لینک پرداخت و دانلود *پایین صفحه*
فرمت فایل : Word(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه : 114
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه 1
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 4
اهداف پژوهش 6
فرضیات پژوهش 6
تعاریف نظری و عملیاتی 7
فصل دوم : پیشینة پژوهش
مقدمه 8
تعریف خرافات 9
خرافات با ماست 10
چگونگی ایجاد و رشد خرافات 10
منشأ و علت ایجاد خرافات 13
اقسام خرافات 14
رواج خرافات 16
جدایی خرافات از واقعیت 17
سهم خرافات در زندگی 20
عوامل اجتماعی خرافه پرستی 21
خرافات و دین 24
عوامل بیرونی مؤثر در شیوع خرافات 29
نمونه هایی از خرافات رایج در جهان و ایران 30
رویکردهای روان شناختی به خرافات 34
- qدیدگاه تی . اس . تولسون
- qدیدگاه تایلور
- qدیدگاه فرانسیس بیکن
- qدیدگاه دیوید هیوم
- qدیدگاه ژیلبروایت
- qدیدگاه اسپینوزا
خرافات به عنوان اشتباه 37
خرافات و ناهشیار 40
خرافات به عنوان پاسخ های شرطی 42
آیندة خرافات 45
دانش و تحصیلات 46
رابطه دانش و تحصیلات با خرافات 48
پیشینة تحقیقاتی در خصوص خرافات 50
- qپژوهش های انجام شده در خارج از کشور
- qپژوهش های انجام شده در داخل کشور
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه 55
جامعه آماری 57
نمونه و روش نمونه گیری 57
ابزار اندازه گیری 58
نحوة اجرای پرسشنامه 59
روش های آماری 60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل توصیفی
تجزیه و تحلیل توصیفی 61
تجزیه و تحلیل استنباطی 72
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه 81
خلاصه ی پژوهش 82
بحث و نتیجه گیری 85
محدودیت های پژوهش 86
پیشنهادات پژوهش 87
منابع و مأخذ 89
ضمائم 92
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ( 1- 4 ) وضعیت افراد نمونه از نظر سطح تحصیلات 61
جدول ( 2- 4 ) وضعیت فراوانی و درصد نمرات اعتقاد به خرافات در سه گروه ‹‹ زیر دیپلم ›› و ‹‹ دیپلم و فوق دیپلم ›› ، ‹‹ لیسانس و بالاتر از لیسانس ›› 62
جدول ( 3- 4 ) وضعیت فراوانی و درصد نمرات اعتقاد به خرافات در افراد زیر دیپلم 63
جدول ( 4- 4 ) وضعیت فراوانی و درصد نمرات اعتقاد به خرافات در افراد دیپلم و فوق دیپلم . 65
جدول ( 5- 4 ) وضعیت فراوانی و درصد نمرات اعتقاد به خرافات در افراد لیسانس و
بالاتر از لیسانس 67
جدول ( 6- 4 ) وضعیت فراوانی نمرات اعتقاد به خرافات در سه گروه ‹‹ زیر دیپلم ›› ، ‹‹دیپلم و فوق دیپلم ›› ، ‹‹ لیسانس و بالاتر از لیسانس ›› به تفکیک مرد و زن . 69
جدول ( 7- 4 ) وضعیت نمرات اعتقاد به خرافات در گروه زیر دیپلم . 73
جدول ( 8- 4 ) وضعیت نمرات اعتقاد به خرافات در گروه دیپلم و فوق دیپلم . 74
جدول ( 9- 4 ) وضعیت نمرات اعتقاد به خرافات در گروه لیسانس و بالاتر از لیسانس . 75
جدول ( 10- 4 ) وضعیت نمرات اعتقاد به خرافات کل آزمودنی های مرد و زن . 76
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ( 1- 4 ) وضعیت افراد نمونه از نظر سطح تحصیلات 62
نمودار ( 2- 4 ) وضعیت اعتقاد به خرافات در افراد زیر دیپلم 63
نمودار ( 3- 4 ) وضعیت اعتقاد به خرافات در افراد دیپلم و فوق دیپلم 65
نمودار ( 4- 4 ) وضعیت اعتقاد به خرافات در افراد لیسانس و بالاتر از لیسانس 67
نمودار ( 5- 4 ) وضعیت مردان و زنان زیر دیپلم از نظر نمرات اعتقاد به خرافات 70
نمودار ( 6- 4 ) وضعیت مردان و زنان دیپلم و فوق دیپلم از نظر نمرات اعتقاد به خرافات 70
نمودار ( 7- 4 ) وضعیت مردان و زنان لیسانس و بالاتر از لیسانس از نظر نمرات اعتقاد به
خرافات . 71
1مقدمه
پیرمردی با لباسی مندرس در گوشه ای از میدان نشسته و رمل و اسطر لابی بر زمین گذاشته تا شاید مرد یا زنی بر جوارش بنشیند و او از باز شدن گرة کارشان بگوید و نوید آیندة خوب بدهد . . .
دختر کولی به زور دست زنی را می گیرد تا با نگاه به چهرة زن و سر و وضع ظاهری اش از خیانت شوهرش بگوید یا همسری خوب و مهربان که به زودی با ماشین آخرین مدل از راه می رسد . . . زن روی مبل نشسته و نگاهی به باقیماندة قهوه داخل فنجان می کند تا هم از گذشته بگوید و هم از آینده . . . آیا به راستی آیندة آدمی در فنجانی قهوه یا با رمل و اسطرلاب رقم می خورد ؟ ! (1)
بهتر است پژوهش های نظام داری دربارة انواع خرافات گوناگون انجام گیرد تا معلوم شود که آیا خرافات حقایقی در بر دارند یا خیر ؟ فرض کنیم ما پژوهشی را بر عهده گرفته ایم تا معلوم کنیم که جمعة سیزدهم ماه واقعا روز نحسی است یا نه . برای این منظور می توان تعداد تصادف هایی را که در این روز به خصوص در مقایسه با روزهای دیگر اتفاق افتاده ، بررسی کرد . حال اگر به این نتیجه برسیم که تعداد تصادف ها در آن روز نسبت به روزهای دیگر بیشتر است و این فزونی از لحاظ آماری معنادار است بنابراین احتمال نمی رود که نتیجة بدست آمده تنها ناشی از عامل تصادف باشد اغلب مردم ترجیح می
دهند
تحقیق در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات