکیلدهنده مجموعه اقامتی147
5ـ2ـ2ـ8ـ3ـ طبقات تشکیلدهنده فضای اقامتی (اتاقخوابها)147
5ـ2ـ2ـ8ـ4ـ اتاقخوابها149
5ـ2ـ2ـ8ـ5ـ تیپبندی اتاق میهمانان149
5ـ2ـ2ـ8ـ6ـ تجهیزات اتاق میهمانان150
5ـ2ـ2ـ8ـ7ـ ورودی اصلی150
5ـ2ـ2ـ8ـ8ـ ورودی خدماتی150
5ـ2ـ2ـ8ـ9ـ لابی150
5ـ2ـ2ـ8ـ10ـ فضاهای خدمات و پشتیبانی152
5ـ2ـ3ـ ریزفضاها154
5ـ2ـ4ـ تدقیق برنامه فیزیکی155
6ـ جدول سازگاری فضاها165
7ـ دیاگرام ارتفاعی166
8ـ دیاگرام روابط عملکردی 167
9ـ سازه و تأسیسات170
9ـ1ـ سازه170
9ـ2ـ تأسیسات170
9ـ2ـ1ـ آبرسانی171
9ـ2ـ2ـ اطفاء و اعلام حریق171
9ـ2ـ3ـ گرمایش و سرمایش171
9ـ2ـ4ـ برق رسانی171
10ـ قابلیت سنجی اراضی172
10ـ1ـ قابلیت استقرار توده و فضا در نقاط مختلف سایت172
10ـ2ـ قابلیت تنظیم و استقرار ورودیهای سواره، پیاده و خدمات172
10ـ3ـ قابلیت استقرار و ترکیب کاربریها و عملکردها در سایت172
ـ کلام آخر
ـ کتابنامه
شامل 200 صفحه فایل word
به همراه مستندات + فایل های نقشه کشی و ... به صورت کامل
دانلود پایان نامه خانه علوم و فنآوری