چکیده
این تحقیق با بررسی درک مشکلات صادراتی متمایز کننده شرکت های تولیدی صنایع غذای کوچک و متوسط در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است.و مقاله با تمرکز بر هدف مذکور و با آزمایش چندین فرضیه قصد دارد موانع مربوط به آن ها را روشن تر نماید.روش براساس هدف کاربردی، براساس گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است.که 340 پرسشنامه از طریق ایمیل، حضوری، پستی فرستاده شده، 142 مورد تکمیل و بازگردانده شدند.نرخ پاسخ 42 درصد بود.نتایج بدست آمده از تحقیق از میان 6 عامل شناسایی شده عامل قوانین و مقررات، سیستم بانکی و اخذ مجوزهای بهداشتی به ترتیب بیش ترین اهمیت را از آن خود نموده اند و بیش ترین ضریب رگرسیونی را بر سازه موانع توسعه صادرات داشته اند.عامل بعدی فقدان برنامه های بازاریابی نسبت به مقوله صادرات بوده و سپس به ترتیب آموزش های تخصصی و سطح فرهنگ جامعه نسبت به مقوله صادرات است.و دو فرضیه سطح فرهنگی جامعه نسبت به مقوله صادرات و فقدان آموزش تخصصی رد شدند.در حالی که برخی از آثار گذشته روی موانع صادرات شرکت تمرکز کرده اند، کمبود مطالعاتی در مورد بررسی آثار این مسائل در عملکرد صادرات خصوصا در کشورهای در حال توسعه وجود دارد امید است نتایج این مقاله مدیران و سیاست گذاران را کمک کند تا عملکرد شرکت و در نتیجه کشور را بهبود ببخشند.
مقدمه
در دنیای سراسر رقابت امروز، موفقیت هر ملت در گرو درک و شناخت از امکانات موجود و بهره گیری بهینه از آن ها به منظور رشد و توسعه بیش تر در همه ابعاد و زمینه هاست و این امر مهم در کشور ما ایران نیز که سالیان دراز است تکیه بر درآمدهای نفتی داشته، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می رسد.جامعه ای که می خواهد بر پای خودش بایستد و استقلال خود را در جهان امروز حفظ کند نیاز به درآمد از منابع و امکانات دیگری دارد که باید شناخته شوند و به منظور رشد و توسعه آن ها برنامه ریزی و سرمایه گذاری و اقدامات موثری را انجام دهند و از درآمد ناشی از این محصولات که زاییده خلاقیت های فردی و اجتماعی است استفاده نماید.این امر مهم در درجه اول به تحقیق در مورد شناخت منابع، موانع و امکانات و در درجه دوم به برنامه ریزی برای دستیابی به بهره وری بالاتر و اقدام سریع تر در به انجام رساندن این برنامه ها، نیاز دارد (بینشان،1998).از طرفی صادرات در حالی که عملکرد شرکت از جمله حجم فروش، سهم بازار، سودآوری و موقعیت رقابتی را بهبود می بخشد روی سطوحی از استخدام، درآمدهای ارزی، توسعه صنعتی و رفاه ملی هم به طور مثبت تاثیر می گذارد.با توسعه ی جهانی شدن و ادغام اقتصادی در میان کشورها، صادرات یکی از مهم ترین استراتژی های بین المللی کردن شرکت ها و اقتصادها ملی شد.مدیران شرکت ها برای رقابت در بازارهای داخلی و هم چنین خارجی باید مسائل و موانع متعدد صادراتی و نتایج آن ها را روی توسعه صادراتی شرکت درک کنند.این مسئله برای سیاست گذاران هم به منظور اتخاذ برخی اقدامات برای حذف یا حداقل کاهش آثار آن ها دارای اهمیت است.
فرمت ورد قابل ویرایش تعداد صفحات 15
مقاله شناسایی و اولویت بندی موانع و صادرات و ارائه راهکارهای توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط