این محصول در قالب پی دی اف و 250 صفحه می باشد.
این پایان نامه جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی طراحی و تدوین گردیده است . و شامل کلیه مباحث مورد نیاز پایان نامه ارشد این رشته می باشد.نمونه های مشابه این عنوان با قیمت های بسیار بالایی در اینترنت به فروش می رسد.گروه تخصصی ما این پایان نامه را با قیمت ناچیزی جهت استفاده دانشجویان عزیز در رابطه با منبع اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهند. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده ازمنابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است.
چکیده
کوره ها نقش مهمی در صنایع پتروشیمی و پالایشگ اه ها دارند.آنها معمولا برای گرم کردنسیال فرآیند استفاده می شوند . همچنین آنها برای کاربردهای مختلف ازقبیل صنایع سیمان ،شیشه ، رنگ و صنایع دیگر استفاده می شوند .ابتدا موازنه انرژی و بازیافت آن در پالایشگاه تبریز برسی گردیده است و در ادامه انواع کوره ه ا، ساختار و الحاقات آنها و راه های بهبود راندمان کوره مطالعه شده است .همچنین روش طراحی کوره ارائه خواهد شد . کوره ای که مطالعه شده ، کوره نفت خام پالایشگاه تبریز است . نوع کوره از نوع اتاقی با دو اتاق اشتعال ، همراه با 38 مشعل در کف اتاقهای اشتعال ، مقاطع تشعشعی و جابجایی و یک دودکش است .بمنظور شبیه سازی بهتر پالایشگاه نفت تبریز ، برگ داده ها و مبانی تئوری و مدلهای تحقیق و برسی برای محاسبه قسمتهای مختلف این کوره از قبیل : مقاطع تشعشع و جابجایی ، دمای دیواره ، افت فشار سیال فرآیند و گازهای تولیدی در مقاطع تشعشع و جابجایی ، دمای شعلهآدیاباتیک ، راندمان حرارتی کوره ، کمیت ترکیب سوخت ، طول شعله و ... باید مطالعه گردد . در مرحله بعدی ، برای بهینه سازی کوره ، اثرات تغییرات در پارامتر هایی از قبل : نوع سوختها و ترکیب آنها ، هوا و سوخت و ترکیب آنها ، پیش گرم کردن هوا و سوخت و درصد هوا بر روی راندمان و کمیت ترکیب سوخت و ... برسی شده است . در مرحله بعد برای بهینه سازی کوره اثرات تغییرات در نوع سوختها و نرخ جریان از هوای مرد نیاز مطالعه شده است . نوشته شده است . MATLAB همچنین برای رسیدن به این هدف برنامه ای در زبان نتایج این مطالعه به صورت زیر است : طول شعله و نرخ جریان هوای مورد نیاز کاهش ، ( Fuel Oil ) -1 با کاهش ترکیب سوخت و راندمان افزایش خواهد یافت.
فهرست
فصل اول : کلیات
۱-۱ : هدف
۲-۱ : پیشینه تحقیق
۳-۱ : روش کار و تحقیق
فصل دوم :مبانی طراحی کوره های حرارتی
۱-۲ :مقدمه
۲-۲ :کوره
۱-۲-۲ : تشریع عملکرد کوره
۲-۲-۲ : انواع کوره ها
۳-۲-۲ : ظرفیت کوره ها
۳-۲ : حداکثر نرخ جذب حرارتی تشعشعی مجاز
۴: لوله ها -۲
۱-۴-۲ : فاصله لوله ها
۲-۴-۲ : قطر و طول لوله ها
۳-۴-۲ : مسیرهای لوله
۴-۴-۲ : سر اندازهای بازگشت لوله
۵-۲ : نرخ جذب حرارت
۶-۲ : لوله ها در ناحیه جابجایی
۷-۲ : مشعل ها
فصل سوم : اصول طراحی کوره
۱-۳ : مقدمه
۲-۳ : تشعشع در کوره
فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
۳-۳ : نرخ جذب تشعشع
در طراحی کوره Lobo- Evans 4-3 : روابط و نمودارهای
۱-۴-۳ : نرخ جذب حرارت در کوره
۲-۴-۳ : نرخ جذب در ناحیه تشعشعی
۳-۴-۳ : نرخ جذب در ناحیه جابجایی
۵-۳ : طراحی دودکش
۶-۳ : افت فشار درون لوله ها کوره
۱-۶-۳ : افت فشار در جریان تکفازی یکنواخت
۲-۶-۳ : الگوهای جریان دو فازی
۳-۶-۳ : افت فشار جریان دو فازی
۷-۳ :برنامه کامپیوتری
فصل چهارم :طراحی کوره ۱۰۱ پالایشگاه تبریز
۱-۴ : طراحی بخش تابشی (محفظۀ احتراق)
۱-۱-۴ : محاسبۀ میزان حرارت جذب شده و انتقال حرارت
۲-۱-۴ :محاسبه میزان انتقال حرارت جابجایی( در محفظه تابشی)
۱-۲-۱-۴ : کسر انتقال حرارت در بخش تابشی
۲-۲-۱-۴ : میزان کل جذب در بخش تابشی
۳-۱-۴ : نحوه محاسبه دمای دیواره لوله ها
۲-۴ : طراحی بخش جابجایی
۱-۲-۴ : محاسبه حرارت جذب شده در بخش جابه جایی
LMTD 1-1-2-4 :محاسبه اختلاف دمای لگاریتمی در ناحیه جا به جایی
۲-۱-۲-۴ :محاسبۀ دماهای میانگین در ناحیه جابه جایی
۳-۴ : محاسبه حداقل ضخامت مورد نیاز لول هها
۴-۴ : محاسبه راندمان حرارتی کوره
۵-۴ : محاسبه بار حرارتی کل کوره
فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
۶-۴ : محاسبه افت فشار گازها در قسمتهای مختلف کوره
۷-۴ : افت فشار گازها درارتفاع دودکش
۲-۷-۴ :افتها ی جریان گازهای داغ در لوله های ناحیه جابجایی،
ورودی دودکش، دمپر،خروجی دودکش
۱-۲-۷-۴ : لوله های ناحیه جابجایی
۴-۲-۷-۴ :خروجی دودکش
۳-۲-۷-۴ : دمپر
۲-۲-۷-۴ : ورودی دودکش
۳-۷-۴ : مکش حاصل از ارتفاع بخش جابجایی
۴-۷-۴ : مکش دودکش
۵-۷-۴ : افت فشار اصطکاکی درون دودکش
۶-۷-۴ : مکش موثر بازای هر فوت طول دودکش
۷-۷-۴ : ارتفاع دودکش
۸-۴ : محاسبه افت فشار سیال فرآیند
۹-۴ : دمای آدیاباتیک شعله
۱۰-۴ :ارتفاع شعله
۱۱-۴ : محاسبه دمای شبنم
۱۱-۴ : موازنه حرارتی کوره
۱۲-۴ : برنامه کامپیوتری
فصل پنجم: بهینه سازی و جلوگیری از اتلاف انرژی
۱-۵ :مقدمه
۲- : تاثیر درصد هوای اضافی ۵
۱-۲-۵ : تاثیر هوای اضافی روی گرمای جذب شده در ناحیه تشعشعی
۲-۲-۵ : تاثیر درصد هوای اضافی روی دمای شعله
۳-۲-۵ : تاثیر درصد هوای اضافی روی گازهای خروجی
۴-۲-۵ : تاثیر درصد هوای اضافی روی حرارت جذب شده ناحیه جابجایی
فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
۵-۲-۵ : تاثیر درصد هوای اضافی روی طول شعله
۳-۵ : پیش گرم کردن هوای احتراقی
۱-۳-۵ :اثرات پیش گرم کردن هوا بر روی عملکرد کوره
۲-۳-۵ : مقدار گرمای بدست آمده از خنک کردن گازهای خروجی
۳-۳-۵ : بررسی تاثیر پیشگرم کردن هوا بر روی عملکرد کوره
۴-۳-۵ : بررسی تاثیر پیشگرم کردن سوخت بر روی عملکرد کوره
۵-۳-۵ : بررسی تاثیر نوع و ترکیب سوخت
۴-۵ : بررسی عملکرد کوره ۱۰۱ در شرایط کارکرد واقعی
فصل ۶:افزایش ظرفیت توأم با افزایش راندمان
۱-۶ :مقدمه
را انجام می دهیم؟ Revamp 2-6 : چرا عمل
Revamping 3-6 : دلایل
۴-۶ : برسی وضعیت
۵-۶ : شناسایی تغییرات
Revamping 6-6 : طرحهای
۱-۶-۶ : افزایش سطح جابجایی
۱-۱-۶-۶ : اضافه کردن لوله ها
۲-۱-۶-۶ : جایگزین کردن لوله های ساده با لوله های با سطوح گسترده
۳-۱-۶-۶ : جایگزینی لوله های فین دار به جای لوله های میله دار
۴-۱-۶-۶ : تغییر سرویس
۵-۱-۶-۶ : اصلاحات بخش تابش
۲-۶-۶ : اصلاحات دودکش
۳-۶-۶ : تبدیل مکش طبیعی به مکش اجباری
۴-۶-۶ : اضافه کردن یک سیستم پیش گرمکن هوا
۵-۶-۶ : تولید بخار
فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
revapiong 7-6 : محدودیت های
۸-۶ : برسی کوره نفت خام پالایشگاه تبریز برای ۳۰ درصد افزایش ظرفیت
۱-۸-۶ : تاثیر افزایش ظرفیت بر روی پارامتر های اساسی کوره
( revamping ) 2-8-6 : تغییرات ممکن به علت افزایش ظرفیت
۱-۲-۸-۶ : افزایش سطح انتقال حرارت
۲-۲-۸-۶ : اضافه کردن یک پیش گرمکن هوا
فصل هفتم :نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهادات
پیوست
فهرست منابع
چکیده لاتین
پایان نامه کارشناسی ارشد مکانیک بررسی انرژی و جلوگیری از اتلاف آن در کوره نفت خام پالایشگاه تبریز